Vurderer kull på nyåret

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Vurderer kull på nyåret

Post by Stine »

Hei! :)

Jeg sitter her og har så sinnykt lyst på et kull på 2 av rottene mine Timmi og Fiona. Som sagt så er det ikke før på nyåret, for da er Timmi og Fiona gamle nok :) Jeg vil selvsagt ikke parre dem hvis det viser seg at en av dem eller begge blir aggresive eller syke.

Argumenter for:
- Begge rottene er kjemeherlige rotter med godt gemytt. Aldri gist noen tegn på aggresjon mot hverken 2 eller firbente.
- Begge er også helt friske. Har ikke hatt en liten forkjølelse en gang :)
- Hvis jeg ikke får gitt bort rotteungene har jeg mulighet til å beholde de selv.
- Jeg har råd til å betale vetrinærutgifter hvis det blir nødvendig.
- Selv om de ikke har stamtavle vet jeg litt om foreldrene deres og besteforeldre.
- Jeg har fulgt et kull før ( for ca 2 år siden) fra fødsel til de ble gitt bort.
- Jeg har lest meg til all den informasjon om oppdrett og kull jeg kan få tak i!

Argumenter imot:
- Ingen av dem har stamtavle.
- Det finnes utrolig mange rottebarn fra før som trenger et hjem!

Bare for å nevne det så er jeg bare 15 år, jeg har ikke tenk på bli noen oppdretter men har bare så veldig lyst å få babyer på disse og beholde 2 selv(eller flere hvis det blir nødvendig). Jeg har hatt rotter i ca 6 år.

Hva er din mening?

Takk for svar! :akt:
Last edited by Stine on 25 Oct 2008, 21:32, edited 2 times in total.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Usaklig kritikk er i grunnen basert på oppfattelse av den enkelte ;)

Rent bortsett fra det, vil jeg mene du har mange gode argumenter for, og selvsakt to gode mot.
Det jeg ville tenkt i din situasjon er:

om behovet for kull er til stede først og fremst. Om dette er noe du virkelig ønsker å gjøre, ville jeg nå og fram til nyttår se om jeg kunne få så mange forhåndsbestillinger, at jeg kunne forsvare å sette et kull til verden. Da er det en fordel å legge ut gode bilder av begge parter, samt den informasjonen du sitter med på både mor og far. Om interessen er stor, og du er flink med å legge ut informasjon gjevnlig, kan det være at du kan gjøre det.

Som du selv sier, er faren ved å gjøre det, at du får mange rottebarn du må beholde selv.

Honør for at du er ærlig og sier nøyaktig det du tenker og ønsker å gjøre, det er en god egenskap :).
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Takk for svar :)
Jeg fant ikke noen flere imot, men det kan jo hende at jeg kommer på flere imot(eller for) etterhvert :) Ja, jeg kan jo legge de ut på kull, men da må jeg få tatt noen fine bilder først :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Du burde vente til hannen er ihvertfall 14 md før du parrer siden du vet så lite om bakgrunnen. Kanskje mer også. Da har du best sjanse for at han ikke utvikles til aggressiv.

Hvor mye info har du om foreldrene?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Jeg vet hvem moren er ( og har hørt litt om faren) til Timmi. Jeg vet hvem moren faren og 4 besteforeldre til Fiona er :)
Jeg tviler vell egentlig på at han blir aggresiv da jeg har bare hatt 1 før sm var aggresiv, men han viste tegn til det allerede ved 6 mnd alder. Men som du sier, man vet jo aldri!
Og som det tidligere er diskutert litt om er, at sånn som jeg ser det, er at det er bedre å vite konkret om foreldrene og slektninger er syke eller aggresive, enn å ha mange navn på en stamtavle som du ikke har noen informasjon om!

Forresten så søker jeg informasjon om Timmis slekt. Tror nok ikke jeg finner noe mer prøver iallefall. ;) Han er en agouti berkshire hann som er født på nyåret i 2008. Det var vist en privat avler som het Solveig( eller noe sånt om jeg ikke tar feil) i Trondheim, som hadde gitt bort Timmi til Tam Lade i Trondheim. Alt jeg vet om avleren er at hun er i Trøndelags området. Moren og faren skal visstnok være agouti hooded begge to. Hvis du har noen som helst informasjon så send meg en pm! :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Man kan aldri vite om hannen blir aggressiv før de er rundt året. Det er ikke alle som viser tegn før det, og noen ikke før litt etter. Derfor er det tryggest å vente ekstra lenge med hanner man har lite info om ;)

Men grav opp det du kan av info, så ser du jo når det nærmer seg om det er en lur ide eller ikke ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply