Graviditet og mat

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beate
Markeringsbehov

Graviditet og mat

Post by Beate »

Hei.

Fiona har hatt herrebesøk i en dag nå, og om alt går som planlagt er hun drektig.
Har noen en liten diettliste over ekstra vitaminer/mat og slikt hun må ha? (mener ikke vitaminer i vann, men gjennom fast føde)

Hun bor jo sammen med en annen rotte, gjør det noe om hun tar del i festmaten eller bør jeg mate den gravide alene?

Første rottegraviditet her så råd taes imot med takk ;)
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Vet iallefall at det kan være lurt å gi mye proteiner + jern i form av feks. leverpostei noen dager før fødsel pga. de miste mye jern i blodet.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

En annen ting enn økt proteinbehov er at det er best å holde henne unna fet mat og alminnelig pasta/fint brød og sukker. Junk food under graviditeten får rotteungene til å bli fete
:les:
Gravide rotter får økt behov for å drikke, så frukt og grønnsaker med høyt vanninhold er både populært og sundt :rat:

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Jeg syns såklart det hadde värt bra å samle sånn info FÖR en setter igang med kull :afro:

Gravide rotter trenger som noen skrev mye proteiner.
Mine rotter får hjemmelaget ferskmat hver dag som oftest inneholder kött/fisk, pasta/ris, egg, erter, mais, spinat, broccoli ol.
Ett tips er å plokke ut näringsfattig mat fra törrfóret så ikke den blivende moren spiser seg mett på f.eks cornflakes og puffet ris. Det blir ingen feit av! Om en kjöper standard törrfór i dyrebutikk så anbefaler jeg å tilsette hundetörrfór av bedre kvalitet som ikke inneholder fargestoffer og konserveringsmiddel....og ikke til "höyaktive hunder".
Mvh. Ann E.

Beate
Markeringsbehov

Post by Beate »

Begge får hundefôr kuler av god kvalitet som godbiter. (en hver andre dag eller noe sånt, er redd det blir for kraftig) Så det er bra og høre at dette kan supplementere dietten hennes ;)
De får nå en rotteblanding med proteiner i, og de spiser opp absolutt alt så de får nok i seg det de skal av den maten.

Gir de også små mengder kjøtt så ofte vi har det til middag ;) Men da hørest resten veldig greit ut egentlig.

Den vordende mor er fra før et matvrak, så skal nok ikke bli noe problem å få i henne nok proteiner. Kan jeg gi henne hardkokt egg?

Jente, 20 år

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Du kan gi både rått og kokt egg. Mine rotter elsker rått egg. Jeg knuser egget litt, legger det inn i en skål og så blir de helt gal :bravo: , men du må ha mange nok rotter til at de spiser opp egget ;) . Kokt egg er også kjempepopulært :bravo:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Beate
Markeringsbehov

Post by Beate »

Supert :) Men ett helt stort rått egg blir nok litt masse på to frøkener? Kanskje best å gi det i to omganger :spise:

Jente, 20 år

Post Reply