Noe rart med Sunny!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Rotte_Elskeren

Noe rart med Sunny!

Post by Rotte_Elskeren »

Det er noe rart med rotte jenta mi, Sunny. I dag klappet jeg henne, og som vanelig gikk jeg fra hodet og ned til halen. Men når jeg kom ved lårene begynte hun og riste smått og når jeg klappet akurat der hun startet og riste, løftet hun bakparten. Og det var akkurat som om hun anstrenkte seg. Hun løftet bakparten og hodet, og ristet smått. Hva er det hun gjør :?: Og hvorfor :?:

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Det Sunny gjør er å vise at hun er i brunst/løpetid. Ved at du klapper henne ved baken får henne til å singnalisere at hun er parings klar....

Rotte_Elskeren

Post by Rotte_Elskeren »

Oki, hvor lenge varer den :?: Jeg har en annen rotte, som heter Jackie og hun har jeg ikke merket noe med :!: :rat: Har de det noen spessielle tider av året eller... :?:

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Det lurer jeg også på... Den ene rotta mi (den som er mest hyperaktiv) er i brunst ganske ofte mens jeg ikke har merket det hos to av de andre rottene mine... Og de som er eldre er heller ikke i brunst lenger.. Er det vanlig??
Tror det varer i ca. 5 dager (???) eller noe sånt.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Rotter er vel i brunst hver fjerde dag , Jeg har lest at det varer fra 6-12 timer . Men dette varierer fra rotte til rotte .ikke alle rotter viser dette like tyderlig som andre rotter .. :D

Rotte_Elskeren

Post by Rotte_Elskeren »

Oki, takk.
Det er jo bare Jackie som ikke har vist noe ennå. Men noe annet...Er rotter veldig ryddige? For mine driver og plaserer høyet på bestemte plasser. Tar litt og dytter det bort. Det samme med strøet å. De begraver huset sitt i høy :?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jeg vet ikke... Har ikke de fleste hun rotter en tendes til å bygge reder/bo ?! :?

Rotte_Elskeren

Post by Rotte_Elskeren »

Takk for svaret. Kanskje, men de lager ikke noe redelignende. De bare legger høyet på en plass og går. Man kan jo ikke vite. :wink:

frosk

Post by frosk »

hanrotta mi bygger også rede. Det vil si at han har gravd ned dorullkjernene jeg har gitt ham og en bit ullstoff slik at det blir en tunnell, og han har laget et kammer av en papirserviett, men jeg vet ikke hva han har der, om det er mat eller lort...

Ink

Post by Ink »

Frosk skrev: 10:25 - Tirsdag 07 Sep 2004
hanrotta mi bygger også rede. Det vil si at han har gravd ned dorullkjernene jeg har gitt ham og en bit ullstoff slik at det blir en tunnell, og han har laget et kammer av en papirserviett, men jeg vet ikke hva han har der, om det er mat eller lort...
frosk: marianne hadde rede i lua(ho gravde den ned og la seg i den) i noen dager etter at sivert sov over hos ho.... men etter det har ho dreti i det igjenn... tror ho liker å sove i friluft:P for jeg gir ho mye å sove i å sånn...

frosk

Post by frosk »

jah, nå har selmer fått noe nytt å sove i, for det begynte å bli litt uggent inne i stoffbiten hans. Men han har bygget et fint lite rottesamfunn inni der... marianne kan glede seg til å komme på besøk :D

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Driver dere og byttelåner rotter? Håper ikke det er hanner og hunner, dere vet vel hva som skjer da?

frosk

Post by frosk »

neida, du har ingen ting å frykte. Det bli ingen smårotter! Ikke noe bytterotter heller, men de liker jo å prate litt likevel da.

Men ink og marianne kommer på besøk fra tid til annen.

Ink

Post by Ink »

apropo smårotter... når blir ho gammal nok til å få dem? kan ho plutselig bli gravid nå lissom? (ho er ca3-5måneder(dama i butikken viste ikke helt når jeg henta ho :? ) og veier ca130g)

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Hunnrotter blir kjønnsmodne i 5ukersaldern. Det betyr IKKE at de er klar for å få barn da. Rotta er ikke ferdig utvokst og det ville blitt en enorm påkjenning for kroppen å bli drektig på dette tidspunktet. Det står mye bra og informativt om dette temaet i avlsveiledningen.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Locked