I det siste har hun sovet veldig mye, men hun har ikke vært forkjølet og det var heller ikke noe noen rød væske ut av øyner eller nese. Hun så ut til på ha sovnet rolig inn.
Jeg skulle gi rottene potet i sted og da jeg tok hånden inn i kartongen (de fikk en kaffe kartong, selvfølgelig uten kaffeposer som sovehus) kjente jeg at hun var helt kald . Fnysen satt med henne og spiste potetbiten sin.
Jeg vurderer å sende henne til obduksjon i morgen siden jeg ikke vet hvorfor hun døde og siden hun bare var 1 år og 2 mnd.
Sov godt skjønne Tante-Turbo. Håper du har det godt der du kom. Du vil bli savnet av oss alle
Siden du ikke har noen mistanke om hva det kunne vært ville jeg ha vurdert obduksjon ja. Ville i hvertfall obdusert hvis det var en rotte som hadde inngått i avl.
Nå har vi fått vite hva hun døde av. Det var HCM, hypertrofisk kardiomyopati. Det er et recessivt gen som forårsaker dette.
Hjertemuskelen og veggene vokser seg større/tykkere slik at det ikke blir plass til blodårene. Det fører til sirkulasjonssvikt, og hun døde av hjerteinfarkt i søvne. Fargen på vevet i nyrene bekreftet dette. Blodflekker i leveren bekreftet også sirkulasjonssvikt.
Dette er ikke uvanlig på katter og her har det vært masse forskning på emnet vedrørende arvelighet og antall tilfeller. Det er gjort lite forskning på dette og rotter, men det er antatt at antall HCM tilfeller hos katt og rotter er ganske like da begge brukes i forskning relatert til mennesker siden sykdomsforløp og arv er veldig likt til oss mennesker. %-messig er det ca 6-7% som dør av dette, noen katteraser er mer utsatt enn andre, men snittet ligger på dette.
Alle opplysninger ovenfor har jeg fått av veterinærer i dag.
Så bra at hun sovnet stille inn, helt av seg selv. Men er dette veldig vondt for rotta/dyre som har det? Og tar det lang tid før man dør, eller skjer det veldig fort, i løpet av noen dager?
Det eneste hun har merket er at hun har vært litt trett og redusert i det siste. Hun har ikke htt smerter og hun var i fin form kvelden før, så det har gått fort. Hjeteinfarkt går fort, og hun har i hvert fall sovnet inn. Hun lå sammen med ett par andre da vi fant henne, så hun har ikke dødd alene heldigvis