alder?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Det eneste jeg har å si på å kjøpe rotteunger fra dyrebutikk som har foreldrene i dyrebutikken er at mange av disse driver avl i butikken selv. Mye av denne avlen er uforsvarlig, ukritisk og foregår midt inne på dyrerommet med masse forstyrrelser og sånn.
Jeg har selv vært i dyrebutikk der de drev babyfabrikk. Der gikk det 2 hunner og en hann i hvert bur, og det var minst 4-5 sånne bur. Der fikk hunnene unger i ett og kullene ble tatt fra moren når det tredje kullet i buret ble født. Rotteungene hadde knapt nok blitt tatt i og var livredde for folk. De var ikke skilt etter kjønn, selv om de så ut som de var minst 6-7 uker gamle (de som ikke gikk med foreldrene altså) og i tillegg til dette var foreldrene agressive. Jeg spurte om jeg kunne hilse på dyrene, for jeg kjøper ikke fra et sted der jeg ikke får vurdere dyrene først, og da kom moren bort og bet meg til blods med en gang.
Jeg sier ikke at alle dyrebutikkene har det sånn, men det er gjerne en gjenganger at de som avler i dyrebutikken har litt den holdningen at de avler på det som selger best, av farger og tegninger, og at de skal ha flest mulig unger på kortest mulig tid, for det er jo det det blir penger av. Da er det mye bedre med dem som har lite oppdrett hjemme og selger ungene i butikken, eller de som tar inn unger fra kunder. Har bare sett litt mye styggedom rundt om.
Siden det er svært vanskelig å engasjere organisasjoner som dyrebeskyttelsen og mattilsynet, er det eneste vi som kunder kan gjøre å bruke pengene våre der vi mener de fortjener støtten vår. Dette gjennomfører jeg konsekvent når det gjelder produkter jeg ikke liker enten markedsføringe på eller andre aspekter ved det, og jeg mener vi bør gjøre det samme når det gjelder dyrebutikkene. I tillegg til å informere om hvordan ting skal være selvsagt, hvis det egentlig bare er det som mangler. Noen bare vet ikke hva dyrene trenger, mens andre ikke kan unnskylde seg med det, for overtrampene på sunn fornuft er for grove.
Til slutt må jeg bare få ut et hjertesukk om at jeg virkelig mener at hvis man skal jobbe i dyrebutikk, så mener jeg helt oppriktig talt at det er ens jobb å vite hva de forskjellige dyrene trenger. Det er ille at de ansatte vet hvilke temperaturer de forskjellige fiskene skal ha, men ikke at rotter ikke skal gå på sagflis!
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

millyrottelove
Sover i do

Post by millyrottelove »

på holmen har de moren inne i butikken men faren er solgt da... men jeg kunne hilse på både moren og barna:D
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Så fint da! Visste de noe om slekten til foreldrene? :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply