Luna biter..
Moderator: Moderatorer
Luna biter..
Jeg fikk en hetterotte da den var 2måneder. Da jeg fikk henne var hun veldig nærvøs og var ute etter å bite. Jeg tenkt at det bare var fordi hun var nærvøs og ny og alt det.. Så jeg satte henne i buret og lot henne være, sånn at hu fikk satt seg te ro.. Men etter noen månder så biter hu fortsatt.. Har noen noe råd på hvordan jeg kan få henne til å slutte å bite?
Dessverre avles det mer på utseende enn gemytt, og mange rotter i dag blir aggressive. Men hun kan også være redd, ikke vant til mennesker. Kanskje oppdretteren hennes aldri håndterte ungene? Du kan jo prøve med å holde frem godbiter til henne, biter hun tar du vekk godbiten, men snuser hun, og er interessert, uten å vise tegn til aggressjon gir du henne den. Er dette aggressjon pga at hun er redd, vil hun etterhvert skjønne at hun ikke skal bite, for da får hun ikke godbiten.
Last edited by Topolinis on 25 Aug 2004, 19:23, edited 2 times in total.
Mvh Ida S. Eggen
Hva baserer du det på? Hvordan mener du du kan se forskjell på arvelig og ikke-arvelig aggressjon?Topolinis wrote:Jeg er redd jenta di har aggressjon av den arvelige typen
Godt råd. Kan også funke på "arvelig aggresjon".Du kan jo prøve med å holde frem godbiter til henne, biter hun tar du vekk godbiten, men snuser hun, og er interessert, uten å vise tegn til aggressjon gir du henne den. Er dette aggressjon pga at hun er redd, vil hun etterhvert skjønne at hun ikke skal bite, for da får hun ikke godbiten.
Dette er jo en hard påstand. Vil det si at du mener at alle rotter som blir aggressive, som også har hatt en eller flere aggressive foreldre, aldri kan vennes av med det?Har hun aggressive foreldre, er jeg redd det er lite du kan gjøre..
Jeg ser hvordan sånne misforståelser kan oppstå, fordi spesielt hos hanner med høy testosteronproduksjon (som kan være arvelig) vil ikke "temming" eller avvenning av dårlige vaner være like lett (men, jeg vil ikke si at det er umulig). Dette fordi aggressjonen utløses av hormonene, og for å endre på det må man ende på hormonproduksjonen (f.eks. ved kastrering). Hos hunner vet vi lite om hva som utløser aggessjon, men det kan godt være tilfeller av hormonstyrt aggressivitet også hos dem.
Poenget er bare at dette er vanskelig å si noe sikkert om, og man skal hvertfall ikke "dømme" rotta før det finnes mer info.
og resten av setningen:Hva baserer du det på? Hvordan mener du du kan se forskjell på arvelig og ikke-arvelig aggressjon?
men jeg kan ikke si noe for sikkert.

Igjen, jeg påstår ikke, jeg bare spekulerer... Forhåpentligvis slutter den å bite når den skjønner at den IKKE får godbiter ved slik oppførselDette er jo en hard påstand. Vil det si at du mener at alle rotter som blir aggressive, som også har hatt en eller flere aggressive foreldre, aldri kan vennes av med det?

Slik jeg har forstått det, og fått fortalt av andre, er det sjelden eller aldri bedring på rotter med arvelig aggressjon, hvis dette ikke stemmer, er jeg glad du retter på meg

Mvh Ida S. Eggen