Den ene rotta mi har bitt meg

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
linnea

Den ene rotta mi har bitt meg

Post by linnea »

Jeg steller mye med rottene hver dag. Sammy har jeg løftet og koset mye med. Gitt godbiter til også. Han er blitt ganske bra tam. Trodde jeg...
Men i dag beit han meg gjennom huden. Ganske dypt. Det blødde mye.
Så jeg måtte til legevakta og få stivkrampesprøyte, huff.

Hvordan skal jeg gjøre det nå fremover? vi er tydeligvis ikke så gode venner lengre. Jeg som trudde det gikk så mye bedre nå enn da jeg fikk han. Da kunne jeg ikke være nær buret uten at han skreik høyt.

Vet ikke om jeg tørr å ta på han nå. Han biter vel igjen.

Noen som har noen råd til meg?

Er ganske frustret nå.....

smittogsmule
Stjeler mat

Post by smittogsmule »

Prøv å tenk etter hva som skjedde i forbindelse med bittet.
Kom du kanskje brått på ham?
Holdt han på med noe (spise/vaske seg)?
Mange ting som kan gjøre at han plutselig bet deg uten at det dermed trenger skje igjen neste gang du skal løfte ham.
Det som er viktig er at du ikke viser ham at du er blitt redd, da kan det hende at han finner ut at å bite er en fin måte å få fred på :?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Huff da,det var jo ikke noe kjekt! :| Det er litt vanskelig å svare på uten å ha truffet rottemann selv.Så jeg lurer litt på hvordan du pleier å være sammen med rottene dine?Har du dem under genseren og koser masse mens du sitter i godstolen og ser tv?Har du dem med på senga og leker med dem og lar dem kravle over deg?Det hender de tar feil av finger og godbit,men det passer ikke helt her.Tror ikke han ville løftes akkurat da!Og han er trolig ikke helt sikker og trygg på deg.Dere må nok bli mye bedre kjendt med hverandre,og de første tingene jeg skrev her er de beste måtene å gjøre det på.Da blir de forhåpentlig så begeistret for deg at de kommer ilende og klatrer opp på deg av seg selv! ;) Men da må det nok en stor innsats til fra deg.Husk å være rolig og forutsigbar så de føler seg trygge.Lykke til! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

linnea

Post by linnea »

nå har han bitt skikkelig igjen to ganger. Tror han har blitt ageresiv .

Jeg pleier å ta han på meg for å kose, bære han rundt og han får gå inni genseren min. det har sett ut som han koser seg veldig med det. Har også satt meg ned på badegulvet med masse tepper og latt han få være løs der og utforske litt.

Jeg har i tilleg gitt de gobiter fra hånda i buret flere gang for dagen. det var kanskje feil det da siden han biter meg så mye. Siste gangen i går kveld tok jeg å knyttet hånda i buråpningen for å se om han ville opp på armen men da beit han da å så det blødde.
Han kommer med en gang til springklene når jeg åpner burdøra og vil ut eller ha godbit.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det virker som om han kan være redd,og har funnet ut at å bite gir ham fred. :( Bor han sammen med noen?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Borgir
Stjeler mat

Post by Borgir »

Hvor har du fått han fra? Hvor gammel er han og hvor lenge har du hatt han? Jeg hadde brukt mye tid med og bare godsnakke til han med myk lav stemme i et par dager... Og når han skal ut bare la han gå som han vil kanskje hvis du har mulighet til det. Du er sikker på at han er helt frisk da, eller ikke har vondt noen steder...? Håper det ordner seg for :rat: dere i allefall ;)

Borgir
Stjeler mat

Post by Borgir »

Sender deg en pm jeg- så se etter den til i morra du... :)
Mvh Linda :sol:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

For din egen det - begynn å bruke arbeidshansker hvis du må håndtere ham i situasjoner hvor du er redd for biting :smack: Hvis han biter for å få være i fred, er det en viss sjanse for at han vil forstå at det ikke hjelper. Hvis resultatet av bitingen blir at han får være i fred slik han ønsker, forsterker du trenden :(

Hvis dette er noe som har begynt helt plutselig kan det hende at noe har slått klikk oppi hjernen hans. I så tilfelle tror jeg det blir veldig vanskelig å endre adferden. Er det "bare" sterk engstelse har du bedre håp om å endre adferden, tror jeg. Jeg vet at det å få dyret til å slikke f.eks. leverpostei av hanskene har vært brukt for å trene ildere til å slutte å bite. Når de vender seg til at teknikken for å få det gode er å slikke, ikke bite, hender det problemet er løst.

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Han har ikke vondt noe sted da kanskje? :hm: Sånn at han ikke vil at du skal ta på han?
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply