BARK?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arja

BARK?

Post by Arja »

Er det farlig å bruke bark som underlag til rottene? Da tenker jeg på slik bark som blir brukt til utedoer og denslags. Fikk anbefalt det på dyrebutikken da de var tomme for bark/jord som jeg skulle bruke til tarantellene. Pleier dette å være gjødslet? :?:

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Jeg synes sånn bark lukter ganske sterkt, og det er vanskelig å vite om det er bark av bartrær (som skiller ut gasser som er farlig for rottene) eller av løvtrær. Jeg har aldri hørt om noen som bruker bark som underlag for rottene, tror ikke jeg ville anbefalt å prøve, en gang. Et par lag med aviser (uten stifter) duger, men støvfritt spon er kjempebra, og Yesterday News, som er komprimerte pellets av resirkulerte aviser, er også veldig bra. Noen rotteeiere bruker oppklippa lapper av filt eller annet stoff som de bytter/vasker ofte. Det er mye å velge mellom! Det viktigste er at det absorberer urin og ikke støver eller inneholder stoffer som er giftige. Nettbutikken her på NTF selger støvfritt spon av asp.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Arja

Post by Arja »

ok, takk for svar!
Ser det er laget av furubark, så da er ikkje det noe alternativ. Bruker til vanlig avispapir og støvfritt spon (VERSELE-LAGA Wooden Bedding) også har de deres eigne handklær som blir skifta med jevne mellomrom. Men er fortsatt på jakt etter noe som lukter mindre. Har seks rottejenter i et og samme bur, så det er jo litt av en jobb å holde reint. ;)

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Yesterday News, som du kan få kjøpt på nett eller i noen dyrebutikker, er et alternativ. Suger opp mye fukt, støver ikke og er helt ufarlig for rottene. Også er det miljøvennlig (resirkulert) ! ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Arja

Post by Arja »

ja da er det Yesterdays News neste. takk for hjelp! :thu:

Oda---
River avispapir
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by Oda--- »

Er det sånn at Yesterday News er vondt for rottene å gå på? Leste det et sted her på forumet tror jeg, men finner ikke tilbake :hm:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Vondt og vondt Fru Blom...tror ikke det. Mine rotter har traska masse på det uten at det vondt. PS! Det er rotter vi har ikke....ehhh maneter. :pir:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Tror ikke hun sa det for å virke dust? :P Har også lest det her inne er sted, og hverken jeg eller Oda har brukt yesterday news før, så det kunne jo hende det? :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply