Trenger gode meninger og råd om Frøken.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beate
Markeringsbehov

Trenger gode meninger og råd om Frøken.

Post by Beate »

Har postet om Frøken før, men trenger virkelig gode innspill her nå.
Frøken er kjøpt på dyrebutikk fordi jeg syntest synd på den lille albinojenta.

Hun var veldig god som liten, men nå som hun har vokst til har hun endret oppførsel radikalt. Når hun var liten så var hun veldig forsiktig å sånn, og jeg lurte faktisk på om hun var helt blind først, men hun ser nok bare dårlig. Står å vugger frem og tilbake. Det begynte for 3 mnder siden at hun og Fiona ikke gikk overens. Frøken banket opp Fiona, men jeg tenkte det bare var fordi Fiona var gravid og kanskje ble litt sær. De fikk bo fra hverandre mens Fiona hadde familietid med sine små, og når ungene var store nok lot jeg Frøken få hilse på de. Ungene prøvde å amme på henne siden Fiona begynte å avvenne de, og da klikket Frøken og la de i bakken litt røffere enn de hadde godt av synst jeg. Etter jeg kom tilbake fra juleferie når ungene var rundt 6 uker gamle prøvde jeg å la Frøken gå sammen med de igjen og da gikk det mye bedre! Hun lot seg til å med bli lagt i bakken og bli vasket av Fiona og ungene. :o Sover sammen i hauger, og virker som de har det ganske bra.

Problemet nå er at hun er aggressiv på mennesker. Jeg er glad for at hun går sammen med de to andre, men hun agriper gitteret når vi står der :( Hun har bitt til blods flere ganger. Hun hadde en pause med slik oppførsel og jeg skjønner ikke hvorfor det har begynt på igjen nå. Når jeg tar henne ut så gjemmer hun seg ett eller annet sted og småbiter på fingrene mine om jeg vil ta henne ut og sette henne i buret igjen. Det er ikke koselig for henne å være ute av buret for hun bare legger seg ned i en krok og er redd. Også når hun legger seg inni genseren så biter hun (det er skummelt).

Jeg er redd for at hun skal ha dårlig innflytelse på de to andre som er helt herlige rotter som aldri har vist aggressive tendenser. Er dette bekymring uten grunn?
Hva ville dere andre gjort? Noen råd?

Er veldig glad i Frøken, og vi koser oss når hun er avslappet på tur i senga, men til og med da kan hun småbite :? synst synd på henne for jeg tar jo heller ut de to som liker å være ute og utforske enn hun som bar er redd og biter.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hmm,jeg tror kanskje hun er overbeskyttende av "bolet" og avkommet,selv om det ikke er hennes.Svaksyntheten gjør det nok ikke bedre.Bitingen er trasig,håper det går over igjen,prøv å unngå situasjonene hun biter i.Lykke til! :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Beate
Markeringsbehov

Post by Beate »

Ja, har merket at det er når hun har slått seg til ro at hun er mest aggressiv. Veldig påpasselig på at det er -hennes- sted. Det jeg synst er litt trassig er å unngå situasjonen hun biter i når hun må få ut å lufte seg om dagen.

Er utrolig glad i henne, men får vondt av henne også. Hun har det jo ikke lett stakkar :( Men ser ut som hun koser seg sammen med de andre rottene nå da, så er kjempe fornøyd med det. Hun ligger sammen med de i hengekøya si og ruger. Tror dere hun har ett verdig rotteliv selv om hun ikke for løpe rundt på gulvet å leke seg så mye som de andre, og er såpass redd og skvetten? :?:

Jente, 20 år

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Hmm..vanskelig tilfelle. Jeg har en hannrotte som viser tendenser til aggressivitet. Han er ekstremt dominant, og prøver stadig vekk å dominere hånda mi - som jeg tror han tolker til å være en rar rotte. Han tisser på den, holder den nede og vasker den - og noen ganger; småbiter litt. Hvis jeg da "flipper" ham over på ryggen og klør han på magen, tar litt tak i halsskinnet hans, så slutter han med den dominante atferden sin, i hvertfall noen dager. Han har aldri bitt hardt eller virket redd slik din Frøken, så jeg vet ikke om det fungere å "ta igjen" på henne slik jeg har beskrevet her, men det er kanskje verdt et forsøk?

Jeg lurer også litt på hva du mener med å småbite? Gjør det vondt når hun småbiter eller er det mer slik at hun bare tar fingeren din mellom tenna og presser de lett sammen? Noen rotter "smakebiter" for å undersøke ting og henger ikke nødvendigvis sammen med aggressivitet.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Jeg tror helt sikker hun har et fullverdig liv sammen med de andre rottene.Hun er nok tryggest uten for mye håndtering virker det som. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Beate
Markeringsbehov

Post by Beate »

Hun har angrepet hånda mi inne i buret før, for å bite hardt. Biter aggresivt hardt mellom gitteret (til blods).
Men når hun er under genseren og sånn bare småbiter hun. Ikke til blods men mer sånn utforsking. Kanskje fordi hun er småblind?

Om hun angriper igjen inne i buret kan jeg jo prøve det med å legge hun over på ryggen og "tvangsvaske" henne med fingrene :) Er jo verdt ett forsøk i det minste.

Er bra å høre at hun har ett fullverdig liv :) I går fikk hun være med meg i senga å se på serie, og da la hun seg godt til rette under dyna uten noen dårlige nykker. Hun har sikkert gode og dårlige dager.

Har tenkt litt på å ta kontakt med en dyretolk for å høre hvorfor hun er som hun er. Om det er noe jeg kan hjelpe med som vi mennesker ikke greier å forstå :)

Jente, 20 år

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

Er jo fint at hun har sine gode dager også :) Min Bueno var slik hele tiden.. Gikk ikke an å ta inn hånda i buret nesten.. Huff.. Dyretolk hadde jo vært spennende, men jeg vet ikke om noen dessverre :S Hadde vært morro å prøve det på mine dyr!

Post Reply