På stallen har de fått ett nytt underlag, nemlig torv!
Det er en type jord. Jeg leste en lapp de hadde hengt opp hvor det sto at det er støvfritt og at det har bra oppsugningsevne. Noen som vet noe om man kan bruke dette som burstrø?
Gjorde det?
Det skal vist være vedlig bra for hester, nettopp fordi det ikke skal etse bort høver, gulv og "ødlegge" sår. Det er det jo egetntlig flis + hestetiss skal gjøre... Rart!
På skolen min så bruker vi torv til grisene, og det er veldig bra.. Det etser ikke eller noe. Støver ikke, og er lett å rengjøre. Jeg er veldig positiv til det.. Har ikke kommet på å bruke det til rottene, det er kanskje en idè..
Jeg synes det er rart at torv skal være støvfritt. Faren min har kjørt torv til brensel da han var guttunge. Han har fortalt at det var en svært ubehagelig jobb fordi han fikk små, skarpe torvpartikler i øynene når det blåste - og det gjør det jo gjerne i Haugesund.
Men det er kanskje såpass store partikler som plaget ham, at de svelges ned i stedet for å irritere lungene?
jeg bodde rett ved siden av en torvfabrikk på andøya og jeg skal love dere at torv støver:) pappa jobbet der en periode og han var nedstøvet. kan være at de presser det, men rotter graver godt i det