Chinchilla

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lizea
Pinky

Chinchilla

Post by Lizea »

Når har jeg lest litt rundt på nettet ( følte for å lære meg litt genetikk:D)..
Og jeg kom over chinchilla, og noen steder er det en pelstype og andre steder er det en farge x.x
Der det er en pelstype sier de at det gjør at hovedfargen til rotta blir grå (chinchilla-farget) med tiden, mens der de sier det er en farge forklarer de at chinchilla er en fast farge med chinchilla mønster som rotta blir født med og som forblir sånn.

Er det noen her som vet noe om detteO.o?
Hadde vært litt gøy å fått klarhet i det:)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Chinchilla genet består vel av et spotting gen og et avbleknings gen, Miss Sofie i Danmark har noen tottebarn av varianten og kan mye bedre forklare enn meg. Men de er født "normal" farget i agouti varianten og da gjerne med blaze. Når de blir rundt 7-8 uker begyner fargen å bli mer grå, blekner på en måte uten å miste fargen slik som husky.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Nu har Kikky snakket om mig så må jeg hellere melde mig på banen :oops:
Og ganske rigtig som hun skriver - chinchilla kan opstå ved white spotting gen og ved HW (high white).
Det er bl.a. derfor chinchilla ofte har blaze eller headspot.
Alle agoutibaserede farver kan sådan set være chinchilla - men det er kun agouti rotten som er den rigtige chinchilla.
HW-genet eller white spotting genet fjerner den varme "gule" farve som agouti rotter har.

Vi har selv 2 "chinchilla" rotter - Riko og Opia.
Riko er solgt som agouti men meget tidligt begyndte han at miste farven.
Han er chinchilla agouti - eller hvad man kan kalde "halv chinchilla".
Han er chinchilla pga HW genet - han har bl.a. headspot og der var blazed i det kuld han er fra.

Riko - 5 uger

Image

Riko - 11 mdr
Image

Vi har også hans søster Opia - men er solgt som fawn berkshire dumbo.
Men hun begyndte ligeledes at miste farven og af siderne.
Vi spurgte rundt i forskellige lande (bl.a. England, Canada) og her var svaret Chinchillated fawn berkshire dumbo. Dvs hun egentlig er fawn udgaven af en chinchilla agouti.
Fordi hendes farve er så lys, er det meget svært at fange hendes rigtige farve på billeder.
På dette billede er hun 4½ mdr - her kan man tydeligt se (synes jeg) hvordan hun mister farven op af siderne (Opia er 11 mdr nu).
Image

Opia har hverken headspot eller blazed - det "eneste" hun har er hendes chinchillering.
I december fik hun 10 smukke unger - hun var parret med en mock cinnamon hooded dumbo dobbeltrex dreng som ingen HW havde.
Men alligevel formåede de at lave blazed.
Ungerne er nu lidt over 3 mdr - vi beholdte selv en pige fra kuldet (Alma) som ik viser tegn på chinchillering. Men der var 2 drenge i kuldet som var coffee agouti - de er begge begyndt at chinchillere.
Jeg vil lige prøve at se om jeg kan fremskaffe nye billeder af de 2 så jeg kan vise det.

Post Reply