Skvetting her og der......

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Boble

Skvetting her og der......

Post by Boble »

:shock: Nå har Boble begynt å skvette endel rundt omkring.Har hatt han i ca.seks uker nå og han er solskinn i livet mitt.Men nå den siste uken har han liksom begynt å skvette litt rundt omkring.Han har alltid fått lov å være rundt på skrivebordet mitt her når jeg sitter ved dataen,og det hender at han også sovner i posthylla mi.Hehehe,det er så søtt og koselig.MEN,så var det denne skvettinga som ikke er så veldig søt da.Det er jo naturlig å markere,men nå er det blitt sånn at han også har begynt å tisse litt på oss i huset,han sitter ofte og koser seg på skuldra mi og da skvetter han,eller i hånda mi etc.Det er noe nytt her i gården.Hva gjør jeg? Vil dette avta ved kastrering??? Noen tips??? Han pleier også å tisse på fillebitene i senga si,så de må skiftes hver dag.Jeg prøvde å lahge en toalett,med kattesang(eller slik sand til Hamstertoalett)men ,han bare slengte den utover og likte den så dårlig at han selv prøvde å dra den ut av buret.(Ei lita pappeske)....Merkelige,fasinerende,skjønne skapninger disse rotten gitt!! Hehe...Takknemlig for svar!

Boble

Hmmm

Post by Boble »

Beklager litt skrivefeil her og der,men lurer også på om det er mulig at rotter får blærekatarr eller urinveisinfeksjon hvis han blir utsatt for trekk?????????Prøver selvsagt etter beste evne å unngå trekk.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Det er vanlig for mange hannrotter å markere. Dette ser ikke de på som negativ atferd og det kan derfor være ganske vanskelig å lære dem at dette er fyfy. Man bør helst bare godta det. Plager det deg mye, kan du jo ha en klut i nærheten som du tørker opp urinen med?

Vil også nevne at rotter er flokkdyr og skal bo sammen med andre rotter av samme kjønn, så om Boble nå bor alene, synes jeg han burde få seg en burkamerat, men husk at denne kameraten må være av samme kjønn.

Hvis rotter blir utsatt for trekk, kan de bli syke, ja.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

frosk

Post by frosk »

rotta mi begynte først å markere når han finn en kompis. Er stort sett ganske renslige, men ha som oppfører seg som en liten urinflekk er ikke så nøye på lorten. det viktigste for meg er at han ikke tisser, men det er jo fremdeles irriterende

lotte

hehe

Post by lotte »

:D min rotte går over ting som om ingenting og etterlater en våt stripe..spesielt liker han å spasere over sokken og snik-etterlate en liten dose :) ...jeg hadde to som begge ble kastrert.. (har bare den ene nå :cry: ), men det skal ta ca 3 mnd så er markeringen nede i 3% av hva den var..det går selvsagt sånn gradvis..men angrer litt på den kastreringen...mulig flere hanner sammen markerer "om kapp" også?...

lotte

KIB

Post by KIB »

Hei!

Har selv fem hannrotter, fordelt på to bur. I det ene buret (3 gutter) er det populært å tisse så mye som mulig, så fort som mulig, inne i sovehuset... Jo mere tiss, jo bedre sted å være tror jeg. Disse tisser minimalt utenfor buret. I det andre buret, med 2 gutter, observeres derimot motsatt adferd. Disse tisser ikke i sovehuset i det hele tatt! Lurer på om buret faktisk er "forbudt tisseområde", hehe... Alt som er høyere enn en millimeter (på utsiden av buret) ser ut til å være verd å markere på, spiller absolutt ingen rolle på hvem eller hva det er.

Løsning: skifter hver dag i det ene sovehuset. Ellers bli puter, sofatrekk og diverse annet inventar vasket ofte!!! Guttene i de respektive bur har dessuten ganske forskjellig "parfyme", vet ikke om dette er vanlig.

Konklusjon: det hender vi holder på å tørne her, når vaskinga blir litt vel drøy, men det er ikke ofte. Lite som skal til før mor og far er sjarmert i senk (og må frem med vaskefilla atter en gang...). FANTASTISKE skapninger, disse guttene våre! Bytter de ikke ut for noe, tissing inne eller ute!

Lykke til, du finner nok en løsning!

frosk

Post by frosk »

ja. vandre over veninna mi og alt som tilhører henne er populært. Mobil, bukser, datamus (jeg lånte den av henne og prøver å ikke nevne det). Dessuten er stoffsaksa mi interressant: 12 ganger på en kveld sier jeg dere.

Det rare er at han nadre ikke gjør det. han er jo to måneder og trodde det var pubertalskvettealderen...
det rare er at jeg legger ut dopapir på skrivebordet mitt når jeg gjør lekser, og det er sprøtt hvor mye urim de klarer å produsere på noen minutter når de legger seg i selen.

Locked