Vurderer å kastrere en hanrotte grunnet agressivitet, men jeg har hørt at når hunder f.eks. har vært kjønnsmoden en stund nytter det ikke å kastrere de for da har de det med å være hann i seg psykisk og hjelper det ikke med å fjerne hormonene. Hva med rotter? Han er over ett år. Vet ikke nøyaktig alderen på han. Han er utrolig sint på de andre guttene mine. Blåser og setter opp pelsen når de kommer i nærheten og prøver å komme seg gjennom sprinklene for å hoppe på de (de står 'bur i bur'). Han er ikke like sint på meg, men han biter når jeg vil ta i han. Hva kan jeg gjøre?
Jeg synes du skal gøre forsøget med kastrering... I de fleste tilfælde hjælper det. Dog ved jeg ikke med dem der allerede er blevet over et år, men jeg kender da til en der blev kastreret kort før han fyldte 1 år, og han er kølet helt ned
Ja, jeg synes også det er verdt et forsøk med kastrering. Det er ikke noe særlig å ha en hann som man nesten ikke kan håndtere, og som ikke tåler å se andre hanner. Han blir vel selv temmelig frustrert og stresset av dette også. Så da synes jeg det er bedre å ta sjansn på en kastrering, gi ham en uke eller to på å få hormonene ut av kroppen, og så langsomt prøve å introdusere ham til de andre igjen.
Domino ble kastrert da han var noen dager fra 1 år, og fra den ene dagen til den andre ble han snill som et lam mot meg. Det tok litt mer tid før han tålte alle andre hanner, da. Har skrevet litt mer om mine kastrerte hanner et annet sted her.
Desverre.. Han er sint på alle guttene mine Trodde først det bare var den ene hannen han reiste med, så jeg prøvde å la han hilse på de andre, men han er til og med sint på Argus som er bare 3,5 måneder og halvparten så stor.. Dyrlegen ville ikke behandle han for lus engang fordi han var så sur.. Sprayer nå Frontline på rumpa hans på trygg avstand..
huff og huff....ikke bra jeg ville absolutt vurdert kastrering ja... nytter ikke å ha en rotte du ikke kan håndtere....hva hvis han blir syk? han peip og likte ikke jeg holdt i han, men han beit hvertfall ikke..
Det er synd, Morgan's.
Han var ikke slik hos meg. Der gikk han fint sammen med fem andre hanner. Har også kikket etter lus, men ingen av de andre har det.
Jeg kjenner ikke igjen den oppførslen der i det hele tatt.. Stakkars liten.
Håper det hjelper med kastrering.
Det er ikke alle rotter der tåler flytning og stress lige godt... Jeg har også haft en hanrotte, som var den sødeste dreng inden han blev omplaceret til mig i en alder af ½ år. Da han kom hjem til mig efter en meget lang rejse, så gik han helt amok... Hang i tremmerne med puffet pels og hvæssede af os når vi gik forbi... Vi måtte to om at fodre ham: En til at fylde madskålen og en til at distrahere rotten...
det døgnet han var hos meg lå han og sov nesten hele tiden...kunne hvertfall fint stikke inn hånda med mat, løfte ham opp i reiseburet før vi skulle dra osv...men fremdeles har inge her lus...kan det ha kommet med Tiger? men jeg trodde dyrebeskyttelsen sjekket/behandlet alle dyr...
Min dreng havde også en mellemstation midt i landet nogle dage sammen med et par af sine gamle burkammerater, som skulle et andet sted hen... Det var først da han kom hjem til mig, og blev alene i verden, at det gik galt
Ja, akkurat sånn som din hann reagerte han også da han kom til meg..
Så snart jeg slapp han i buret sammen med reisekameraten (som var i samme reisebur) gikk han beserk. Jeg fikk løfte han fra reiseburet og oppi buret hjemme og det gikk 5 min. før han begynnte å plage reisekameraten. Da det såg ut som han klødde seg så forferdeligt ville jeg ta han ut for å sjekke han for utøy i pelsen og da bet han meg som blodet rant! Etterpå fikk jeg ikke ta i han mer og jeg måtte skille han fra reisekameraten for han var skikkelig stygg med han sellom han underkastet seg med engang. Synes så synd på han også da.. Han må føle seg så forlatt.. Jeg går ut ifra at han føler seg veldig usikker og truet av alt og alle og det er derfor han reagerer sånn.. Har du kastrert din da? Ble han hanterbar og kanskje til og med snill? Jeg skal avtale time med dyrlegen i dag og håper han blir bra etterpå..
Morgan's wrote:Da det såg ut som han klødde seg så forferdeligt ville jeg ta han ut for å sjekke han for utøy i pelsen og da bet han meg som blodet rant!
Han klør seg for å få fram mer lukt fra kjertlene under pelsen... merker du ikke at han blir våt bak på ryggen og lårene?
Hilsen Kristin som har opplevd en lignende situasjon med en rotte hun ikke selv eide!
Kanskje det, men han var smikkfyllt i lus i tillegg.. Han klødde seg selv en masse på ryggen og andre steder og burkameraten som jeg fikk lov å sjekke hadde masse luseegg i pelsen.. Han gjørde det som du sier også (og gjør det fortsatt), men av og til såg det ut som han klødde seg i hjel..
Nej, desværre... Jeg havde ham kun 5 dage, så blev han sendt afsted til en der ville forsøge om hun kunne gøre ham til en god rotte igen. Hun havde ham 14 dage. Han lever ikke mere
Måske det skal nævnes til sammenligning, at der ikke gik lang tid før hans brødre hos andre også begyndte at blive aggressive, men ingen nåede dog op på det samme niveau som ham jeg havde. En af dem blev forsøgt kastreret, uden virkning...