Hund og rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Nettdott

Hund og rotter

Post by Nettdott »

Heizann! :D

Familien har en hund som jeg har mesteparten av ansvaret for. Nå har jeg lyst på rotter. Mamma er skeptisk til det at jeg skal ha tid til begge deler siden rotter trenger å være en god del ute av buret sitt. Hunden min er også ganske vill på smådyr og jeg vet faktisk ikke om hun vil la være å bry seg om dem etterhvert.

Hvis det er noen med både hund og rotter her.... Hvordan gjør dere det? Hvordan går hunden sammen med rottene? Har dere tid til begge deler?

Jeg har antakeligvis nok med hund, lekser og venner, men jeg måtte bare spørre :D

9na

Post by 9na »

jeg har tre hunder og to rotter,den ene hunden er kjempeglad i rottene,mens de andre to ikke liker dem noe særlig,de er litt for ville,så jeg slipper aldri rottene løs med hundene,enten i et anna rom,eller hvis hundene er ute..

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

Bildene taler vel for seg selv.... (beklager at de er så små, men de ville ikke vises ellers....håper du ser tydelig nok)

Image

Image

Image

Hunden min eeelsker rotter....og marsvin....og kattunger....og valper....alt som er mindre enn henne selv igrunnen. Hun er veeeldig forsiktig med ikke å tråkke på de, ligger helt stille når de kryper på ho osv. Men så er det nå slik at jeg har en hund til, som jeg ikke er like trygg på, så rottene kan ikke være løse uten tilsyn. Men jeg ser ingen problemer i å ha begge deler.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hunden min og rottene mine går perfekt sammen :D .

MEN det varierer fra rase til rase . Men skal være forsiktig med å sette sammen rottene med diverse jakt hunder eller terriere . Dissen hundene er alvet frem til jakt og kan lett finn ut at rotta er et lett bytte.
Vær spesielt forsiktig når det gjeldere terriere, disse hundene ble brukt som rotte fangere og kan enda finne på og angripe rotta .

PS* La ALDRIG hunde og rotta være alene uten oppsikt fra mennesker.

Ingvild

Post by Ingvild »

Takk for svar! (jeg kalte meg Nettdott ved et lite uhell, men det var jeg som skrev innlegget :wink: )

Nemi

har hund og rotter

Post by Nemi »

lar de aldri løpe rundt på gulvet med hunden ute, men på mandagen hilste hunden min ordentlig på den ene rotta for første gang. rotta stod på to bein på bordet, og snuste på hverandre. går veldig bra. nå skal de sier at min hun er veldig lydig/rolig, og når jeg sier fra så bryr han seg ikke om katter heller. nå kan rottene gå på bordet mens han sover ved siden av i stolen sin. men de får aldri være ute sammen uten meg.

først var han veeeldig nysgjerrig da han så de gå på gulvet, så jeg turte ikke ta de sammen, men regner med det hadde gått bra nå.

hunden er med på jobben hver dag, og rottene koser med meg i sofan 1 time om dagen, pluss at de er ute i gangen så mye de vil omtrent.

passer en dachs av og til, og hun er vill etter de. så pass på her!! hunden kan se kjempesnill ut, og plutselig glefser den til. en annen hund jeg passet så rottene gjennom buret, og glefset til. traff heldigvis bare buret, men det var heeelt uventa...

rotter krever mye, så tenkt på om du bør få deg rotter OG hund da...

cocca

Post by cocca »

Jeg har rotter og hund.. Å jeg kan ikke ha hunden me rottene.. Jeg har ikke prøvd, å det ska itj æ heller.. For hunden min sto uti hagen, å plutselig kom det ei mus over gårdsplassen.. Rakk itj engang og si ..mu.. så var den i kjeften på hunden.. Tror ikke den mente å drepe den, men den døde vell av shokke.. Hmm.. Det spørs væll på hvert enkelte individ.. Vanskelig å si :wink:

kriztin

Post by kriztin »

Vi hadde rotter fra før da vi kjøpte oss en Jack Russell Terrier (veldig uheldig kombinasjon). Hvis man skal ha hell med å holde rotter og hund sammen, bør hunden bli vant med kjæledyrene før den er 12 uker. Dette hjalp ikke oss så mye, denne rasen er en jakthund, men vi hadde jo et lite håp da..

Er hunden ganske leken, og dere forsterker denne atferden (med å leke) vil nok ikke hunden bli en rottevenn. Lek er for dyr en opplæring i jakt...

Hunden vår som nå er 5 mnd er nok ikke særlig til rottevenn nå nei, veldig leken!

Kristin

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hunden min er også kjempe leken , katter,puter og bamser blir filleristet. Men utrolignåkk så har hunn ikke tatt noen av rottene enda hun sover i senga mi ( rottene bor på rommet mitt) . Hun har ligget og sett på at rottene har løpt rundt på guvlet men ike brydd seg noe spesielt . HUn er fem år nå og er en blandig av rottweiler, labrador retriever, flatcoated retriever og kanskje langhåret Schæfer . Til tross for at det er mye stort og jaktenende i henne så har hun ike tatt dem enda . Men det betyr ikke at hun for være alene med dem ..

meggy

Post by meggy »

katta mi syns dem e ok....
men dæm synes ikke at katta e ok.....
:wink:

Guest

Post by Guest »

Hei!
Jeg har hunden som er blanding mellom border collie, fugle hund og en til, han elsker å jake etter dyr! :shock: Jeg har mange gnager, hunden min jaker ikke etter dem, han jakter jo alltid etter dyr som er ute men aldri dyr som er inne! Veldig rar, men.. :P
Hilsen fra meg! :oops: neida.. :D

Locked