Hva skal til for å starte oppdrett?
Moderator: Moderatorer
Hva skal til for å starte oppdrett?
Jeg har alltid hatt en stor drøm om å bli oppdretter, men hva er det som skal til for å starte oppdrett.
Jeg vet jeg ikke har nok erfaring nå.. hadde rotte når jeg var 10 år og har to rotter nå. Har lyst til å skaffe meg flere, men har ikke tid helt enda.
Hvordan starter man rotteoppdrett??
Hvor mye erfaring burde man ha??
Jeg vet jeg ikke har nok erfaring nå.. hadde rotte når jeg var 10 år og har to rotter nå. Har lyst til å skaffe meg flere, men har ikke tid helt enda.
Hvordan starter man rotteoppdrett??
Hvor mye erfaring burde man ha??
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
man starter rotte oppdrett med 1 hun rotte og 1 han rotte.
Erfaring om rotter generelt er et must før en setter disse sammen. dette for at du skal kunne klare å plukke ut de beste av de beste for videre avl med tanke på temperament, helse og størrelse. Anbefaler deg som wolf sier, les mye av allt du finner, på forum, hjemmesider og artikler. Flere år på baken som rotte eier er vel hva de fleste oppdrettere har før de starter.
Erfaring om rotter generelt er et must før en setter disse sammen. dette for at du skal kunne klare å plukke ut de beste av de beste for videre avl med tanke på temperament, helse og størrelse. Anbefaler deg som wolf sier, les mye av allt du finner, på forum, hjemmesider og artikler. Flere år på baken som rotte eier er vel hva de fleste oppdrettere har før de starter.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Hvis du leser og forstår NTFs avlsveiledning er du et stykke på vei:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php
Litt uenig i at man skal ha 1 hanrotte og 1 hunrotte
Man bør ha flere rotter av hvert kjønn slik at man kan studere de, og hvordan de oppfører seg mot hverandre. Man bør ha et godt utvalg av avlsdyr, om man ikke har så mange selv kan man gå sammen med andre eller få låne rotter av litt forskjellige personer fra gang til gang

Man bør ha flere rotter av hvert kjønn slik at man kan studere de, og hvordan de oppfører seg mot hverandre. Man bør ha et godt utvalg av avlsdyr, om man ikke har så mange selv kan man gå sammen med andre eller få låne rotter av litt forskjellige personer fra gang til gang

Stine
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan da aldri tenke meg at Kikky mente at hvis man ikke har rotter og vil starte oppdrett så skal man skaffe seg en av hvert kjønn...
Det blir jo hele tiden understreket her at det først er viktig å ha erfaring med rotter så man har kunnskap som skal til for å lese kroppspråk og for å velge ut gode dyr til avl. Jeg mener også det at folk som vil avle bør lese masse, ha hatt rotter en stund og bør få hjelp av noen som har gjort dette før og som kan masse.
Det Kikky sier om at de fleste oppdrettere har flere års erfaring før de begynner tenker jeg på som riktig, selv om det er veldig mange som synes de kan nok til å få unger på de søte små dyrene sine lenge før det. Men disse vil ikke jeg kalle oppdrettere. Det er forskjell på avl og oppdrett. Det er jo ingen sak å sette sammen to dyr av motsatt kjønn og få det til å bli unger av det. Det kan barn gjøre. Men for at mange skal se på det som seriøs oppdrett (og det antar jeg at trådstarter ønsker) så bør man ha kunnskap om og kjennskap til rotter både fra ting man leser, men også fra erfaring.
Les avlsveiledningen, og alt annet som virker relevant som du kommer over (men husk at noen steder er det åpent for alle å si sin mening, og da er det også rom for feil og uenigheter, vi er alle mennesker). Spør om det du lurer på, og det kan godt være lurt å lære seg litt genetikk.
Det blir jo hele tiden understreket her at det først er viktig å ha erfaring med rotter så man har kunnskap som skal til for å lese kroppspråk og for å velge ut gode dyr til avl. Jeg mener også det at folk som vil avle bør lese masse, ha hatt rotter en stund og bør få hjelp av noen som har gjort dette før og som kan masse.
Det Kikky sier om at de fleste oppdrettere har flere års erfaring før de begynner tenker jeg på som riktig, selv om det er veldig mange som synes de kan nok til å få unger på de søte små dyrene sine lenge før det. Men disse vil ikke jeg kalle oppdrettere. Det er forskjell på avl og oppdrett. Det er jo ingen sak å sette sammen to dyr av motsatt kjønn og få det til å bli unger av det. Det kan barn gjøre. Men for at mange skal se på det som seriøs oppdrett (og det antar jeg at trådstarter ønsker) så bør man ha kunnskap om og kjennskap til rotter både fra ting man leser, men også fra erfaring.
Les avlsveiledningen, og alt annet som virker relevant som du kommer over (men husk at noen steder er det åpent for alle å si sin mening, og da er det også rom for feil og uenigheter, vi er alle mennesker). Spør om det du lurer på, og det kan godt være lurt å lære seg litt genetikk.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba 
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna

R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna

jeg hadde ikke alt for lang erfaring med egene rotter før jeg ønsket å starte oppdrett, men jeg leste ALLT jeg kom over, gnagde og spurte alle jeg fant som kunne litt. jeg har enda ikke startet oppdrettet, selv om jeg begynnte å planlegge i høst, men til sommeren får jeg kanskje mitt første kull om alt går som det skal. men jeg vil ikke gjøre dette alene og ønsker å ha en som har drevet på lenge ved min side. det med å oppdra et kull er den enkle biten. men det er MYE med planlegging, vekt, kontrakter, stamtavle, reservasjoner, info, kjøpere, osv som skal gjøres. å få en bra rutine på dette
kan være en utfordring i starten for noen.
hehe...
kan være en utfordring i starten for noen.
hehe...
Erfaring kan ik gøres op i år..
Det handler ofte om sund fornuft!
Men:
Genetik, genetik og genetik!
Sæt dig ordentlig ind i genetikken før du begynder at avle..
Tænk over hvorfor du vil avle..
Er det for at få unger? Er det fordi du har søde rotter??
Hvis det er dine grunde så ska du lade være med at avle.
Men mener du tilgengæld at du kan tilføje rotteverdenen noget nyt og godt? Mener du at du vil hjælpe til at fremme tamrotten som kæledyr? Mener du at du kan forbedre tamrotten som kæledyr?
Ja så er du på rette vej
Det handler ofte om sund fornuft!
Men:
Genetik, genetik og genetik!
Sæt dig ordentlig ind i genetikken før du begynder at avle..
Tænk over hvorfor du vil avle..
Er det for at få unger? Er det fordi du har søde rotter??
Hvis det er dine grunde så ska du lade være med at avle.
Men mener du tilgengæld at du kan tilføje rotteverdenen noget nyt og godt? Mener du at du vil hjælpe til at fremme tamrotten som kæledyr? Mener du at du kan forbedre tamrotten som kæledyr?
Ja så er du på rette vej