Min kryptorchide hanne har fått små

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

sheroy
Stjeler mat

Min kryptorchide hanne har fått små

Post by sheroy »

det er en stund siden jeg har vært innom, men for de som husker det så hentet jeg to gutter i en dyrebutikk for en stund siden, begge rexede, den ene hannen var kryptorchid, noe som ble bekreftet av dyrlegen "uten tvil en gutt"!

i dag ligger det ihvertfall 8 små rotte bebisser i buret.. :shock:

dette var jo et sjokk kan dere tenke dere, og noe jeg ikke er sa veldig glad for, men nå må jeg jo gjøre det beste ut av det.

hvor lenge skal disse være hos mor, er det 5uker? og noe jeg må tenke på og huske på?

alle tips mottaes med takk.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Ai, det var da en overraskelse å få.

Sett mor med unger i eget bur hvis ikke du allerede har gjort det, hun kan bli gravid igjen kort tid etter fødsel.

Gi henne masse redemateriale som avispapir eller fleece teppe i strimler(ikke annet tøy). Gi mor masse næringsrik mat, med fett og protein.

Ungene kan være hos mor opptil 5 uker før du må ta hannene fra kullet i fra. Vekten på ungene må være 90g før de kan komme i nytt hjem.

Lykke til :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Kan tenke meg de var et stort sjokk :shock:

Du må iallefall skille "den kryptorchide hannen" fra den andre.. Sett den i et eget bur uten ting inni som feks. hyller og hengekøyer. Moren kan ta med barna opp i dem, så kan de falle ned og skade seg. Gi hunnen masse byggemateriell til rede, som feks. avis og fleece strimler.
Det er fint om hun ikke er i et hamsterbur, selv om mange velger å bruke det, for ungene trenger plass når de blir rundt 2 uker(og eldre) for å kunne få god motorikk. Jo større, jo bedre, men et jennynbur str går fint :) Pass på at det er passe sprinkelavstand. Helst ikke mer enn 1 cm.
Hunnen må bli foret med mye mat og ekstra proteiner. Gode ting og gi er frukt og grønt ( broccoli er spesielt bra) , egg, kylling, babygrøt, fisk osv. Hun skal selvfølgelig også ha fri tilgang til vann og tørrfor.

Når ungene blir rund 2 uker åpner de øynene. Da kan du starte å gi dem babygrøt og lettspiselig mat ca 3 ganger daglig. Som regel vil de også begynne å spise mors mat og tørrfor på denne tiden, så når du ser det kan du gi dem det samme som mor.

Kjønnene skal skilles når de er 5 uker gamle. Hunnen kan godt fortsatt få gå sammen med jente barna. Jentene bør helst ikke skilles fra mor før de har rundet 80 gr.

Lykke til!

:)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sheroy
Stjeler mat

Post by sheroy »

takk for gode råd! jeg har ikke tilgang til det andr buret mitt nå, men jeg har et ganske stort akvarium jeg har brukt til mus tidligere, det er selvfølgelig modifisert endel med lufting og slikt, kanskje jeg skal putte "gutten min" og bebissene der.

håper bare jeg finner nye hjem til de små :?

en annen ting, dobbelrexede rotter er ikke så populært, er det noe jeg bør passe på spesielt?

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Går nok greit med det akvariet, bare ikke ha glass lokket på, bytt det ut med noe med netting så de får luft.

I følge teorien skal det være 25% dobbelt rex i kullet ditt, altså 2 og det er det vel mulig å beholde selv. Hos meg fungerer den eneste dobbelt rex'n jeg har like godt som de andre rex rottene, og han er rødøyd i tillegg.

Edit: Har det fungert godt for mus tidligere så går det nok greit med rottemor og unger også. Har fått høre at glass vegger gjør at rottemor blir roligere da de ikke kan se ut på samme måte som oss, og hun vil da føle seg tryggere.

sheroy
Stjeler mat

Post by sheroy »

ok, da er rottemor (godgutten min) og de ni :shock: små på plass i akvariet.

hvordan vil jeg se forskjell på en rexet og en dobbelrexet? er de dobble nakne fra tidlig alder eller får de pels som de mister?

nå må jeg bare håpe hun ikke er rukket å bli drektig igjen.. :shock:

er litt sint på meg selv som ikke skjønte det og, hun var jo ganske tykk, men det er ikke stort jeg får gjort med det nå...

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

ja du får krysse fingrene for at hun ikke har rukket bli drektig igjen allerede, for da blir du nødt til å ta fra de ungene hun har nå om 3 uker da det kommer nye.

En dobbelt rex har litt kortere krøller enn rex'n og begynner å miste pelsen for første gang ved 3 uker. De blir ikke helt nakne, men vil ha mye mindre pels enn en non dobbelt rex og vil miste pelsen nå og da.

sheroy
Stjeler mat

Post by sheroy »

ok, da får jeg følge med.

Tusen takk for svar!

Jeg vil trenge nye gode hjem til de små etterhvert, så om noen vil forbarme seg over disse små, så er dere velkomne til å ta kontakt.

vi holder til en liten time unna oslo.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

"Ingen vet hva morgendagen bringer" :shock:

:rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode:
Gratulerer med de søte små kosemosene! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sheroy
Stjeler mat

Post by sheroy »

tantepose wrote:"Ingen vet hva morgendagen bringer" :shock:

:rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode:
Gratulerer med de søte små kosemosene! :D
så sant så sant!

Tusen takk for det :lol:

sheroy
Stjeler mat

Post by sheroy »

I dag har jeg hilst på det små, mor er så rolig og god, og jeg benyttet meg av hennes korte luftetur for å se på de små.

det er ni av dem, på henholdsvis 8,5-11 gram, de er jevne og fine syns jeg, utan at jeg aner noe om rotter...!

Far er blå hooded og mor er sort berkshire (var ikke det riktig tro?) noen som vil hjelpe meg med farger? 3 og 4 er blå? 1-2-5-6-8-9 er sorte? (6 er den nederste på bildet 6tallet ser ut som en G)
Nummer 7 er helt lys, hva kan dette være for farge?

Image

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Oops, ikke tegn på rottene med tusj! Kyllinger som ble merket med sprittusj på føttene fikk misdannelser etterhvert...best å være på den sikre siden. Hvis du bruker søkefunksjonen finner du masse god informasjon om ops-kull. Lykke til ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Man kan tegne på de med tusj så lenge det er gift-fri tusj ;)
Den lyse kan være litt av vært, vanskelig å si når de er så unge! Men det kan være feks. champagne eller beige :)
Resten av farge gjettingen din synes jeg ser riktig ut, men som sagt så er det alt for tidlig å si no helt sikkert ;)
Tenkte jeg kunne si litt om avtegnene også;

2,3,9 er berkshire
4,5,6 er bareback (evt. mismarked hooded)
1 er hooded
7 ???
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sheroy
Stjeler mat

Post by sheroy »

Jeg har barn og huset fullt av giftfrie tusjer som både barn og dyr kan sutte på om de vil :)

Hjertelig takk for hjelpen rottelooover, vi får se de an litt, de er ihvertfall hur søte som helst!

Nå venter jeg spent på det som måtte komme av pels :?

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Hvor i landet holder dere til ?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply