I pelletsblandinger som fex Champion Komplett er nok vit/min-mengden helt uttpå jordet for rottene, men det trenger nødvendigvis ikke være negativt (altså, at det har noe å si for pottisene).
For hester bruker de å beregne så og så mye for per hundre kg hest per dag, for å sørge for riktig vit/min-mengde. Det kommer ann på hvordan for, og det bruker å stå på/på lapp i sekken.
Tror ikke jeg hadde orka å finne ut av dette, for å være helt ærlig - men gitt rottene litt av & til, eller evt gitt ikke-pelletert for (u vit/min).
Havre spiser de jo i mange rottefor-typer uansett, og i noen rottefor er det bygg også. Havre kan man kjøpe på FK hel eller valset (knust) - obs! Den knuste varianten har kort holdbarhetstid - er vanligvis ok lenge etterpå, men næringsverdien synker fort, og den kan også harskne.
Bygg kan man kjøpe pelletert - hel bygg er ganske så uspiselig ;-)
FK (vi her nord har ikke så mye å velge i når det kommer til hestefor..) sin serie Champion har også "musli-hestefor", nemlig GULL - dette lukter godt også - men det er tilsatt vit/min (i pelletsbitene), og er nok, som i det pelleterte foret, bundet av et eller annet med sukker i - før var det ofte melasse (som er "rester" fra sukkerproduksjon), noe vi hesteeiere bruker også bruker, alene, som hestesnadder i eller utenom annen mat
Har ofte tenkt at jeg kunne ha kjøpt en ekstra sekk med havre og ta hjem, kanskje jeg må gjøre det neste gang