Hjelpe meg med klagebrev til dyrebutikk.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jackalope
Pinglerotte

Hjelpe meg med klagebrev til dyrebutikk.

Post by jackalope »

Okei jeg skal sende et brev til en dyrebutikk her jeg bor og lurte på om dere kunne lese gjennom det og eventuelt si hva jeg skal forandre. Her er det:

SALG AV ROTTER

Jeg besøker Dyrego mange ganger i løpet av året og det er en fin butikk. Spesielt nå som det er nyoppusset. Men jeg vil gjerne skrive om en ting som irriterer meg og som gjør at jeg mange ganger går fra Dyrego med et tomt hjerte. Det gjelder salg av rotter. Rotter er ett flokkdyr og som ikke trives alene. Og jeg har lagt merke til at Dyrego selger rotter en og en. Dette mener jeg er uhørt og hvorfor kan dere ikke selge rotter i par eller tre rotter sammen, når dere gjør det med deguser? Hvis en kunde allerede har en eller flere rotter er det forståelig at dere selger en og en, men ikke når en kunde ikke har noen rotter fra før eller ikke har tenkt til å ha flere enn en rotte. Jeg vil gjerne ha en forandring på dette og lurte på om det er mulig.

Jeg legger ved et sitat som er hentet fra forumet på NTF, skrevet av leder av Norsk Tamrotteforening Heidi Sjursen.

”Rotter er jo fra naturens side flokkdyr, og det er ikke riktig av oss å holde de alene, selv om vi bruker mye tid på dem. Et menneske kan ikke erstatte den kontakten som er mellom rotter. Faktisk så står det i Stortingsmelding nr 12 (om dyrehold og dyrevelferd) at en av de punktene som skal legges vekt på er at flokkdyr ikke blir holdt alene.”

Kilde: viewtopic.php?f=3&t=1796&p=16726&hilit= ... yr+#p16726

Håper på et svar og en forandring så fort som mulig.

Okei det var det :) Må ha svar i kveld eller morgen tidlig, har tenkt å levere det på ettermiddagen i morgen :)

Matmor
Gammelrotte

Re: Hjelpe meg med klagebrev til dyrebutikk.

Post by Matmor »

Fint at du tar opp dette. Jeg har et forslag for å forankre det du skriver bedre i lovverk og forskrifter:

Det [å selge rotter som skal stå alene] er i strid med målsettingen i
Forskrift om velferd for dyr ved ervervsmessig omsetning
"Dyr som omsettes fra zooforretninger, skal ledsages av skriftlig informasjon til kjøper
om den aktuelle dyreartens mentale og fysiske behov, krav til levemiljø og stell."

Brosjyren "Veiledning om hold av rotte", som er utarbeidet av Mattilsynet i samarbeid med Norsk Tamrotteforening, sier nettop:
"Siden rotter lever naturlig i flokk bør man ikke holde en rotte alene, men
holde minst to av samme kjønn sammen."
:nissesmil:

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

Som over, ta med det, men altså superbra at du tar det opp! Jeg kan ikke skjønne at de selger dem en og en, når det er gjort så klart på dette at de er flokkdyr O.o Hvertfall av en dyrebutikk som liksom skal ha peiling på dyra de selger.

jackalope
Pinglerotte

Post by jackalope »

Tusen takk :) Tok med det du sa :)

God Jul :slede:

Atyla
Sover i do

Post by Atyla »

har du fått noe svar? =)

Catya
Gnager på ledninger

Post by Catya »

De burde egentlig selge de som to eller flere samtidig. Nexi var alene i buret når jeg kjøpte henne og hadde 3 brødre i et annet bur,men siden hun var min første rotte,startet jeg med en og hun var 9 mnd gammel når jeg kjøpte Pepper,hun bodde med 3-4 søstre i buret som ikke var så tamme,og hun som jobbet der sa hun ikke var så begeistret for rotter (da har de heller ikke fått så mye kos).

De burde ta seg bedre av rottene,selv om de syns de er "ekle".

Post Reply