HEI
skrev in et innlegg men fant det ikke igjen
jeg kjøpte en ny rotte på en dyrebutikk inerheten siden jeg syntes så synn på henne kjøpte henne torsdag fikk veid henne i går (søndag)
da veide hun 50 gram stakkar liten
bør jeg gi henne noe ekstra for
får vondt av og tenke på de andre.......
men hadde ikke råd til flere,,,,,, hun heter foresten Kleopatra
kjøpte ny rotte hun har beby pels enda stakkar liten
Moderator: Moderatorer
Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Ikke kjøp rotter fra dyrebutikken hvis de ikke er over 5 uker gamle. Selv om du synes aldri så synd på dem! Dyrebutikkene gir oss jo det som selger, så hvis alle bare vil ha rotteunger som er for unge til å tas fra mor så skjerper de seg selvfølgelig ikke. Fortell heller dyrebutikken at du synes det er synd for rottene å bli tatt fra mor før de er 5 uker, og at du heller kommer tilbake og kjøper når de er gamle nok.
Men, nå er jo "uhellet" allerede ute, så da er det noen ting du kan gjøre:
Sørg for at ungen har noen eldre rotter å bo sammen med, som kan holde den lille varm og trygg og lære den alminnelig rotteskikk-og-bruk. Skaff deg et skikkelig rottefor, for eksempel RM3 som du kan kjøpe i NTFs nettbutikk, eller annet fullkostfor. Kan du ikke kjøpe RM3 som er spesialtilpasset rotteunger, så kan du spe på med andre ting, f.eks. kokt egg, babygrøt, soyamelk og kattungemat.
Men, nå er jo "uhellet" allerede ute, så da er det noen ting du kan gjøre:
Sørg for at ungen har noen eldre rotter å bo sammen med, som kan holde den lille varm og trygg og lære den alminnelig rotteskikk-og-bruk. Skaff deg et skikkelig rottefor, for eksempel RM3 som du kan kjøpe i NTFs nettbutikk, eller annet fullkostfor. Kan du ikke kjøpe RM3 som er spesialtilpasset rotteunger, så kan du spe på med andre ting, f.eks. kokt egg, babygrøt, soyamelk og kattungemat.
Som regel kan de ha litt babypels i nakken til de er 7-8 uker, hvis jeg ikke husker feil. Men jeg tolket innlegget som at dette var en rotte som burde ha blitt litt lenger hos mor - hun var for eksempel bare 50 gram. Dersom dyrebutikken sier at hun er 5 uker så er hun sikkert det, ikke alle rotter er like store. Jeg synes likevel det er på sin plass å opplyse om at det ikke er spesielt lurt å kjøpe for unge rotter bare fordi en synes synd på dem. Det er etterspørselen som skaper markedet, ikke noe annet.