Gratulerer med nye rotter, det høres virkelig ut som om de lever opp til navnene sine!
Jeg har også hørt at rotter ikke skal ha sitrus, i tillegg skal de ikke ha løk, så vidt jeg vet (hvis jeg ikke husker feil, skal det ha noe med syrenivået i maten å gjøre og hva magene deres tåler).
Vi har to hannrotter som brukte veldig lang tid på å bli gode venner (de er fra forskjellige kull). Den første tiden nektet minstemann å gå ut av sovehuset sitt av ren skrekk! Nå sover de tett-i-tett, kosevasker hverandre kjærlig og borer hodene i hverandres pels når de sover middag ( eller var det frokost...?

). De to første av våre nåværende hunnrotter (kullsøstre) tvangsvasket hverandre og plaget hverandre hele tiden mens de var to, men sluttet med det da de ble flere. Det høres ut som om Emmanuel Desperado er sjefen i buret.
Jeg vet ikke helt hva andre her mener, men jeg ville ha satt inn et lite hus av et eller annet slag til rottene og latt dem få være litt i fred den første tiden (VELDIG vanskelig når en har splitter nye rotter, må bare kikke). Nervøse rotter blir som regel mer harmoniske når de er trygge på sine omgivelser og mennesker, og det kommer av seg selv om man lar rottene få bestemme tempoet. Det er ikke et ukjent fenomen at dyrebutikkrotter kan være veldig sky og nervøse den første tiden.
Lykke til med Flåklypa-rottene!