Lille Frøydis...........

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Anette
Hamstrer mat

Lille Frøydis...........

Post by Anette »

Jeg vet godt hva folk mener om å foretrekke en rottevariant fremfor en annen... Og om det å kjøpe rotte i dyrebutikk......
Og jeg er helt enig :thu:
Jeg vil gjerne avle, men selv om jeg nå har hatt rotter i over 6 år har jeg aldri hatt et kull fordi jeg ikke har funnet rotter jeg vil avle på og følt at jeg har nok tid og kunnskap..
Selvfølgelig vil jeg helst kjøpe rotter av oppdretter enn i en dyrebutikk. Og jeg syntes rottens temperament og helse er viktigere enn alle farger og varianter.
Men...... :oops: :oops: :oops:
Jeg er alikevel svak for dobbelt rex.. :oops:
Og når det på selveste julaften står en liten dobbeltrexjente helt alene i et bur på dyrebutikken der hvor jeg jobber fordi de to hun stod sammen med var solgt dagen før.... Da skjønner jo alle hva som måtte skje.. :oops:
Og hun er utrolig søt snill og en vakker liten jente. :rottehode: :D
Men.... jeg har latt henne være litt i fred i buret så hun skal finne seg til rette med de andre to jentene mine. (noe hun har absolutt gjort). Så jeg har ikke hatt henne ute på noen dager..
Da jeg skal vaske bur i dag og tar henne ut..... :shock: :shock: :shock:
Ser det ut som hun skal ha små.. :cry:
Håper virkelig ikke det er tilfelle, men desverre ser det sånn ut :cry:
Hun er vel rundt 12 uker vil jeg gjette. (har ikke nøyaktrg alder)
Hun har ikke stått sammen noen gutter i dyrebutikken, da hun kom inn på torsdag 22.des sammen med 2 jenter. Men vi vet jo desverre ikke hvem hun har gått sammen med der hun kommer fra.
Akkurat nå krysser jeg bare fingrer for at dette skal gå bra. Men siden hun er så liten.... Hva er sjansene for at dette skal gå bra/ikke bra....? :?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Er hun spesielt lita for alderen tror du? Eller er det mer det faktum at hun er så ung du tenker på?
mvh Julie
Gratulerer forresten!

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Tenker på det at hun er så ung. Vet jo ikke hvor gammel hun er... Men 12 uker er ikke akkurat det beste for å bli mamma.... Hvis hun er så gammel... Hun veier 240 gram nå.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Det er jo ikke optimale forhold, det vet vi jo alle. :) Men i de fleste tilfeller går det veldig greit. 240 gr.......det kunne jo vært verre..... :lol:
Du kan jo ikke gjøre annet enn å fore godt og håpe det beste.
Det er jo mange meninger om dobbeltrexers evner som mor. Hvor mye hold det er i de tingene, de dystre tingene, har ikke jeg personlige erfaringer med, men når situasjonen er som den er for rotta di nå synes jeg ikke du skal tenke på det. Det forandrer jo ikke situasjonen likevel. Forstår hun ikke hva hun skal gjøre når hun blir mor, evt ikke har nok melk, som jo er noe av det dystre ved dobbeltrexer og avl, så kommer jo det....hvis det kommer. Synes bare du skal kose deg med det og ta det som kommer. Det i seg selv at rotta er bare 12 uker.....det har gått bra før. Veldig unge rotter kan imidlertid være noe mer stresset i forholod til ungene sine enn de er når de er i riktig alder. De passer litt vel godt på dem. Men med ro og trygghet går jo det også som regel bra!
Sjansespill.....? Jo, det kan man vel sikkert si, men ting vil helst gå godt! Lykke til! Godt nytt år!
mvh Julie

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Julie Erlandsen wrote: Forstår hun ikke hva hun skal gjøre når hun blir mor, evt ikke har nok melk, som jo er noe av det dystre ved dobbeltrexer og avl, så kommer jo det....hvis det kommer.
Det er ikke dobbeltrexer, men hårløse og fuzz ;) Dobbeltrex får ikke de problemer og defekter, som hårløse får.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Annbritt: Da er jeg feilinformert, og det var da enda godt! :)
Julie

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Hei igjen.
En liten oppdatering ang Frøydis bare. Det er nå helt sikkert at hun skal ha små. Hun er så stor, så det kan jeg bare ikke ta feil av.... :|
Vet jo ikke når de kommer, men jeg vil gjette på at det ikke er lenge til. Så da bare krysser jeg fingrene....

Anette :rottehode:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Lykke til, da!
Julie

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Held og lykke med hende :)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Oppdatering igjen.... Hun veier nå i dag 310 gram..... :D
Nå må det snart skje noe.........

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

oi fra 240g til 310g på så kort tid a gitt :P det er nok en del små der inne :wink: hehe
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Ja, det kan virke sånn ja.. Venter spent og krysser fingrene jeg nå...

Myrina

Post by Myrina »

Krydser fingre for hende :D

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Takk :D

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Hei igjen.......
Ville bare si at Frøydis fikk 10 unger i går. Desverre var 2 dødfødte og de andre 8 døde senere. :cry: Hun var jo alt for ung og forstod ikke hva hun skulle gjøre. Bygde nye reder hele tiden... Og det siste bygde hun oppe på ungene etter de var født. De fikk verken melk eller varme. Fant 2 som levde, prøvde å gi dem til henne men hun brydde seg ikke om dem. Prøvde så og sette dem til en annen rotte som fikk unger 6 dager før, men hun var ikke inntresert. Den ene var veldig svak og døde, mens den andre fikk morsmelkerstatning for kattunger en stund. Men viste jo at sjansene for at det skulle gå var bittesmå.... Etter ca 10 timer døde den også.... :cry:
Det eneste gode oppe i alt dette er at Frøydis er akkurat som før. Spiser, drikker, er nysjerrig og den samme kosejenta som hun alltid har vært. :)

Locked