kull planlegges!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

lille lakris
Alfatryne

kull planlegges!

Post by lille lakris »

kull planlegges e. Kerrie u. Siri!
Siri er etter Missy og Rolf som begge er fra en liten dyrebutikk i Askim. eieren av butikken avlet selv og holdt gutter og jenter adskilt :akt: , men i små bur :cry: . hun jeg har Missy og Siri fra jobbet i butikken og hadde bra oversikt over rottene der. -godt gemytt og null nysing, sa hun :D . Siris søsken ble gitt bort til venner og kjente av Katinka, som hun heter. de er snille og skikker seg vel i sine nye hjem. pappa Rolf bor nå i son hos ny eier og er en god gutt på to og et halvt år.
ingen av rottene ble omplassert på grunn av noe spesielt unntatt det at eier ikke hadde tid til dem lenger. i kullet som Missy fikk var det tre gutter og tre jenter- et jevnt kull vil jeg si. det var ingen rødøyde i kullet, kun kombinasjoner av hvitt, svart og grått- antagelig black husky og hooded.
mamma Missy er en black hooded på tre hundre gram. datteren Siri er en black husky på tre hundre og seksti gram. vekten til Rolf var tidligere eier litt usikker på, men mente han lå på rundt fem- seks hundre gram. dette er altså ikke bekreftet. begge jentene er trivelige og tamme. Missy er ekstrem til å slikke! Siri er også en letthåndterlig og snill jente. ;)
de har møtt Mira, Malawi og Milo uten problemer. litt huffing og puffing mellom de to alfaene, ellers gikk det fint! :)
jeg tror at Siri kan bli en fin mamma. Missy gir meg også et godt sammenligningsgrunnlag. desuten er pappaen fra samme sted og er gammel og frisk- en god kombinasjon! litt usikkerhet er det jo, men. :|

Heidis Kerrie vet jo de fleste her hvem er. en god og vakker fawn fra nederland. dere kan jo lese om ham på Squeekers sider, ikke sant? han er dumbo, men fin for det :lol: ! er det noen som er interessert i rotter fra denne kombinasjonen? parringen vil ikke bli gjenniomført om det overhodet ikke er noen interesse fra snille rottemennesker. er du interessert eller har spørsmål? ta kontakt med meg eller Heidi!
:leftrat: :leftrat: :leftrat: :rightrat: :rightrat: :rightrat:

hilsen johanna
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Så flott! Jeg venter i spenning på hva denne gamle, gode og linjeavlete hollenderen kan tilføre norsk rotteavl på sikt. :thu:
Anita

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Høres veldig spennende ut :D
Mulig jeg er interessert. Men kommer det til å bli mulighet til å avle videre på ungene hvis det viser seg at de har det som skal til?
Når planlegger du/dere kullet?

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Kerrie er så sjarmerende! :mrgreen:

Spennende spennende.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

parringen vil bli gjennomført når jeg har nok interesserte, når siri har slått seg heeelt til ro her og når heidi kan komme med kerrie!
dvs om en uke eller to. dette blir gøy!
om det vil være mulig å avle på ungene er litt tidlig å si, men ja, det bør være sjanser for det. kerrie er jo en god gutt, og jeg tror det bor mye godt i siri og missy -og rolf som jeg ikke har møtt.
men da forutsetter jeg at eventuelle unger som egner seg i avl vil bli parret med tilsvarende gode rotter- og ikke dobbelrex, hår- eller haleløse. ok? det er bare å stille spørsmål, både til meg og til heidi. :rottehode:
-besøk min dyreside!

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

lille lakris wrote:parringen vil bli gjennomført når jeg har nok interesserte, når siri har slått seg heeelt til ro her og når heidi kan komme med kerrie!
dvs om en uke eller to. dette blir gøy!
om det vil være mulig å avle på ungene er litt tidlig å si, men ja, det bør være sjanser for det. kerrie er jo en god gutt, og jeg tror det bor mye godt i siri og missy -og rolf som jeg ikke har møtt.
men da forutsetter jeg at eventuelle unger som egner seg i avl vil bli parret med tilsvarende gode rotter- og ikke dobbelrex, hår- eller haleløse. ok? det er bare å stille spørsmål, både til meg og til heidi. :rottehode:
Okey :D Spennende :D
Men av nysjerrighet lurer jeg på hvorfor de ikke skal evnt parres med dobbeltrex? Ikke at det hadde vært en viktig del for meg at det kan gjøres, men bare fordi jeg ikke ser forskjell på det og evnt en rex?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Anette wrote: Okey :D Spennende :D
Men av nysjerrighet lurer jeg på hvorfor de ikke skal evnt parres med dobbeltrex? Ikke at det hadde vært en viktig del for meg at det kan
gjøres, men bare fordi jeg ikke ser forskjell på det og evnt en rex?
Er det ikke lett å se forskjell på de? Dobbelrex mister jo pelsen innimellom.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

jeg synes dobbeltrex er for ekstreme. derfor. ;)
-besøk min dyreside!

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Ailani wrote:
Anette wrote: Okey :D Spennende :D
Men av nysjerrighet lurer jeg på hvorfor de ikke skal evnt parres med dobbeltrex? Ikke at det hadde vært en viktig del for meg at det kan
gjøres, men bare fordi jeg ikke ser forskjell på det og evnt en rex?
Er det ikke lett å se forskjell på de? Dobbelrex mister jo pelsen innimellom.
Det var ikke sånn jeg mente, kanskje litt klønete skrevet :? Men jeg skjønte ikke hvorfor en evnt rotte kunne parres med en dobbeltrex hvis det er greit med en rex. Er jo samme genene liksom ;) Vet ikke om det ga mer mening...... :hm:

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

det har jeg ingen fornuftig forklaring på, det er ren intuisjon. desuten kan det (som du selv har erfart) være vanskelig å se forskjell på fuzz og dobbelrex. jeg er ikke spesielt begeistret for rex og dumbo heller, men mener det er en smakssak. jeg har derimot lest meg til at dobbelrexer kan få helseproblemer, mer enn vanlig rex altså. om dette stemmer vet jeg ikke. men uansett ønsker jeg å ha en litt sånn "back to nature"- greie med oppdrettet mitt. det er masse meninger om dette, men nå sporer vi av! håper du forstår den surrete forklaringen min, anette.

og, for å ro meg litt inn igjen: heidi har lovet sin oppdretter (som kerrie kommer fra) at hans avkom ikke skal spres over halve kloden. de som ønsker å avle på unger fra dette kullet, må derfor være bosatt i norge.
dette for at kerries oppdretter ikke skal miste oversikten totalt. ok?
desuten, en presisjon til: spørsmål om kerrie rettes til heidi, spørsmål om siri og hennes slekt, planleggingen av parringen osv rettes til meg.

da håper jeg på masse snille rottefolk som stiller seg i kø for å få snille friske bebiser etter kerrie. dere kan forresten gå inn på min hjemmeside og lese om hva jeg vil med mitt oppdrett. jeg har desverre ingen bilder av siri og missy enda. men det kommer! for å sitere gollum: "patience! patience, my love!"

hilsen johanna
-besøk min dyreside!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg må bare kommentere hvor supert jeg synes det er å lese dette! Jeg sitter igjen med et inntrykk av at dette er en planlagt parring som det ligger refleksjoner og vurderinger bak som ikke er basert kun på overfladiske argumenter. Jeg synes ikke minst det er tøft å se at det finnes oppdrettere med personlige meninger som ikke lar seg blende av spennende farger, men som baserer seg på holdninger til rotteavl. Dette ble kanskje ikke så godt formulert, men det jeg vil frem til er: BRA JOBBA! :thu: At du stiller krav til kjøperne er også tøft gjort! :D
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

:akt: lille lakris!
Jeg har gode følelser for dette! Jo flere gjennomtenkte parringer, jo bedre!

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

da har jeg fått nok henvendelser til at jeg kan gjennomføre parringen. det er to-tre som er interessert, men ikke noe er sikkert før ungene er her selvsagt.
men det kan hende jeg burde vente for å se hvordan det går de 14 små til trybern. det er mange rotter som trenger hjem på julirottenes omplassering også. er det dumt av meg å ruge ut rotteunger nå da?
-besøk min dyreside!

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Jeg syns det er veldig bra at du tenker over alle sider ved dette før du starter :akt: Men fordi det er så vanskelig som det er i Norge å finne gode avlsrotter og føre gode linjer videre syns jeg absolutt du skulle gjennomføre parringen, så lenge det ikke er andre elementer som kommer i veien.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

hmmm, ja, du har vel rett. da blir det parring! så fort Heidi kan komme med Kerrie eller jeg kan komme til Heidi med Siri. jeg lager en annonse når ungene er her. ingenting er sikkert og alt kan skje, men jeg håper det er noen smukke små rottiser her om en stund.

en oppdatering om Siri og Missy: de har slått seg til ro her og virker friske og harmoniske. de to første dagene prøvde Siri seg på litt smakebiting for å se om jeg var en kjeks, men det var jeg jo ikke! så da var alt greit. hun er er stabil, ikke sinna eller nervøs på noen måte. hun er litt mer forsiktig enn mamma Missy, men det skal ikke så mye til! Missy er veldig aktiv og utadvendt. hun er tillitsfull og slikker mye. hun er oftest førstemann ut av buret, med Siri hakk i hæl. begge er mere aktive enn f eks Malawi, som er en sinke i sosiale sammenhenger- alltid sist ut av jenny-buret.

både Missy og Siri er oppvakte jenter. de er overhodet ikke redde for hundene mine. jeg har nettop badet dem, og var forberedt på en stri tørn. men det gikk kjempefint! ikke det morsomste de hadde gjort, men det gikk bra. ute på sofaen med de andre rottene har de vært flinke til å søke til meg om det blir noe bråk- de kobler aldri mennesker med noe vondt selv om vann er vått eller de blir angrepet av Malawi på skulderen min.

fysisk er de i ok form, Siri er bittelitt rund. tiltross for at det var fullt av flis og høy i buret de kom i, har det ikke vært noe surkling. Siri hadde spor av porphyrin i den ene øyekroken etter en nattlig utflukt hvor jeg fant dem i god behold mellom museburet og kaninburet. det hadde muligens Missy også, men hun er så mørk at det er vrient å se. siden har det ikke vært noe- sikkert stress pga rømmingen som er årsaken. Mira fikk litt porphyrin i øyet den gangen Neo overnattet i gjesteburet; hun var så forelsket at hun ikke visste hvor hun skulle gjøre av seg! hun snuste og snuste halve natten. nok om det. ja, det var en liten stiloppgave om de snille og gode (relativt) nyankomne jentene mine.

det vil komme mer info og ikke minst bilder av jentene på siden min etterhvert. har tatt noen med lånt kamera, nå er det bare å få bildene over på maskinen. og ja, det blir bilder av Milo også!
-besøk min dyreside!

Locked