burstrø?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

vilma

burstrø?

Post by vilma »

hei så en type strø av bark hos tropehagen på elverum har noen prøvd det i rotteburet.jeg bruker avis hos jenten mine foreløpig men er nysjerigg og hvitebegjærlig på andres erfaringer :leftrat:

Trybern

Post by Trybern »

Jeg bruker spon men skal kanskje bruke litt jord snart

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Alle typer strø av bartrær, inkludert spon, kan være skadelig for rottene, fordi de inneholder fenoler. Vi bruker også avispapir og det fungerer helt utmerket for våre rotter. Det er praktisk, gratis (så lenge man kan tigge gamle aviser av arbeidsgiver og/eller slektninger) og gir utrolige muligheter hva innredning angår (ifølge rottene). Det finnes også en type strø som heter "Yesterday's News" som er laget av gammelt avispapir, og sist, men ikke minst, så har vi BeeKay; strøet vi selger gjennom NTFs nettbutikk. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

våre gutter elsker avispapir, jeg bruker kun strø i doen deres. de makulerer papiret og lager små huler og slike ting. de kan jobbe i mange timer med papiret og det er moro og se på... billig og praktisk både for dyr og eier :lol:
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Vi har allspon i buret, sikkert det du så på tropehagen i elverum ;)
Den er ganske bra, lukter ikke eller støver ikke, rottene er også veldig glad å grave i den :P
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Marcus wrote:Vi har allspon i buret, sikkert det du så på tropehagen i elverum ;)
Den er ganske bra, lukter ikke eller støver ikke, rottene er også veldig glad å grave i den :P
Det er som allerede sagt her ikke bra å bruke spon/sagflis og lignende som strø pga det iriterer luftveiene og kan forårsake luftveisinfeksjon. Så anbefaler at du skifter ut det å bruker avispapir til du får kjøpt et annet strø, eller bare bruker avispapir ;)

Jeg bruker Yesterday news og er veldig fornøyd! Legger oppi litt avis noen ganger for det syns de er kjempe gøy å rive i stykker å leke med :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Det er ikke spon eller sagflis, det er trebiter som ikke støver, men jaok, de liker avis også :P Pluss at det er gratis :)
Tamara
------------------------

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

OK! Du har sikkert forhørt deg om hvilke tresorter som ikke støver.. for tror det er fler enn spon som støver. Ja avispapir er tingen :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Er ikke "allspon" egentlig alspån? (Al er svensk for or, et treslag i bjørkefamilien, inneholder ikke fenoler slik som bartær).

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Heidi wrote:Er ikke "allspon" egentlig alspån? (Al er svensk for or, et treslag i bjørkefamilien, inneholder ikke fenoler slik som bartær).
Jo, det er det :P
Tamara
------------------------

icebear
Pinky

Avis i bunnen?

Post by icebear »

Kjøpte mine første rotter i går og fikk med en pose med strø som ble anbefalt der. Det står på at det inneholder både gran og furu og allverden, og det støver som bare fy!
Og så kommer jeg hit og leser litt... Blir ikke så veldig imponert over rådene jeg fikk i går for å si det sånn.

Noen bruker avispapir i bunnen ser jeg, men hvor tykt lag skal det være?
Har et ganske stort bur til to gutter med en rist i bunnen.

Vil ikke at Harry og Ronny skal få problemer med pusten...
:rottehode:

Mac dyregod
Sofaspiser
Kjønn: Kvinne

Post by Mac dyregod »

"Barken" du har sett på tropehagen er helt sikket allspon.
det er et fantastisk støvfritt strø som er god på lukt. jeg bruker det til rotte jentene mine og chinchilla gjengen og er stor fornøyd. :D
Miljø/biostrø, spon og andre skadelige strø typer for smådyr synes jeg skulle vært forbudt i dyrebutikk...
Det skulle ikke vært lov med skadelige produkter for dyr i dyrebutikker :evil:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

En annen ting du kanskje har fått dårlige råd på er risten i bunnen. Den bør du fjerne snarest mulig, det er så lett for at rottene skader føttene hvis de går på rist!

Arja

Post by Arja »

uff, kjøpte spon for eit par dagar sidan, men no skal det leggast bort umiddelbart! stakkars små.
veit de om dette med støvet gjeld for Smart Spon som er beregna for små gnagarar (chinchillaer, kaniner, hamster, mus o.l.) og? vekk med det!
avispapir e nok tingen ja:)

Mia

Post by Mia »

Til rottene mine bruker jeg noe som heter miljøstrø. Det støver ikke og det tar bort den vonde lukta. Rottene liker og grave i den, men kan den strøen være farlig? :?: Jeg har også avispapir i bunn. Det liker den ene rotta mi veldig godt ;)

Locked