Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Synes du det er greit å avle på varientene som er nevnt i førsteinnlegget?

Ja, alle variantene er OK
7
18%
Noen av dem er OK, andre ikke (spesifiser gjerne i tråden)
24
63%
Jeg synes ikke noen av variantene burde avles fram bevisst
7
18%
 
Total votes: 38

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Tror ikke det er helt snakk om man skal gi rotta en sjange eller ikke, slik som jeg har forstått. Det er om man skal avle frem disse variantene med vilje eller ikke...

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Bortsett fra de variantene som Tonje nevnte i første tråd (jeg er i mot avl på alle av de), har jeg i tillegg litt problemer med å akseptere avl på "fancy" farger og avtegninger. Veien fra villrotta til tamrotta er ikke veldig lang, og sjansen for at mutasjoner som gir de "fancy" fargene oppstår mer enn én gang, er svært liten. Ergo; da det for første gang dukket opp noen cinnamon fargede rotter i et kull, måtte det innavl til for å fiksere det genet ("lage" flere rotter med den fargen), og ytterligere innavl i flere generasjoner. hvis man sammenligner helsa til villtype tamrotter (agouti+toppøret) med den gjennomsnittlige helsa til alle de fancy fargede rottene, vil man se at rotter med "nye" farger generellt sett har flere medfødte sykdommer, lidelser og handicap.

Nå får jeg sikkert en hel del irriterte kommentarer, som for eksempel at man har gjort sitt beste for å avle ut de spesielle fargene og markeringene slik at innavlseffektene skal forsvinne, og jeg tviler ikke på at det er mange supersunne og friske rotter med spesielle farger. Det jeg er i mot, er selve tankegangen - "vi godtar innavl og uetisk avl for å lage fine farger".

Til slutt vil jeg presisere at dette kun er synspunktet mitt, og jeg dømmer ingen som ikke deler meningen min.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Biamora wrote:For å ta et litt søkt eksempel til denne tråden:

En nydelig liten babyjente blir født, hun fødes uten evne til å se. Altså er hun blind. Klarer hun å leve med sitt handicap? Ja, så definitivt. Hun lærer seg alt hun må og bør, for å leve sitt liv optimalt. Ville hun kansje hatt det enklere om hun ble født med syn? Også ja, så definitivt.

Spørsmåle til hvordan og hvem man avler på blir for meg da: Selv om en rotte kan leve uten hale, uten pels, krøllete værhår og tilsynelatende ha det bra, trives og tilpasse seg, har man ikke et ansvar for å avle slik at naturens forutsetninger er de beste?

Ville jeg bevisst avle fram varianter hvor man er usikker på eventuelle hadicap? Nei. Jeg trekker paraleller til oss mennesker, og ingen av oss ønsker at barna vi bærer skal få lyter, skader eller handicap som kan være problematisk for dem, selv om de klarer utfordringen. Jeg ville tenke avl ut fra hva som gir rottene et best mulig liv, ikke avle i forhold til hva jeg tror de vil kunne lære å mestre.

Og i slike sammenhenger er det lov å tro og mene noe, selv om man ikke har førstehåndskunnskaper. Å være føre var, er et godt prinsipp om man tenker avl.
Godt sagt, og jeg er fullstendig enig :)

utyske wrote:Jeg er dels enig med alle her. Jeg skjønner hva Tonje vil fram til, men jeg mener at dersom en rotte blir født uten hale, er det mer urettferdig å avlive den enn å gi den en sjangse til å klare seg. Om noen mennesker blir født uten et bein, klarer det seg fint uten det ene beinet. (Blir litt vanskelig å ta noe eksempel med balanse på mennesker, he he.)
Jeg syns alle fortjener en sjanse, det finnes jo katter uten haler også, og så vidt jeg veit klarer disse seg like bra i trærna. Nå snakker jeg om når de er født slik.
Som Rottelooover sa, handler ikke diskusjonen om hvorvidt en slik rotte burde avlives eller ikke. Så lenge den ikke har det vondt (fysisk eller mentalt), synes jeg den skal få leve. Det er det å avle videre på den jeg er i mot.

Christi wrote:Bortsett fra de variantene som Tonje nevnte i første tråd (jeg er i mot avl på alle av de), har jeg i tillegg litt problemer med å akseptere avl på "fancy" farger og avtegninger. Veien fra villrotta til tamrotta er ikke veldig lang, og sjansen for at mutasjoner som gir de "fancy" fargene oppstår mer enn én gang, er svært liten. Ergo; da det for første gang dukket opp noen cinnamon fargede rotter i et kull, måtte det innavl til for å fiksere det genet ("lage" flere rotter med den fargen), og ytterligere innavl i flere generasjoner. hvis man sammenligner helsa til villtype tamrotter (agouti+toppøret) med den gjennomsnittlige helsa til alle de fancy fargede rottene, vil man se at rotter med "nye" farger generellt sett har flere medfødte sykdommer, lidelser og handicap.

Nå får jeg sikkert en hel del irriterte kommentarer, som for eksempel at man har gjort sitt beste for å avle ut de spesielle fargene og markeringene slik at innavlseffektene skal forsvinne, og jeg tviler ikke på at det er mange supersunne og friske rotter med spesielle farger. Det jeg er i mot, er selve tankegangen - "vi godtar innavl og uetisk avl for å lage fine farger".

Til slutt vil jeg presisere at dette kun er synspunktet mitt, og jeg dømmer ingen som ikke deler meningen min.
Jeg ser godt poenget ditt, og er enig i tankegangen. Rottenes ve og vel skal alltid komme foran våre behov for fancy tegninger og fine farger.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Okei, da skjønner jeg. Da er jeg imot videre avl på disse rottene.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

Tonje! wrote:Her er vi nok litt uenige, for jeg mener at selv om en haleløs rotte lærer å kompensere, vil den aldri fungere helt optimalt. Jeg kan uten å tenke meg så mye om se for meg flere situasjoner en haleløs rotte ikke hadde taklet, fordi den ikke hadde halen sin å bruke som støtte og balanseverktøy.

Så å avle frem rotter som ikke fungerer optimalt og slik det er meningen at de skal fungere, ser jeg virkelig ikke poenget i. Rottenes ve og vel skal jo komme foran menneskets behov for å ha spesielle og sære dyr?
dette må jeg si meg enig.
jeg har en korthalet rotte fra eget kull, det er aller mest sannsynlig ikke en medfødt feil, men en skade. det bygger jeg på at rotta fungerer utmerket på andre måter, dvs den har ikke de bekken- og ryggproblemer som en manxrotte kan få.
så til spørsmålet om balanse. blir den påvirket. åja. kompenserer han? javisst. er det likevel en ulempe? ja, absolutt.
han har i yngre år, faktisk helt til han ble ett og et halvt, bodd i veneziabur med mye stæsj. det har han taklet bra. han har kompensert på den måten at han hopper mer enn han klatrer. og han har hatt bedre balanse enn man skulle trodd. likevel- balansen er dårligere enn på alle andre rotter jeg har hatt. nå er han forstatt sprek, men beveger seg klosset og er i tillegg ganske stor og tung. halen har lett for å sette seg fast og er i veien fordi han ikke har full bruk av den. den er stiv og lite bevegelig. nå har han en lav "omsorgsbolig" hvor jeg er sikker på at han ikke detter og slår seg.
halen er definitivt viktig for rotter. og så må man huske på, at en skade er en ting, mens en medfødt defekt ofte er tegn på at noe er gæærnt.
en haleløs rotte er altså ikke bare noe kuriøst, men den mangler noe så viktig fra naturens side at det ringer noen bjeller for min del.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Hva er Manxrotte?? :roll:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

MiljamJenta wrote:Hva er Manxrotte?? :roll:
En rottevariant som fødes uten hale.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

My two cents! (Er vel etterhvert blitt en liten formue) ;)
Annbritt wrote: Til spørgsmålet omkring dumborotter og ørernes placering, så har jeg fundet en interessant artikel, som jeg dog desværre ikke har fået oversat til dansk endnu, men det er mit næste projekt: http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm
Dette har vi diskutert her på forumet før:
viewtopic.php?t=2927
Og som du kan se av mine siste svar i den tråden så er det ikke noe som helst grunnlag for å mistenke analoger til Treacher Collins eller noen av de andre humanvariantene som ligner.

(Og, jeg har omsider fått studert hodeskaller fra toppøret og dumbo, de er like.)

At hårløse (fuzz og andre varianter, ikke dobbelrex) har endel svært uheldige medfødte problemer trodde jeg omsider vi var ferdig med å diskutere, men det ser ut til at så snart noen har en enkelt nakenrotte som blir over året er det opplest og vedtatt at det ikke kan stemme. Nei, hobbyavlere har ikke klart å avle vekk mutasjoner hos hårløse som forskere verden over har dokumentert i (menneske)generasjoner.

For haleløse sin del så er faktisk balanseproblemer en del av det, enten Annbritt vil tro det eller ikke. Som Tonje sier, det strider mot sunn fornuft å tro annet, selv for rotter som er født uten og som aldri har visst om annet. Men jeg er enig i at å mangle full balanseevne ikke er et veldig stort problem hos tamme rotter, på samme måte som nedsatt syn (rødøyde) og redusert taktil følsomhet i værhårene (rex). Det er et større etisk problem at det faktisk er en deformering av hele bakkroppen.

Sigge

Post by Sigge »

Jeg er temmelig enig med Heidi. :D

Desuden vil jeg lige supplere, at halen bruges til at varmeregulere kroppen med udover den også bruges som balancepunkt, og til i adfærdssammenhænge at vise andre rotter, hvordan dens position er i gruppen. Manglende hale kan give vandladningsproblemer, pga. den forkortede rygrad.

Pelsen bruger rotten til at holde på varmen, samt den beskytter mod kløer og tænder fra andre rotter eller den selv, når den kradser sig. Den bruger endvidere pelsen i adfærdssammenhænge, for at stadfæste dens sociale position i gruppen. Manglende pels kan give nyreproblemer som det ses hos Fuzz.

Knurhårene bruger rotten til at føle med.

Øjenvipperne sørger for at rotten ikke får uønskede hår og andre objekter i øjnene. Krøllede øjenvipper kan vokse indad i øjnene og forårsage meget smerte.

Røde øjne giver nedsat syn. Synet er i forvejen ikke særlig godt hos rotter. Pink øjne giver mere nedsat syn end røde øjne. Ruby øjne giver mindre nedsat syn end røde øjne.

Dumboører giver bedre hørelse, men ørerne kan ikke rettes bagud, hvis der skulle komme en fjende bagfra. Man må dog formode, at det ikke er så relevant for tamrotter, med fjender, som for vilde rotter. Der er ikke nogle problemer med deres kranie.

Derfor er min holdning helt klar. Man skal ikke avle bevidst på rotter, hvor de på nogle måder mister noget af deres førlighed, eller som forringer deres livskvalitet meget.

Når det er sagt, så vil jeg sige, at jeg i min avl bruger dumborotter, og nogle gange rex. Rex er sjældent og kun når det er absolut nødvendigt. På samme måde kan det ske, at jeg får nogle rotter med røde øjne i kuld.

Alle andre typer, som jeg nævner, avler jeg ikke på, og er ikke enig med andre der gør!

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

heidi, enig, og bra formulert. :akt:
sigge, bra forklart om årsak- virkning :akt:
men sigge, hva tenker du om high white? som er knyttet til megacolon? ser du avler på dalmatian og andre overtegnede rotter. bare lurer. :?:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Sigge

Post by Sigge »

Her er det vigtigt at vide noget om genetik. High White er ikke det samme som White spotting. :D

Der findes to High White gener, en dominant og en ressessiv. Det er den dominante der kan give MC. Og her er det vigtigt, at præcisere, at det langt fra er alle dominante HW der giver MC.

Heldigvis er der mange ressessive HW i Europa.

HW Kendetegner: Blaze, BEW, Odd Eye

White Spotting kendetegner: Varigated, Capped, Notched, Van, Dalmatian, Split Capped, Capped Stribe og Opossom.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hmm, interessant. er du sikker? for jeg har hørt og lest noe annet.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hva er det du har hørt og lest da :) ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sigge

Post by Sigge »

Jeg er sikker ja. Men det kunne da være godt, hvis du har en kilde, til det du har læst. :D

Hvad man hører kan jo bero på misforståelser, men din kilde, vil jeg gerne have.

En af mine kilder er her:
http://www.spoiledratten.com/highwhitecont.html

Miss Sofie

!

Post by Miss Sofie »

Jeg ved godt jeg er helt ny - men nu er jeg altså nødt til at blande mig!
Vi er ejer af den velfungerende manx rotte som Annbritt omtaler..

Her er der tale om vores Space.
Ja Space er født uden hale - og dette er højest sandsynligt grundet til han fungerer så glimrende.
Der har aldrig nogensinde været noget med ham - så hvorfor aflive en ganske rask rotte der kan fungere glimrende (i mine øjne culling).
Space bor i et ferret xl bur fra Ferplast sammen med 5 andre drenge.
Han er uden tvivl den mindst klodsede af de 6 drenge i det bur!
Han springer rundt, leger, spoinker og klatrer som enhver anden rotte!
Manx ville aldrig være noget jeg ville avle frem bevidst grundet de følgere der kan være for rotten - evt forkortet ryggrad.
Men at sige deres defekt gør at de ingen balance har er da lidt tåbeligt - især hvis man aldrig har oplevet en manx rotte selv!
Vi vil ALTID holde lidt ekstra øje med Space og hvis der sku være det mindste der tydede på at hans manglende hale gav ham problemer ville han få fred.
Men så længe han lever i bedste velgående så ville jeg da aldrig i et sekund overveje om han sku leve eller ej!
Hvis man har lyst til at se billeder af Space eller læse mere om ham kan man se hans side her: http://www.lux-rotter.dk/space.html

Hvad angår fuzz så har jeg da heller aldrig læst at det er videnskabeligt bevist at de har nyreproblemer..
Nu har vi selv haft et par stykker + en ægte hårløs.
Deres helbred fejler ingen ting og har aldrig gjort det!
Og ja det med øjnene er desværre en af de oftes sete ulemper - men ud af de 4 vi har/har haft, har ingen af dem haft øjenproblemer..
Vores dreng Monty bekæmpede faktisk en meget voldsomt infektion som ingen havde regnet med han ville overleve. Dyrlægen var meget imponeret og sagde selv at kun en rotte ville ku ha overlevet..
Hvis man har lyst til at læse mere om Monty, se billeder eller læse om hans voldsomme operation kan se ske her: http://www.lux-rotter.dk/monty.html

Post Reply