svinebein...
Moderator: Moderatorer
svinebein...
så rundt omkring her om rotter faktisk tåler svinebein, men fant ingen poster på det..
Tåler rotter svinebein eller bein generelt? i små mengder da.. så noen her som ga rottene sine kyllingbein, men ingenting om svinebein...
Tåler rotter svinebein eller bein generelt? i små mengder da.. så noen her som ga rottene sine kyllingbein, men ingenting om svinebein...
kokte bein kan splintres i magen så det skal de ikke ha, men utenom det tor jeg ikke det er noe farlig. rottene mine får grisehaler (til hunder).
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
-
- Alfatryne
Rotter "maler" jo maten til "mel" uansett hva det er de spiser.. Så jeg tror ikke det er så farlig å gi bein til rotter som til hunder f.eks. Kokte bein splintrer, rå bein gjør ikke det(har jeg fått hørt). Mange gir rottene sine rå kyllingbein, men jeg personlig er redd for skumle bakterier. Det eneste en anbefaler, som en sier ikke splintrer er vel knokler fra okse? Men hvem drar på slakteriet å henter hjem en knokkel på "flere tonn", for at rottene skal kose seg en lørdagskveld...? 

Mvh Ida S. Eggen
Så lenge beina er varmebehandlet, er det ingen fare med ein fra hverken kylling, svin, okse eller får. Men spesielt kylling og svin bør man være ekstra nøye med å varmebehandle, kylling på grunn av morsomme ting som f.eks salmonella, svin pga. trikiner.
Jeg er enig i at kyllingbeina neppe splintres i magen til en rotte, da er beina pulver allerede! Det er nok en mye mer alvorlig fare for hunder eller katter, som sluker beina i større biter.
Mine rotter får ikke bein så ofte, men hvis det er noe i huset, fordi jeg f.eks har spist kylling, koteletter, kokt kraft (eller hva med beina som er igjen etter fårikål, det er jo sesong nå) eller lignende, så blir det bein på dem, og da er det fest i buret. Men husk at bein er ferskvare, ikke la det ligge i buret i dagevis.
Jeg er enig i at kyllingbeina neppe splintres i magen til en rotte, da er beina pulver allerede! Det er nok en mye mer alvorlig fare for hunder eller katter, som sluker beina i større biter.
Mine rotter får ikke bein så ofte, men hvis det er noe i huset, fordi jeg f.eks har spist kylling, koteletter, kokt kraft (eller hva med beina som er igjen etter fårikål, det er jo sesong nå) eller lignende, så blir det bein på dem, og da er det fest i buret. Men husk at bein er ferskvare, ikke la det ligge i buret i dagevis.
Altså: mine rotter får som sagt alle mulige slags bein, bare de er varmebehandlet. Ingen skade observert. Jeg har alltid oppfattet bein som et positivt kosttilskudd som rottene elsker, og som er med på å holde tennene deres i form.
Dette gjelder selvsagt bare rotter, det er andre ting som gjelder for større dyr som ikke tygger beina like godt (og som kanskje har bedre av rått kjøtt for den sakens skyld).
Men hvis du vil ha et svar med faglig tyngde bak, er det, som alltid, best å henvende seg direkte til veterinær.
Dette gjelder selvsagt bare rotter, det er andre ting som gjelder for større dyr som ikke tygger beina like godt (og som kanskje har bedre av rått kjøtt for den sakens skyld).
Men hvis du vil ha et svar med faglig tyngde bak, er det, som alltid, best å henvende seg direkte til veterinær.
Mine får alt slags bein etter middagen så lenge det er steikt/kokt (altså varmebehandlet). Jeg anbefaler ikke å gi rottene bein fra rått kjøtt på grunn av eventuelle sykdomsfremkallende bakterier som lever på rått kjøtt. Så ja, rotter tåler bein. De elsker det faktisk!!!
Men som alt annet utenom rottefôret: ikke gi de alt for mye alt for ofte. Det skal være godbit, ikke mat. Håper du fikk svar på spørsmålet ditt 

meggy wrote:Men hvem drar på slakteriet å henter hjem en knokkel på "flere tonn",
da må det no ha vert noen meget tonge knokler....
har gård, oksen våres veier rundt 500kg, så da e man heldig vi man får noen knokler på noen tonn....
Er derfor "flere tonn" har "" i den setningen også

Mvh Ida S. Eggen