Rotta vil ikke ta medisinen sin

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
smg

Rotta vil ikke ta medisinen sin

Post by smg »

Rotta mi vil ikke drikke antibiotika. Hva skal jeg gjøre? Har blitt tipset om at den kan blandes ut i saft, men rotta vil ikke ha den da heller.

Matmor
Gammelrotte

Re: Rotta vil ikke ta medisinen sin

Post by Matmor »

Det eneste som fungere hver gang her er å tvinge det i rotta. Man trenger en 1 ml sprøyte uten spiss, og stikker den inn i munnviken på rotte, gaske langt bak i munnen. Trykk inn ca. 0,1 ml av gangen. Gi godbiter etterpå og trøst en masse...

Ellers er det mange forslag til hva medisiner kan blandes ut i, men ofte vil ikke rotta ha det likevel. Vaniljesaus, syltetøy og leverpostei/makrell i tomat burde være muligheter.

Lykke til :bleh:

rattie19
Sofaspiser

Post by rattie19 »

Hvis det er type pulver som skal blandes i drikkevann, så har jeg ingen tips. Hvis det skal gies med sprøyte, så har jeg god erfaring med å sprøyte mengden inn i en bit med brød. Prikken spiste det med glede, men Thea måtte jeg bruke tvang og sprøyte det inn i munnen. Som nevnt, masse godbiter og trøst etterpå! Noen rotter kan holde det i munnen og la det renne ut etterpå, så vær obs på at h*n ikke smører alt ut etterpå. Hold h*n gjerne oppi en liten boks av plastikk, hvor du lett kan se om rotta har latt antib. renne ut :cheesy:
Thea og Prikken <3

Mar
Stjeler mat

Post by Mar »

Du kan prøve å blande det med litt babymat på en skje. Tvang og trøst metoden var den som virket best for meg, dessverre... Vel, den ene av de jeg hadde syntes sprøyta var morsom så hun tygde på den mens hun fikk i seg antibiotika og likte det faktisk :roll:

Lotta
Pinky

Post by Lotta »

Jeg fikk tabletter til rotta, og det knuste jeg bare og blandet i litt baconost, da kunne han ha det.
"I didn't jump to conclusions, I took one step and there conclusions were."

Post Reply