Hun har vært helt fin i formen i hele dag, inntil jeg for ca en time siden så henne ligge langflat i buret med rare rykninger i kroppen. Tok henne ut for å se på henne, og så til min store forskrekkelse at det var fullt av rødaktig slim rundt og under munnen hennes. Hun virket helt pjusk og utafor, og da jeg tok henne med meg i sofaen for å se nærmere på henne så jeg at hun lå helt flatt i en veldig rar og slapp stilling, og hadde rykninger i kroppen, som om hun prøvde å brekke seg. Og ut av munnen kom en del slim som var litt rødfarget og "kornete".
Panisk hønemor som jeg er var min første tanke "HERREGUD HUN DØR", og i stedet for å sette meg ned og google litt først som seg hør og bør, ringte jeg Oslo Dyreklinikk og Smådyrklinikken, som begge har døgnåpen akuttvakt. Ingen av dem hadde spesialister på gnagere/rotter på vakt, så jeg bestemte meg for å dra til Oslo Dyreklinikk siden de var litt nærmere. Ringte stakkars mamma som var på vei til å legge seg og grein meg til at hun skulle komme å kjøre meg inn til Oslo. Så ringte jeg Oslo Dyreklinikk for å bekrefte at vi kom i natt. Radka virket bittelitt piggere, men jeg var fortsatt sikker på at hun var i ferd med å dø haha. Is i magen, det har vi ikke hørt om nemlig

Så, ca 10 minutter etter telefonsamtalen med Oslo Dyreklinikk, hvor jeg forresten fikk informert at minstetaksten på konsultasjon etter midnatt var 2800 kr, var Radka helt fin igjen. Like pigg og spretten som alltid, og da jeg nølende ga henne en agurkbit kastet hun seg over den med like stor iver som alltid. Så tok jeg meg tid til å google litt mer, og skjønte til slutt at hun mest sannsynlig bare satte noe i halsen og gulpet det opp igjen, og at så lenge hun var fin i formen nå så var all fare over.
Og så var mamma på døra. Stakkars snille mamma, fikk litt dårlig samvittighet da ja. Men jeg trodde jo Radka var døende, såeh... Da freaker man litt ut

Nå håper jeg bare at jeg faktisk har rett, at det bare var noe hun satte i halsen, og at alt går bra med henne. Kommer sikkert til å se til henne noen ganger i løpet av natten, bare for å være på den sikre siden.
Egentlig skriver jeg dette mye bare for å lette litt på trykket, ble jo så livredd. Men jeg vil også gjerne høre innspill fra andre - høres det ut som at teorien min stemmer? Har noen av dere erfaring med dette? Radka hadde spist rødfarget tørrfôr rett før gulpingen skjedde, så fargen på slimet kom sikkert derifra.