Lus på rotter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte

Re: Lus på rotter

Post by wollf »

Sikker på at det er lus og ikke midd?

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

De er røde, og midd har jeg mange steder lest at man ikke kan se med det blotte øyet, så ja, ganske sikker. Tok av en rød prikk og kikket på den i "mikroskopet" mitt, og kunne se jævelen røre på seg. Men skal undersøke om de har fått midd også, for jeg har vært litt i kontakt med rotter på en dyrebutikk, som jeg nå har fått vite at behandles for midd. Men regner med lusa kommer fra min nyeste rotte som jeg fikk for 2,5 uker siden.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

:justice:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Selvfølgelig holdt jeg nå på med storrengjøring, og har vasket mange maskiner med klær som jeg har hengt opp, og som rottene til tider har klatret opp på. Det jeg lurer på, siden jeg ikke har noe hurtigprogram på vaskemaskina, er om lus (og evt. egg) vil dø dersom jeg kun skyller og centrifugerer - ikke bruker vaskepulver? Regner med dette går mye fortere, slik at jeg får vasket unna de mange omgangene med klær som trengs her. Det er så sabla mye som skjer her akkurat nå, så jeg vil helst gjøre ting så effektivt som mulig, men også på en måte som tar knekken på lusa selvsagt. Men jeg kan rett og slett ikke vaske alt og på alle steder der rottene har vært, for jeg har så mye ting i leiligheta som de kan ha vært i kontakt med, selv i løpet av de siste ukene. Jeg skal selvfølgelig ha rottene i buret under hele behandlingsperioden (noe som blir TUNGT for meg, da jeg synes synd på dem til tross for det svære buret de har :crazy: ), og jeg skal hele tiden smøre meg inn med antibac før og etter kontakt med dem. Men jeg aner jo ikke hva jeg trenger å vaske/kaste og hvor nøye jeg må være! Så, hvor lenge kan lus og evt egg leve uten næring fra rottene? Og, må jeg vaske gitteret i buret i denne "lus"perioden? Er et helvete å få vasket buret i utgangspunktet, og når man i tillegg må vaske alt av gitter tar det sikkert enda mer enn 2 timer, som er den omtrentlige tiden jeg bruker på rotteburvask og innredning i uka
For å svare direkte på det første spørsmålet: det holder ikke for å drepe alle eggene å kjøre maskinen på lav temperatur og kort program. Ikke dreper det alle lusa heller. Uten vaskepulver er det enda mindre sjanse for at eggene skal løsne fra plaggene. Men det vil hjelpe på å redusere antall egg som kan klekkes. Sammen med lusemiddel på rottene kan det være bra nok. Men hva slags tekstiler er det snakk om? Hvis du lufter rottene dine på et sted hvor de ikke kommer i direkte kontakt med disse tekstilene de neste 14 dagene er det neppe noen lus der som har overlevd. Og de kommer ikke til å spise på deg.

Antibac'en kan du glemme: det holder med vann og såpe for hendene. Hvis du kan få rottene til å holde seg på en sofa eller et bord når de luftes kan du dekke bordet/sofaen med en stor voksduk de neste 14 dagene. Bordet klarer du vel alltids å vaske, men det er greit å ha litt beskyttelse mot tissedammer og slikt. Hvis du bor for deg selv er eller en ryddet kjøkkenbenk også et finfint sted å lufte rotter i et nødstilfelle, under forutsetning at du vasker grundig med såpe etterpå!. (Det er bedre å bruke anti-bac'en der) Alt som hører buret til av tekstiler og treverk bør vaskes på minst 60 grader, papp og papir kastes. De fleste plast-ting til rottebur unntatt drikkeflasker tåler også 60 graders vask i oppvaskmaskinen. Drikkeflaskene er neppe en stor smittekilde, men vil du være helt sikker så legg tørre og rene flasker i fryseren et par døgn. De tåler nemlig ikke 60 grader.

Lus er ikke så ille å bli kvitt som det høres ut. Midden virvles så lett opp i alt mulig. Lus kommer ikke luftveien på samme måte. Og om det skulle ha fallt av et egg eller to, så hopper de nok ikke over til rotteburet på egenhånd.

Når det gjelder selve buret har du antagelig ikke den typen som man bare kan sette i dusjen. Det tar ikke så lange tiden å bare tørke av gitteret men en våt klut der det ser rent ut, og vaske med børste der det ser mest skittent ut (vanligvis nederste 20 cm og overgang gitter/burbunn. Hvis man ikke gjør det en gang i blant begynner buret uansett å lukte, men hvis du har bare et par rotter tar det lengre tid før det lukter enn hvis man har 6.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Du trenger ikke å ha de inne hele tiden. Lusene kan ikke leve på mennesker, så du trenger ikke å være redd for smitte :wink:
Jeg har hatt lus på rottene mine ett par ganger og fjernet dette med Stronghold. Det som er viktig er at ALLE MÅ behandles, og helst 2 og 3 ganger for å være 100 % sikker på at du blir kvitt de.
Jeg har brukt Stronghold (mildeste til liten katt), dosert 1 dråpe per 100g rotte (veier rotten 151-249g = 2 dråper, 251-349g = 3 dråper...) Rund alltid oppover, Stronghold er ganske trygt å bruke. Bare pass på at de ikke får vaske seg på en stund :cheer:
De MÅ behandles på nytt FØR det har gått 1 mnd. Mange behandler gjerne på nytt etter ca 3 uker.
Som sagt ville jeg behandlet 3 ganger for å være sikker på at du blir kvitt de. Dersom 1 lus overlever kan den formere seg, så det er mulig at de lusene du ser nå er etterkommere etter forrige omgang :wink:

Jeg synes det er MYE lettere å bli kvitt lus enn midd :cheer: Lykke til :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Jeg har fått medisin for kun én behandling til om en mnd. Får håpe det holder. :crazy: Tusen takk for svar på hvordan bur osv bør vaskes. Veterinæren mente det var liten sannsynlighet for at jeg IKKE ble kvitt lusa dersom jeg lar rottene være i buret fram til neste luskur om 1 mnd og vasker buret på vanlig måte. Hun mente jeg ikke trengte å vaske burgitteret (noe jeg likevel har gjort ved hjelp av klut med vann og antibac...). Hun sa videre at jeg ikke trengte å vaske alle klærne mine som de har vært i kontakt med, og at de vil være "motstandsdyktige" mot lus i en mnd etter behandling. Da vil lusa uansett være død. Det var i alle fall det veterinæren sa. Hun snakket om at lus generelt lever i ca 9-12 dager når de ikke får næring, og at egg klekkes etter ca en uke.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Jeg har hørt at eggene kan ligge i opptil 1 mnd før de klekkes
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Jeg har et slikt bur: http://www.petcentreonline.co.uk/ecomme ... ct~989.htm
Men har nok fått vasket det bra nok. Vasket det på vanlig måte, men med klut med antibac og vann over alt av sprinkler. Det jeg gjør til vanlig er å skifte ut alt av inventar hver uke, og vaske hovedplattformer og annet "hardt" inventar med zalo og vann - skyller godt. Hovedplattformene skyller jeg i dusjen for å få av alt av zalo. Bruker oppvaskbørste på det jeg vasker. En sjelden gang bruker jeg klut med vann og antibac for å dra over i alle fall der det ser verst ut på gitteret. Hengekøyer osv vasker jeg i vaskemaskina, som regel på 30 grader (da det er et program som går raskere, men kun på 30 grader). Denne gangen har jeg vasket hengekøyer og annet stoff på 60 grader.
Jeg har ikke oppvaskmaskin, så jeg får ikke vasket sputnik'er, trehus osv på 60 grader. Skrubber med vann og zalo, og satser på at det går bra.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Er det normalt at rottene fortsatt klør seg mye? Er en uke siden de fikk sin første dose med stronghold... :crazy:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg synes det er lenge! Mine har bare hatt lus én gang, og han som var verst angrepet følte seg mye bedre allerede samme dag. Nå er det vanskelig å huske nøyaktig hvor lenge de klødde seg mer enn normalt, men jeg er ganske sikker på at det ikke var mer enn et par dager etter behandling.

Klør de seg så ille at det blir ferske sår? I så tilfelle foreslår jeg at du kontakter veterinæren igjen. Hvis ikke kan du se det an noen dager til. Det hender jo at sår som gror og sår med skorper klør i seg selv.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Det er det som er så merkelig... Det er bare den ene rotta mi som har sår, og det har hun hatt lenge før vi oppdaget lus på henne. Virket som sårene kom og gikk. Dette er den eldste rotta mi, ca 2 år gammel. Hun er veldig tynn i pelsen, noe som kanskje også kan forklare hvorfor hun lettere får sår enn de andre. Jeg finner ikke sår på de andre rottene mine. Jeg ringte veterinær tidligere i dag, og hun sa at de burde ha begynt å klø seg mindre, men at jeg - for å få litt fortgang - kunne børste de og bade de. Jeg har brukt luskam på tre av mine fire rotter, og finner ikke en eneste lus. Har også sett i pelsen på to av dem, men finner ikke noe. Er det noe vits i å bade dem?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Klør de seg alle sammen, eller er det mest hun som har sår? For hvis det er mest hun med sår tipper jeg hun trenger sårbehandling/smertestillende. Et tynt lag med Aselli sårsalve er en mulighet uten resept.

Du kan også prøve å koke en veldig tynn havresuppe som du siler og bruker til badevann. Det gjøres også for mennesker som klør i huden. Jeg ville vært forsiktig med å ha olje i vannet, selv om det også hjelper. Det er fare for at det trekker virkestoffet ut av håret og huden på rottene.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Skal prøve å legge merke til om hun klør seg mer enn de andre, men jeg tror ikke hun gjør det.
Vil hun ikke bare slikke bort en eventuell salve? Har pyricept da, men vet ikke om det vil hjelpe.

Post Reply