Hei, den ene rotta mi har mistet litt vekt i det siste. Jeg tror dette kommer av at den nesten bare spiser det jeg gir dem av frukt og grønnsaker, framfor RM1 foret. Han er veldig sosial og ser frisk ut ellers, så jeg tror ikke han er syk.
Jeg har ikke lyst til å gi dem mindre grønt, så jeg kommer i stedet til å forsøke å gi dene ene, tynne, litt mat adskilt fra de andre.
Er det noen av dere som har et forslag til noe sundt og ganske fett jeg kan gi ham?
Mange takk.
Fete opp ei rotte
Moderator: Moderatorer
RM1 inneholder faktisk all den næring en rotte trenger, så om jeg var deg, ville jeg kuttet ned på tilleggsfôret fram til ting hadde stabilisert seg.
Vekttap kan være tegn på både sykdom og mistrivsel, så det er viktig å følge nøye med og lete etter årsaker.
Vekttap kan være tegn på både sykdom og mistrivsel, så det er viktig å følge nøye med og lete etter årsaker.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Hei
den rotta det er snakk om her er min lille Sinsen (samboeren min postet den første mld).
Han har blitt ganske tynn siden den gangen han måtte bli sydd etter bittskaden i låret. Det skadde benet har blitt merkbart svakere og det virker som om han blir fort sliten når han pusser seg med det benet, mister gjerne balansen også,sannsynligvis pga det svake benet.
Han virker ofte litt sliten...
Ellers er han svært sosial og våken i blikket, han både spiser og drikker.
Skal prøve soyamelk, og å gi ham litt mat før vi slipper ut de to andre i sofaen om dagen.Vi får håpe han ikke nærmer seg slutten...
Vi lurer på om det finnes spesielle fetekurer, som kan hjelpe ham.
Håper noen kan gi et konkret svar snarest, for noen andre må vel ha vært borti noe lignende?
den rotta det er snakk om her er min lille Sinsen (samboeren min postet den første mld).
Han har blitt ganske tynn siden den gangen han måtte bli sydd etter bittskaden i låret. Det skadde benet har blitt merkbart svakere og det virker som om han blir fort sliten når han pusser seg med det benet, mister gjerne balansen også,sannsynligvis pga det svake benet.
Han virker ofte litt sliten...
Ellers er han svært sosial og våken i blikket, han både spiser og drikker.
Skal prøve soyamelk, og å gi ham litt mat før vi slipper ut de to andre i sofaen om dagen.Vi får håpe han ikke nærmer seg slutten...
Vi lurer på om det finnes spesielle fetekurer, som kan hjelpe ham.
Håper noen kan gi et konkret svar snarest, for noen andre må vel ha vært borti noe lignende?
min erfaring
jeg jobbet sommeren i fjor hos en hovedsakelig hundeoppdretter som også har rotter i canada.
jeg har ALDRI sett mer sunne og friske rotter enn de han hadde!
han brukte vanelig gnagerblanding til den + hunde fòr!
jeg tenkte først at han måtte være helt skrull, men så prøvde jeg dette på mine egne rotter, og jeg har sett forbedringer så det holder!
skal rooa fetes opp litt, kan du gi den litt valpe fòr, som har mye fett i seg.
pass på å kjøpe av god kvalitet som Eukanuba etc..
jeg har ALDRI sett mer sunne og friske rotter enn de han hadde!
han brukte vanelig gnagerblanding til den + hunde fòr!
jeg tenkte først at han måtte være helt skrull, men så prøvde jeg dette på mine egne rotter, og jeg har sett forbedringer så det holder!
skal rooa fetes opp litt, kan du gi den litt valpe fòr, som har mye fett i seg.
pass på å kjøpe av god kvalitet som Eukanuba etc..
MVH Heidi
tror ikke eukanuba er så ille som hundeforet man får kjøpt på matbutikker...det sveller masse! men ja, det blir jo som å poppe popcorn inni rottene.. jeg hadde heller gitt kattemat enn hundemat, det sveller sikkert litt det og, emn ikke så mye. som hundeeier har jeg prøvd flere forskjellige fortyper (ikke eukanuba) og sett mange ganger når jeg bløter opp at knottene blir 3 ganger så store f.eks.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
det jeg gjør!
det jeg offte gjør er å bløte opp hundefor og blande det med litt gnagerblanding til en "grøt".
rottene elsker det!
rottene elsker det!
MVH Heidi