Gnager fòret fra felles kjøpet ..

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne

Gnager fòret fra felles kjøpet ..

Post by Alvrina »

Morn ! :)

Skulle ha spurt om dette for noen dager siden , men har glemt det i alt annent stress .

Pappa jobber med og reparerer maskiner . For noen dager siden fixan en truk på felleskjøpet , og fikk med seg gnager blandig hjem gratis (sammen med lønn så klart , for de som ikke søntedet :wink:)

Og jeg lurer på , har noen erfaring av dette fòret ?
E det bra ?
det står på pakkningen at det kan brukes til alle gnagere , så da går jeg ut i fra at rottene også kan spise det ?
Bør de få noe for i tilegg ?

Rottene mine synes i allefall at maten var kjempe god og den går ned på høykant , med vanlig rottemat ved siden av da :wink: !

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

hvis de liker den er det sikkert fint supplement... men det ville nok ikke være bar og fore på bare denne. den inneholder ikke noe animalsk, bare plantegreier. ellers kunne de jo ikke brult den til kaniner, marsvin etc. sist jeg var på fk og kjøpte for til svinene så kikka jeg såvidt på dette foret, og hadde i tankene og bruke det som supplement. men det kom ikke på tale når jeg så pisen på en liten sekk (vi har ca 50 marsvin som skal mettes hver dag og kjøper kun 20 og 40kg sekker for at vi ikke skal trenge nytt for hver dag :roll: ).

det stemmer nok at foret kan gies til alle gnagere siden de reklamerer med det, men jeg ville ikke brukt det som basisfor.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Det inneholder alt for mye solsikke og alfapellets til at jeg vil anbefale det til rottene. Solsikker kan føre til allergi/eksem i større antall. Og jeg vet av minst to rotter som har blitt kvalt av alfapellets..
Mvh Ida S. Eggen

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Jeg ville nok heller ikke brukt vanlig gnagerblanding til noen av mine dyr som
basis fordi gnagerblandinger er ikke spesielt tilpasset til noe dyr og jeg tviler på at
det derfor har alle de tingene som er bra for hvert enkelt dyr...
hverken rotter, kaniner, hamster eller marsvin de samme behovene når det gjelder mat..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

hm , jeg har ikke funnet noen pellets i maten :roll: .. men de får ete den opp . Har jo ingen andre som kan ete den .. :wink:

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

trodde det var stort sett musli i fk-foret.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jeg ser bare musli i de pakkene . De får det jo vedsiden av Life Care fòret . Så da mangler de jo ikke noe spesiellle vitaminer ..

Charmed

Post by Charmed »

jeg har ikke mye erfaring med fòr, jeg bruker Xtra vital fòr til mine rotter, men hvis det er mere og billigere fòr på felles kjøpet, så kansje jeg skal begynne med det, men jeg tviler på at det er bra Fòr, jeg bruker detjeg kjøper hos dyrlegen :wink:

Hilsen lille moi :-D

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Humm fòrey fra Fk koster ca 40-60 kr for 4-5 kilo . Maten Hos dyrehospitaet koster jo 50kr for 300 gram . nei , jeg velger det lønnsomme og billigste . :wink:

Det er iallefall ikke noen pellets oppi , og hvis det er . så gjør ikke det noe , for rottene mine liker ikke pellets heller :wink:

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Jeg brukte det gnagerfôret til marsvinene mine, og jeg vil ikke anbefale det som eneste for til rottene dine. Det har ikke animalsk protein i seg, og det skal rottene ha. I såfall må du kjøpe en sekk med tørrfôr til katter på FK også, og blande med den gnagerblandingen.
Mvh Ida S. Eggen

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hm katte mat får de også , har jo katt , så kattemat har vi nokk av . De får jo også life care fóret vedsiden av .

Selfølgelig får de ikke sånn gnager blanding uten noe tilegg , har jo lest på pakken at det er kun 15% proteiner og det er litt vel lite synes jeg :wink:

Charmed

Post by Charmed »

ja, da synes jeg fk fòret lønner seg, jeg pleier å kjøpe den xtra vital posen som koster 195 kr ca:-) så kansje jeg begynner å kjøpe fk fòr istede;)

hilsen oss

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hmm... leste du hva folk her skrev om FK-foret? ;)

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

en ting med at hvis (det tror jeg ikke det er i fk-foret, men bare sånn generelt) det er pellets i og rottene ikke liker disse, så gjør det jo noe... for i mange sånn "blandinger" er vitaminer osv forskjellige i de forskjellige bitene, og da får jo ikke dyret i seg alt det trenger.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Kan ikke få fullrost RM1-foret nok, anbefaler alle andre medlemmer å bytte over til det. Før kjøpte vi ZooVet i pakker på 750 gram til rundt 115,-; rottene spiste cirka 50 % av innholdet og vi endte opp med å kaste resten. Kjøpte en 12,5-kilos sekk RM1 til 225,- (hvis ikke jeg husker fryktelig feil); det gir en kilospris på 18,-!! :shock: Ikke bare er det mye billigere, men:
- rottene kan ikke velge bort deler av foret, da alle bitene er likedan.
- rottene får i seg alt de trenger av næringsstoffer.
- rottene ELSKER foret; smaker tydeligvis fortreffelig og bitene er akkurat passe store til at de kan flyttes raskt og effektivt over i sovehuset.

Nei, kjøp heller foret i nettbutikken, så vet dere at foret er produsert med tanke på rottenes beste og ikke kun ut i fra lønnsomhet.
:D
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked