Rotter og overvekt

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte

Rotter og overvekt

Post by Roger&Ingrid »

Vår Toffa på 10 måneder (som jeg har skrevet om tidligere) er trolig overvektig. Hun veier 360 gram, mens kullsøsteren Søta veier cirka 315 gram. Toffa har variert litt i vekt i voksen alder, men har de siste månedene gått opp hele 40 gram. Alle rottene får RM1-foret som basis og litt grønnsaker, kornprodukter og kjøtt i små mengder utenom. De tre andre damene våre er alle slanke og fine.

Har, som tidligere nevnte på forumet, sjekket Tofa nøye, og hun har fin og blank pels, ingen tegn på luftveisinfeksjon, ingen klumper eller sår på kroppen og er oppvakt og kontaktsøkende som de andre. Hun skiller seg fra de andre ved å sove mye mer enn dem og ved at hun er MYE mer opptatt av mat enn de andre. Hun får noe som ligner på raserianfall hvis en av de andre damene tar en godbit (eller rett og slett bare forsyner seg av RM1-foret) når Toffa skal til å forsyne seg med maten, begynner å bokse på dem og slenger dem i bakken. Hun finnes ikke aggressiv mot mennesker eller rotter og godtar nye dyr uten å blunke, det er kun når det er snakk om mat at det "tilter" for henne. Damene gjemmer alltid maten sin i sovehuset, noe som gjør det vanskelig å følge med hvor mye mat de spiser og hvor mye hver enkelt hiver innpå. Vi mistenker at Toffa gofler i seg mer mat enn de andre, og grubler litt på om vi bør "slanke" henne.

Bør vi ta affære? Vi vil jo ikke at Toffa skal gå rundt og drasse på masse overflødig fett og dermed kanskje minske sjansene for å få et godt og langt liv, men vi vil ikke påføre henne unødig stress heller. Bildene av Toffa og Søta fra de var rundt 2 måneder gamle viser at Toffa muligens var litt rundere enn Søta allerede da. Nå har hun en kraftig bollemage som tyter ut på sidene når hun sitter.

Hvis vi skal "slanke" henne, hvordan går vi fram? Må vi skille henne fra de andre, eller kan vi ta henne utav buret og aktivisere henne alene hver dag, slik at vi vet at hun får beveget seg nok.

PS: Hun får ikke ekstra godbiter i forhold til de andre rottene. :leftrat:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Sissel

Post by Sissel »

Hei. Jeg er også ute etter noen tips her, så jeg håper noen svarer oss...

Mine 2 gutter (1 1/2 år) har vledig forskjellig str, selv om de aldri blir forskjellsbehandlet. Sist vi var hos dyrlegen (en stund siden) veide Zorro 560 gram, broren Kebab veide 500 gram. Når de får mat, spiser Zorro helt til alle de "gode" matbitene er borte. Mens Kebab spiser til han blir mett og lar resten ligge... Er jeg bare overnervøs, eller er Zorro en skikkelig matmons som trenger en slankekur? Og i tilfelle slanking, hvordan går jeg frem?

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Akkurat du trenger ikke å beskymre deg tror jeg Sissel! Da jeg var hos dyrlegen med Puffen veide han 600 gram og jeg har hatt tyngre gutter en det :wink:

Jentene mine er ganske store også synes jeg. Finnes det en øvre grense for vekt? Heidi? Står det ikke noe om det i bibelen din? :wink:
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Til alle: Det er ikke vekten som avgjør om en rotte er overvektig eller ikke! Det er veldig viktig å huske på. Selv om du har en hunnrotte på 360 gram (en liten hunnrotte i mine øyne) og noen i familien hennes veier mye mindre, så betyr det ikke at hun trenger å slanges. Se heller på kroppsformen. Har hun stor kulemage, flesk som disser, og pæreform, ja så er det nok på tide med en slankekur. Hvis ikke, så for all del, glem det :)

Til Ingrid: Du beskriver magen som "bollemage som tyter ut på sidene når hun sitter", og i tillegg beskriver du en adferd som er så og si lik adferden til min tjukkebolle, Ida. Hun er på grensen til aggressiv mot rotter som nærmer seg maten hennes, og bruker lang tid på å akseptere nye rotter som ikke har lært at "all mat tilhører Ida".

Til Sissel: En forskjell på 60 gram er egentlig ikke så mye. Noen er store og noen er små. Se på kroppsformen deres, hvis det ligner det jeg beskriver over her, så er det nok lurt med en slankekur. Hvis ikke, glem det :)

Til alle igjen: Det jeg gjør innimellom med Ida, som virkelig trenger slanking for ikke å nærmest spise seg ihjel, er å flytte henne over i eget bur i korte perioder, relativt ofte. Jeg kan ikke slanke henne i samme bur som de to supertynne Lee og Snipp bor, da er det bare de som raser ned i vekt, ikke Ida, og hun blir bare ekstra aggressiv mot dem. Så en gang iblant må hun stå for seg selv, og får nøye avmålt mengde mat, nemlig 10-15 gram pr dag, aldri mer enn 15 gram. Det er ikke mye, bare 5-6 kuler RM1. I mellomtiden får de andre to RM3, godbiter og snacks. Ja, det er hjerterått, men jeg gjør heller det enn å miste Ida for tidlig pga hjerteproblemer eller diabetes. I tillegg gjør jeg det jeg kan for å aktivere henne, har henne mye ute av buret og lar henne løpe omkring. Dessverre liker hun ikke å løpe så mye, da, finner seg som oftest en stille krok og legger seg ned og observerer! Men på denne måten klarer jeg å få vekten hennes ned på rundt 430 gram. Så snart hun kommer tilbake til de andre spiser hun jo som en gal, så hun er raskt oppe på 480 igjen.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hm...Vi får prøve metoden din, Heidi. Jeg var litt redd for å gjøre det fordi jeg ikke visste hvordan hun ville reagere på å være borte fra resten av gjengen, men så lenge det ikke stresser henne for mye er det verdt et forsøk. De er så avhengige av hverandre alle fire; de ligger og sover i en kjemperotteklump i favoritthammocken hele dagen. :D Vil ikke forstyrre freden uten grunn, men fleskemage er grunn god nok. :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Det er ikke mye, bare 5-6 kuler RM1
Jeg syns dette hørtes mye ut..?? Jentene mine får ikke så mange kuler at det er 5-6 til hver, og allikevel ligger det noen igjen på forskjellige gjemmesteder i buret - og mine jenter er nok på den runde siden :oops: De får en del ekstra mat utenom RM1, men noen dager får de bare kuler...

Guttene mine får heller ikke så mange kuler, der er det derimot ikke noe igjen når natta er over, men det er av den naturlige forklaringen at Bastian har spist opp allt - uansett hvor mye de fikk :shock:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hehe, det er nok litt forskjellig hvor mye en rotte trenger for å holde vekten stabil. 5-6 kuler er det Ida får, og det er basert på et gjennomsnittlig forbehov for en gjennomsnittlig rotte. Som med mennesker er det stor forskjell på hvor mye de spiser uten å legge på seg eller gå ned i vekt. Man må prøve seg litt frem.

Veide Ida i morges: 500 gram. Nå er det på tide igjen... så tung har hun aldri vært før, og magen står som et trommeskinn. (Nei, hun er ikke drektig nå heller!)

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

Heidi: bare venne deg til at rotter fra den slekten SER ut som pærer :lol:

Image
mage? hvor?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Guest

Post by Guest »

:lol: :lol: :lol:
:lol: :lol:
:lol:
Anita

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Er det magen hans ? hehehe , er den ekte ? :lol: :lol:
Bolle rotte :wink: :lol:

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

Alvrina wrote:Er det magen hans ? hehehe , er den ekte ? :lol: :lol:
Bolle rotte :wink: :lol:
litt for ekte :oops:
jeg har ikke prøvd å slanke ham, men med trimmen han får så syns jeg han holder seg i ok form.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

:lol: :lol: :lol:

Gubba! Må snart komme med bilder fra mine damer. Lurer på om de må på slankekur.. Menne de får heller ikke så mye at de spiser 5-6 kuler RM1 hver og det ligger fortsatt kuler igjen på gjemmestedene deres..
Hilsen!
Rose

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Fantastisk bilde :lol:

Jeg tror jeg skal forsøke slankemetoden din på Bastian, Heidi! Jeg er litt bekymret for hvor mye mat Styx egentlig får i seg :wink:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

http://vaggen.net/~heidi/ida/imagepages/ida2des04.html
Flytter tråden til "for og ernæring" med en link til bilde av trillrunde Ida...

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

http://www.tamrotter.com/varianter/pels/dumbo.jpg
man kan se den fantastisk slående likheten med hennes nevø :o
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked