Jente introduksjoner pleier å gå ganske greit...
Men det finnes ikke fasitsvar på hvordan en introduksjon skal gå...
Rottene er like forskjellige som oss, og derfor må introduksjonen ofte tilpasses flokken. Du kjenner jo jentene dine godt, og kan plukke opp de små signalene :cheer:
Introduksjonene her har måtte tilpasses hvordan flokken er der og da... Jeg har jo måttet introdusere en liten jente, mens jeg hadde en jente som var aggresiv. Den introduksjonen gikk langsomt, fordi jeg viste ikke hvordan hun kom til å reagere.
Akkurat i det tilfellet, så lukttestet jeg med Witney som da var aggresiv, uten en respons, deretter så ble hun satt i buret til hun nye, ingen respons der heller. Jeg har vel også funnet ut at dele av rs buret for at den nye skal være i den ene delen mens introduksjonen pågår, ikke er helt fordel aktig for min gruppe jenter. De blir ofte litt "snurt" for å ha mindre bur til rådighet. Jeg har en Jenny bur den nye får være i før hun er integrert i flokken.
Ved introduksjon der Witney var aggresiv, så tok jeg en og en inn på den nøytrale plassen, etter hvem som var hardest. Luthien først, som alltid tar imot med åpne armer og er en mamma for alle og en hver, deretter luna, Queen Latifah... Witney helt til slutt når de andre ikke hadde vist særlig til å ikke like den lille.
Deretter introduserte jeg med litt mat, som en avledning.... og kanskje et hus med flere veier ut. Som jeg senere tok vekk for det ble en del knuffing

Deretter pleier jeg å ta buret, vaske ned absolutt alt, og begynner med å se hvordan det går i buret. Min opplevelse er at det er her ting skjer... mye piping og knuffing... og det er hardt å la vær å innblande seg. Viktig er vel å la de få finne ut av rangen selv uten vår påvirkning... for det vil ofte få selve prosessen til å ta mye lenger tid enn det det trenger å være.
Men jeg har kun introdusert til bebiser som er mellom 5-7 uker gamle, og de er forholdsvis lett å introduserer til jenter :cheer:
De fleste jentene har flyttet inn samme dag de kom, eller dagen etterpå...
Du får inn en som er eldre, som har gått i en flokk selv, der hun kanskje har vært alfa. Så det kan by på litt mer problemer, eller det kan gå heeelt greit
Du veit ikke hvordan det går, før du er i gang med det... Føler ofte introduksjoner er sånn learn by doing, og take it as it comes
Små punkter: Luktetest, introduksjon på nøytralt sted, les flokken.... og ta det etter som det kommer

Lykke til