Hva kan sette seg fast i halsen?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene

Hva kan sette seg fast i halsen?

Post by Nemesis »

Det har i ulike tråder vært diskutert at pellets kan sette seg fast i halsen. Noen nevnte også pasta.

I kveld gafflet Silver i seg en del tørr corn flakes og det satte seg bom fast. Trodde vi kom til å miste ham :cry: Han brakk seg, (trakk hodet inntil kroppen, tok sats og brakk seg med tunga hengende ut) og det kom slim og melet corn flakes (så ut som babygrøt) ut av munnen hans, som han tørket på sofaen. Dette gjorde han mange ganger, tror han holdt på en halvtime. Han var redd, bæsjet på sofaen, men pustet fint hele tiden (litt fort og overfladisk kanskje). Jeg ble jo selvsagt helt hysterisk, holdt ham oppned, i sittende stilling, masserte halsen (hvor det var en klump), prøvde å åpne munnen hans (delvis velykket), prøvde å få han til å drikke, alt uten hell.
Plutselig begynte han å gnisse med tennene og løp til melkekorken sin, drakk lenge og vel før han gikk inn å la seg, tydelig sliten.

Rattus gjorde det samme en gang, da hadde han spist spaghetti, men det gikk over på 1 minutt.

Skal være forsiktig med å himle av ting i fremtiden, skrev følgende tidligere i dag i en annen tråd:
En rotte som spyr ... :roll:

1. Har noen opplevd noe lignede? Og i så fall, hva hadde rotta spist da?
(Jeg søkte på slim, men det gjaldt stort sett luftveisinfeksjoner. )

2. Hva gjør man i slike situasjoner? Aner ikke hvordan førstehjelp for rotter fungerer...
Last edited by Nemesis on 04 Dec 2005, 03:32, edited 2 times in total.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Og en ting til...

Når rotter kveles, er det vel fordi de får mat i luftrøret? Ikke fordi mat setter seg fast i spiserøret? Eller er jeg helt på villspor?
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Å himmel, så skremmende :shock: :(
Kan vel strengt talt ikke svare på spørsmålene - dette var nytt for meg, men desto mer nyttig for oss alle å være oppmerksom på.
Hils godgutten god bedring fra meg!

Det eneste jeg har hørt er at mat med en litt klebrig tekstur (kokt pasta, egg, kaninpellets) kan "klistre" seg fast i spiserøret. Men ser absolutt ikke bort i fra at rotter kan sette ting i halsen på samme måte som oss.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Aner ikke hvordan førstehjelp for rotter fungerer...
"Jeg behandler gjerne Silver & Co med "munn-til-munn"-metoden.

Dr. My
- blafrer med ørene i kveld" :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

greit den munn mot nese metoden på dyr, men det er jo da de er livløse, og ikke puster...hjelper lite og puste luft inn om det er noe som sitterfast i halsen....er jo metoder for dette på mennesker, men hva med på dyr, og på så små dyr som rotter?? De tåler i utganspunket ikke så hart trykk føre noen bein kan knekke.....mine har fått smake corn flakes ganske ofte....vet ikke helt om de skal få mere av det, men altså det kan jo å like godt skje om de knasker av en litt for stor bit av et maiskorn, eller fra en annen bit i matskålen.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Så skummelt :? Jeg har opplevd noe lignende en gang, men ikke på langt så alvorlig. En av rottene jeg hadde før spiste knekkebrød da hun plutselig begynte å brekke seg og det kom "spy" ut av munnen på henne. Litt slim og spytt blandet med knekkebrødsmuler.

Førstehjelpslinker:
http://www.rmca.org/Articles/choking.htm
http://www.ratfanclub.org/firstaid.html
http://www.nenuphar.plus.com/FirstAid/
http://health.ratzrus.co.uk/firstaid.htm
http://spazrats.tripod.com/emergencies.html

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Ratgirl: Jeg har tenkt det mange ganger før, men du er råflink til å lete opp informasjon på nettet og dele med andre!
Synes linkene var utrolig nyttige. Førstehjelp kan være lurt for alle å sette seg inn i etter føre-var prisippet.

Det står en del om Heimlich-manøvre for rotter og at man kan prøve å suge opp det som sitter fast med munnen. Men bare hvis de ikke puster. Hvis de puster går maten som regel ned av seg selv etter hvert. Hvis den ikke gjør det på ca. 4 timer må dyrlege kontaktes.

Nå ser jeg jo at selv om situasjonen i går opplevdes som svært dramatisk, var den egentlig ikke det. Bare det er jo godt å vite!

Vil gjerne gjennta advarselen mot peanøttsmør, som gikk igjen i flere av linkene. Hvis de får klumper av det, kan det lett sette seg i halsen.

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Ikke gi rottene deres tørrfisk.
Hadde nær døden opplevelse med Cornelia og tørrfisk.
Skrev om det her inne på forumet,tror tråden het tørrfisk også.
Mvh
Elin:o)

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Nyttige linker for guffent tema - har sluppet unna så langt selv. Men jeg synes jeg har hørt om overraskende mange tilfeller; de fleste har vært grådige hanner, og noen har en lang historie av gjentagelser med å sette mat i halsen. Det får meg til å lure på om noen tilfeller dreier seg om dårlig teknikk; tørr eller klebrig mat skuffes ned i store mengder uten at det svelges skikkelig unna - resultatet er at det pakker seg i spiserøret. En skulle i utgangspunktet ikke tro at spiserøret er så veldig elastisk, men det det må det jo være det til en viss grad - ellers hadde vi ikke fått disse kulene som Nemo beskriver. Alternativt er spiserøret større enn vi tror, men at det ikke kan kjennes hvis det ikke er pakket med mat. Sliming og gulping er typisk for slik tilstoppelse. Men vi har nok også den andre formen; type tynne pellets som havner i luftrøret. Disse rottene dør brått og dramatisk, og ihvertfall hvis man ikke er til stede der og da. Jeg ville tro at Heimlich fungerer godt på denne typen, også fling-metoden. Slike pellets er jo ikke klebrige, og har dermed en bedre teoretisk mulighet til å kunne bli slynget opp og ut enn en deigete masse som sitter fastlimt i svelget.
Anita

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Elsol wrote:Ikke gi rottene deres tørrfisk.
Hadde nær døden opplevelse med Cornelia og tørrfisk.
Skrev om det her inne på forumet,tror tråden het tørrfisk også.
Oi, leste den tråden nå.
Matolje var raskt tenkt, men lurer på om jeg hadde fått i ham det? Snakk om å bite tenna i sammen...

Locked