blåbær

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Koala jenta
Markeringsbehov

blåbær

Post by Koala jenta »

jeg fikk vite nå at de har eksprementert med roter at de som fikk en daglig dose med blåbær lever lengre. hva tenker dere om denne påstanden? jeg fikk det med meg på god morgen norge

jeg sitter her å har ikke stort å gjøre. har tråkket over og har en stor blå ankel så derfor sitter jeg å ser på god morgen norge

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Nå skal vi prøve det på maggie!gamle dama! :D
Megabra nyheter! :thu:
(god bedring med ankelen ;) )
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Dette har jeg hørt om før, og tror nok det stemmer. Har hørt om en rotte som fikk blåbær-biola når den begynte å bli gammel, og levde i rundt 4 år, og en annen som begynte å skrante ,og fikk blåbær, da ble han mye bedre igjen. Det er masse antioksidanter i blåbær, og det styrker immunforsvaret til de små.. Dette gjelder både mennesker og dyr...

tezza

ja!

Post by tezza »

da lotta fikk mellomørebetennesle sa dyrlegen at jeg brude gi ho litt blåbær biola i tillegg. dette gjorde at antibiotikaen fungerte maximalt og styrket immunforsvaret så det vil jeg tro ikke er en dum ide:9 mine får dette hver dag nå! og de syns det er godt også:)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg vet ikke om Biola har samme effekt på rotter som på mennesker, men det inneholder probiotika ("gode" bakterier) som kroppen har bruk for. Det er veldig lurt å spise/drikke Biola mens man går på antibiotika, fordi man da tilfører kroppen de bakteriene den trenger. Antibiotika dreper alle bakterier som blir påvirket av den spesifikke typen antibiotika de utsettes for, både de man vil bli kvitt og de man har bruk for. Det er derfor man kan få problemer med fordøyelsen under/etter en antibiotikakur. Vi ga Lyn litt eple- og pære-Biola da hun fikk antibiotika og betennelsen så ut til å forsvinne svært raskt. Det er litt vanskelig å si om det hadde noen effekt for hennes del, ettersom hennes tilfelle var håpløst i utgangspunktet (kreft i underlivet).
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

I dag kjøpte jeg blåbærbiola til rottene ;) Og det så ut som de likte det!! :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

lynxy85

Post by lynxy85 »

Jeg kjøpte frosne blåbær som de likte kjempe godt! :D

Zilver

Post by Zilver »

Må bare legge til en litt interessant bemerkning ene kollegaen min kom med her om dagen.
Han hadde lest en artikkel om en forskning gjort på rotter, hvor de (ja det høres grusomt ut) hadde injisert en gift i dem, som lammet hjernen på den måten at de ikke husket eller greide å utføre det de hadde lært fra før av. Men med konstant tilskudd av blåbær hadde det over relativt kort tid bedret seg, de kom seg og ble helt eller nesten helt fine igjen.

Mine får friske blåbær flere ganger i uka, og det må være noe i at etter de begynte å få det har de funnet på alskens ugagn :P

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Når jeg skulle på butikken på lørdag, tenkte jeg at jeg skulle prøve biola til Marcus og Conrad, dette er resultatet:

"SlurpSlurp! Kan vi bare få LITT til??" :spise:

:thu:
Man kan vel bare ikke si nei til det :P
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til for og ernæring*

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Jeg sitter og spiser yougurt mens rottene har fått sin egen begge arter av pattedyr koooser seg!! :lol:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

karinatonder

Post by karinatonder »

Tror dere tørkede blåbær er like bra som ferske? Har sittet å plukket ut av frokostblandingen min (som ikke ble på langt nær like velsmakende for rottemor..., men alt for rottisene :) ) De synes det er kjempegodt iallefall, men kanskje ikke like sunt?

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

kor masse blåber-biola gjer dåke dei om dagen?
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

karinatonder

Post by karinatonder »

Jeg gir mine ca en spiseskje hver tilsammen, fordelt på 2-3 ganger. Vet ikke om det er for mye eller for lite, men de synes det er supergodt iallefall. Er vel bare sukkernivået i man bør bekymre seg for, tror jeg, da det er en del sukker i Biola.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Har vært på blåbærtur i sørkedalen idag, ble lite med bær, men rottene fikk smake noen få bær. Var ikke så populært det, de smakte litt og bare slapp dem ned og så kom tilbake til meg for mer. Så skal sjekke etterpå om de har spist opp. :) Finner det vel fort ut på fargen i pelsen og hendene? :rottehode:

Locked