Havregryn

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Marcus
Betarotte

Havregryn

Post by Marcus »

Hei!
Marcus og Conrad får foreløpig Life Care som mat (kjøpt på tropehagen zoo), men jeg skal bestille RM1 om et par dager.
Men siden de nesten ikke spiser noe av maten som de får, blander jeg det ut med havregryn..
Noe de elsker! :spise: Jeg har også en skål med havregryn på rommet mitt (der de går løs).
Nå når de satt å spiste av den skåla, tenkte jeg at det kunne være farlig for dem? Noen som vet?
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

karinatonder

Post by karinatonder »

Det som slo meg nå er om havregrynene kanskje eser seg opp litt magen og kan gi magetrøbbel? Er disse kokt fra før av eller? Kokte havregryn er vel bare sundt (bruker å gi mine litt havregrøt i ny og ne :spise:) Ellers kan jeg ikke tenke meg at det er noe farlig, men er ganske fersk rotte-eier selv så skal ikke være for bestemt :oops:

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Hm.. Ja, det var noe sånt jeg tenkte også at de kunne få litt mageproblemer eller lignende, men har ikke merket noe..
Ja, de er kokte fra før, men jeg koker dem ikke om til grøt vær dag :P Har gjort det en gang,
de spiste det, men det var ikke så veldig populert :P
Tamara
------------------------

karinatonder

Post by karinatonder »

Da virker det som det går bra. Kanskje passe på at de spiser det andre fôret også, for havregryn inneholder vel mest karbohydrater og fettsyrer så det dekker ikke hele næringsbehovet. Skal prøve RM1 på mine rotter også nå snart, så det blir spennende å se om de liker det :)

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Ja, men kan aldri være sikker.. :klovn: Jepp, de spiser av det andre foret å, men det er mest fuglefrø der :| Jeg sammenlignet maten til rottene, til ei venninne som har marsvin og kanin (samme type mat), det var mye av den samme maten til alle, bortsett fra at kaninmaten var det pellets i, å litt sånn, blir litt lei meg, jeg, når rotter, marsvin og kanin for nesten samme mat. Men det er ikke så mange andre forskjellige mat til rotter her i Elverum, så jeg har Life Care inntil videre.. Men nå har jeg endelig bestilit RM1 for, så gleder meg til dette kommer i hus ( :bravo: ), da blir det nok slutt på havregrynen.. I hverfall det jeg har i buret ;)
Tamara
------------------------

tezza

ikke ukokt!!!

Post by tezza »

ukokte havregryn kan faktisk være veldig uheldig i store mengder. chincillaen til venninna mi døde av det da kusina hennes skulle passe den å ga den ukokte havregryn:(

Evanarotta

Post by Evanarotta »

ja, men chinchillaer er veldig følsomme for for og mat. de skal helst kun ha høy og den spesialpelletsen for chinchillaer, og ikke noe annet....

-Marita

Post by -Marita »

Jeg har ikke gitt rottene mine havrgryn etter at jeg gav den første rotta jeg hadde. Magen eser opp og han ble skikkelig dårlig.
Samme skjedde hos den hunrotta jeg har nå.
Så null havregryn her :roll:

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

uff :| Har sluttet med det nå. Får RM1 snart, så da har de helt sikkert nok med det :)
Tamara
------------------------

tezza

evanarotta:

Post by tezza »

chincillaen døde ikke fordi den ikke tålte selve gryna. den døde fordi de este opp i magen. og det gjør ukokte havregryn uansett hvilket dyr du gir dem til

Locked