Åssen for?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Mia

Åssen for?

Post by Mia »

Hei! Jeg har to små rotte gutter som er ca 9 uker gammle. De spiser ganske mye :spise: og jeg bare lurer på vilket for som er best for dem?

Hilsen Meg og mine rotter

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Hei og velkommen hit!
Dette hører egentlig til under fór og ernæring, og ikke under atferd og aktivisering ;) Så det blir sikkert flyttet til riktig plass..

RM1 som er til voksne rotter og RM3 til unge rotter er å få kjøpt her i nettbutikken, men da må du melde deg inn i NTF for å få tilgang på dette. Det er visst det beste fóret.

Ellers, fór som er å få kjøpt i dyrebutikker som er bra, er VITA SPESIAL fra Vitakraft, og et nytt fór som heter Care+ Extra vital fra Beaphar.

I begge disse typene er det det samme i alle bitene, slik at rottene ikke kan velge ut bare noe og la resten ligge igjen(noe som kan føre til feilernæring)

Men for all del, ikke bruk det gnagerfóret som selges i vanlige butikker, da det ikke er beregnet for rotter.

Lykke til med rottene dine :D

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Tråden er flyttet.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Mia

Post by Mia »

Ops det var menningen og sette det på for og ernæring jeg bare glemte det litt :D

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Går så fint så. :)

I og med at rottene dine er såpass små, må du passe på at de får i seg alle de næringsstoffene de trenger for å vokse seg store og sterke og friske (og runde). :) Til dette er RM3 et ypperlig alternativ. I tillegg kan du gi de en del grønnsaker og egg, kattemelk (i små doser) og kanskje litt kyllingrester en gang dere har kylling till middag. (Helst så rent kjøtt som mulig og ikke krydret mat.)

Mia

Post by Mia »

Jeg har gitt de litt grønsaker og sånn og det går kjempe fort ned:) Spesielt pianøtter uten salt jeg har fått i dyre buttiken. Men er sånne pianøtter bra for dem eller kan det være farlig for dem?? :?:

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Peanøtter og andre nøtter bør nok helst gis som snacks eller belønning, og ikke som hverdagskost. Nøtter er veldig fett, og kan gi feil balanse i kosthold, etc.

Mia

Post by Mia »

ok da skal jeg kutte ned på nøttene og gi dem som lørdags godt :D

Zilver

Post by Zilver »

Som en liten snopis en eller to ganger i mnden eller no, kan du skille eggehvite fra plommen, og gi dem den gule plommen. Mine blir helt apemongo av glede når de får det..
Ellers er agurk, mais, blåbær, jordbær, bringebær, gulerot, eple og slikt noe mine elsker..

Mia

Post by Mia »

Det er bare pysa som eter gullerøtter han andre tar de i mot, men legger den ned med en gang :P Jeg skal prøve og gi dem egg en gang det har jeg ikke prøvd enda. Men er potetstappe bra for dem :hm:

Locked