Et spm. ang, fór!

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Nova

Et spm. ang, fór!

Post by Nova »

Jeg mener ikke å sverte dansker her altså ;) Men lurer veldig på en ting. På Dansk Tamrotte Forum ser jeg at det mange anbefaler å gi til rottene er gnager/hamsterblanding uten piller, tilsatt kattetørrfór som basisfór :hm:

Det strider liksom imot alt jeg har lært her inne. Noen kommentarer til det?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hvorfor strider det mot det du har lært?

Nova

Post by Nova »

Fordi jeg har hørt at man kun skal bruke rotteblanding, og ikke generell gnagerblanding + at jeg har hørt at kattefór inneholder alt for mye proteiner... Har jeg ikke lest riktig?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jo, begge de tingene er riktig, men de to typer for er feil på motsatte måter, så sammen kan det bli bra, hvis du vet hva du gjør ;)

Sagt på en annen måte: Generelle blandinger for gnagere inneholder som regel for lite protein og veldig mye fyllstoff. Det danskene du referer til kaller "piller" antar jeg er alfalfapellets, som kaniner(?) spiser og klarer seg fint på, men rotter ikke får så mye næring ut av.

Kattetørrfor inneolder mye proteiner, men også endel andre næringsstoffer. Blander du dette i riktig forhold inn i en god og variert gnagerblanding uten alfalfa, kan du være heldig og oppnå et brukbart rottefor.

Men jeg synes nå det er tryggest å bruke et for som er spesialutviklet til rotter jeg da, det er vanskelig å finne riktig blandingsforhold i hjemmelagede blandinger! Kjøp RM1 i NTFs nettbutikk! :spise:

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Heidi wrote:gnagerblanding uten alfalfa, :
Hva er alfalfa, og hvorfor skal ikke rotter ha det? :oops:

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Alfalfa-ting er grønt - og noe rotter flest ikke har så mye nytte av, da de ikke har så lett for å ta opp næringen fra disse (kaninmager er mer tilpasset dette). Mange rotter liker ikke disse bitene, og bruker de heller som kasteballer ut av buret.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Ok, er det de grønne, flate, runde som det er både grønne og oransje av i kaninblandinger?

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Hvis du leser bak på pakken, så vil de som regel si hva de forskjellige bitene er - men ja, vanligvis er det de grønne tingene som er alfalfa.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked