Den maten heter, som det står på den: Prestige premium rat nature. Mine har også fått litt av den, men de spiser ikke halvparten av bitene, så det blir dyrt i lengden å måtte kaste så mye mat. Prestige har også et lignende for som bare heter prestige , ikke premium, så har de et som heter Prestige rat and mouse duo. Dette ligner litt på bitene til RM, men innholdet er jeg ikke sikker på. Har bedt sjefen ta det inn så jeg får prøve det på mine, men nå bruker jeg vitakraft sin mat, der også alle bitene er like og inneholder det samme...
rottegal wrote:Okei,,jeg bruker felleskjøpets for og,den faller rett inn i magen (mine elsker denne maten,men jeg er enig med deg lilo,den blir dyr i lengden )
Sånne blandinger er jo ikke helt bra for rotter da, iom det er komponert for både kaniner og rotter og diverse. Da kaniner er planteetere og rotter er altetere så passer ikke foret helt til noen av dem tror jeg.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
Kaniner er faktisk ikke gnagere i det hele tatt så å fore dem på gnagerblanding kan være direkte livsfarlig i lengden (Sier iallefall folk, har aldri opplevd det jeg da men jeg har hørt om kaniner som har blit syke av det)
Som Hoyst skriver så har alle gnagere forskjellig næringsbehov, rotter og mus er altetere og trenger gjerne litt kjøtt i maten (ev. egg eller annen proteinholdig mat) Det samme gjelder ørkenrotter og hamstere, men disse er også tilpasset tørre forhold som i ørkenen.
Marsvin, kaniner, degus og chinchilla er utelukkende planteetere.
De fleste gnagerblandinger inneholder masse korn og frø, som kan være svært fetende (iallefall for kanin og marsvin, vet ikke hvordan det virker på rotter)
jo, det er like fetende for rotter og mus, i tillegg får de gjerne dårlig hud og pels av det. så gnagerblandinger er stort sett et dårlig kompromiss som ikke er bra for noen av de artene det er "beregnet" på.
kjøp spesialfor! det trenger ikke være dyrt.
duo pelletsen fra prestige er bra, hvis man ikke får tak i RM. vitakraft lager også helt grei rottepellets, men pakkene er dyre og små.
prestige blanding kan nok brukes av og til, det er tross alt bedre enn smart fra joker`n på hjørnet. DET er møkkamat det!
jeg skjønner ikke at folk kan la seg lure til å tro at det finnes mat som er like bra for kaniner som rotter og mus, hamstere, ørkenrotter osv.
degus og chinchilla skal ha spesialpellets, de kan bli skikkelig dårlige av blandinger. slike blandinger inneholder endel solsikkefrø og mais, og mye korn. korn er jo fetende, og gjett hva som skjer med degus og chinchilla som fores med sånt tull! de har jo ekstrem sukkerintoleranse i tillegg til at de blir fete i pelsen. vær så god å få syke dyr...
i dyrebutikker kan du stort sett kjøpe bra katt-og hundemat, men til gnagere, kaniner og fugler er det mye dårlig. en sak for Forbrukerinspektørene og testene i TV-2 hjelper deg, spør du meg. arrgh!