Erter

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mogwai
Sofaspiser

Erter

Post by Mogwai »

Hei!

Ville minne dere på en ting.
(Rett meg hvis jeg har feil)

Jeg har lest flere plasser her at noen gir rottene sine erter.
Jeg har en bok hjemme: Tamrotter av Gisela Bulla, og i den står det att rotter IKKE skal ha belgfrukter.
Har også lest endel på diverse sider på nett hvor det står att rotter ikke skal ha belgfrukter.
Og på noen steder står det dessuten att dem kan dø av dette.
Belgfrukter: Peanøtter/jordnøtter, bønner, erter, linser, kikerter, spirer

Er dette riktig eller feil?
Mange gir jo rottene sine peanøtter hvilket er en belgfrukt og ikke en nøtt.

Tenkt på dette en stund nå og vill gjerne vite om dem skal eller ikke skal ha belgfrukter?
Er peanøtter og erter et unntak?
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Jeg har også lest veldig mange lister over ting rotter ikke skal ha, men tar det meste med en klype salt (unntatt selvfølgelig saltet eller sterkt krydret mat, visse blomsterarter og andre ting, som blant annet står oppført på dette forumet - bruk søkefunksjonen). Om de tingene du nevner virkelig er farlige eller ikke, kan man vurdere. De allerfleste rottebøker nevner noen av de samme tingene - og så ramser opp masse andre ting som er "farlige".

Peanøtter er ikke så farlig - men det kan være fetende og påvirke kolesterolet, som de fleste andre nøtter, så en viss begrensning i fråtsingen kan lønne seg. Jeg gir mine rotter peanøtter med skall en gang i blant - det synes de er gøy. Erter har jeg også gitt de, særlig om sommeren da det er varmt (etter tips fra blant annet Heidi). Ertedykking er en morsom aktivitet. Eneste negative jeg har opplevd av det, er grønnfarget og illeluktende avføring hvis stort konsum (noe som er dømt til å skje med i allefall en av tre rotter, da det gjerne er minimum et matvrak som spiser 2/3 av ertene).
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Mogwai
Sofaspiser

Post by Mogwai »

Jeg har søkt her på forumet og det virker litt som det er delte meninger ang. erter. Noen gir det til rottene sine mens andre sier det er farlig.
Men om man ska gå inn på ordet farlig, så er jo ALLT farlig både for mennesker og dyr i for store mengder. ;)
Så siden Heidi har gitt det tipset (leste om det)ang. erter så burde det egentlig ikke være dødelig i små mengder en gang iblandt. (Hun sitter jo inne med stor kunnskap om rotter)

Jeg gir rottene mine peanøtter med skall.
Men det er ikke så ofte. Jeg vet att sånne ting ikke er bra i for store menger.
Ser heller til at dem alltid har knekkerbrød eller noe lignende,så dem har noe hardt og gnage på.

Når det gjelder stueplanter så vet jeg at mange er giftige.
Men etter att en kaktus døde fordi jeg glemte og gi den vann :oops: :lol: så er leiligheten min plantefri med unntak av sånt rottegress ;)

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

:) Tror det meste kan gå bra i moderate mengder, unntatt de tingene som sier seg selv.

Er ganske mange planter i vår leilighet - den mest populære er orkidéen (populær å forsøke å smake på, men tror den er giftig..), men den flytter vi når rottene er ute og løper. Hadde en bananpalme en gang (liten en), men den ble spist opp.. :shock: Kaffeplantene har fått være i fred (bare gravd litt i), svigermors tunge får de ikke tak i (øverst på en hylle), mens både ildblomsten og bambus'en står på kjøkkenet (bambus'en kunne de nok forsåvidt spist, hvis de hadde fått lov og fått tak i den).

Heidi er fin å ha. :)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Plastpose

Post by Plastpose »

Jeg har forstått det slik at tørkede erter er litt farlige for rottene. Vanlige grønne erter oppløst i vann er ikke noe spesiell risiko for helsa dere tror jeg.

Grunnen til at tørkede erter er farlige (etter min mening) er at disse er veldig harde og rottene tygger de ikke så nøye og når de kommer inn i tarmsystemene deres så eser de opp ok kan føre til at det blir "tett" inni rotta (forstoppelse?).

Vet selvfølgelig ikke om dette er sant, men det er slik jeg har forstått det. :P

Mogwai
Sofaspiser

Post by Mogwai »

Tusen takk for svar :)

Post Reply