Fast foringstid vs mat i skålen 24/7?
Moderator: Moderatorer
Fast foringstid vs mat i skålen 24/7?
Hei!
jeg bare lurte på hva dere gjør med rottene deres angående det som står i topic!
Gir dere rottene mat til faste tider, eller fyller dere bare på i skålen når det blir tomt?
jeg bare lurte på hva dere gjør med rottene deres angående det som står i topic!
Gir dere rottene mat til faste tider, eller fyller dere bare på i skålen når det blir tomt?
Noen rotter er i stand til å spise seg hjel. De går veldig raskt opp i vekt, blir tyngre hele livet og får sannsynligvis sukkersyke og nyresvikt, hvis man ikke passer på. De bør ikke ha tilgang på mat hele døgnet. Men det er ganske sjeldent.
De fleste rotter når en eller annen form for trivselsvekt, og vil holde seg lengen på det nivået. De kan gjerne ha maten stående hele tiden. Med mindre man skal ha dem på utstilling, hvor de helst ikke skal være for tykke. Sannsynligvis er rottens trivselsvekt noe i overkant av det ideelle.
Noen rotter er så aktive, eller de er syke, slik at de blir for tynne hvis de ikke har mat hele tiden, og dessuten håndfores med godbiter.
Problemet er selvsagt hvis du har rotter som spiser for mye sammen med rotter som er for tynne eller holder vekten sånn nogenlunde. Da må de feite på slankern' med jevne mellomrom, eller man må ta ut de andre for å gi dem mer mat. Et felles nattbur ( så de får lekt sammen) og separate dagbur kan kanskje hjelpe litt. Husk å fore de tynne rottene før de feite settes inn...
Inger
De fleste rotter når en eller annen form for trivselsvekt, og vil holde seg lengen på det nivået. De kan gjerne ha maten stående hele tiden. Med mindre man skal ha dem på utstilling, hvor de helst ikke skal være for tykke. Sannsynligvis er rottens trivselsvekt noe i overkant av det ideelle.
Noen rotter er så aktive, eller de er syke, slik at de blir for tynne hvis de ikke har mat hele tiden, og dessuten håndfores med godbiter.
Problemet er selvsagt hvis du har rotter som spiser for mye sammen med rotter som er for tynne eller holder vekten sånn nogenlunde. Da må de feite på slankern' med jevne mellomrom, eller man må ta ut de andre for å gi dem mer mat. Et felles nattbur ( så de får lekt sammen) og separate dagbur kan kanskje hjelpe litt. Husk å fore de tynne rottene før de feite settes inn...
Inger
Alle rotter jeg har hatt har hatt en slik "trivselsvekt" så det er vel derfor jeg har latt dem spise når de vil.
Undlig nok spiser de omtrent bare når jeg legger inn mat til dem..sikkert for å plukke ut de beste bitene..først!
Undlig nok spiser de omtrent bare når jeg legger inn mat til dem..sikkert for å plukke ut de beste bitene..først!

Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket
Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013
Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013
-
- Gammelrotte
Jeg gir rottene mine en passe mengde med RM1 om kvelden, før jeg legger meg. Ofte er matskålen tom, men lagrene deres er det ikke... 

Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
-
- Gammelrotte
Vi har hatt rotter som har gjort et realt forsøk på å spise seg i hjel, blant annet den tykke damen Toffa, som på det verste veide langt over 500 gram.
Det har virket som om det er store individuelle forskjeller; noen langer innpå hele døgnet, mens andre spiser kun når de er sultne og holder vekten. Med Toffa var det rett og slett så ille en periode at samtlige av de andre i buret gikk ned i vekt fordi hun spiste opp alt foret. Vi måtte fjerne henne fra buret i to perioder, både for å slanke henne og for å la de andre få "ta seg inn". Nå har vi ingen åpenbare feinschmeckere (med et mulig unntak i Ariel); matskålen fylles hver kveld og hvis det ligger mye mat igjen når buret vaskes, minsker vi formengden litt.

Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Hos oss får de mat hver kveld - er det tomt, fyller jeg opp skålen (ca en neve og litt til RM1 + litt RM3), er det noe igjen så ser jeg an mengden. Men nå for tiden er det vanligvis ganske støvsugd når kvelden kommer.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com