Valnøtter/hasselnøtter

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Anna

Valnøtter/hasselnøtter

Post by Anna »

:)

Mine rottejenter :leftrat: :leftrat: er ca. 5 uker.
Det står at rotter trenger noe hardt å slipe tennene sine på.
Blant annet hassel - og valnøtter er nevnt i boka mi.
Hvor ofte kan jeg gi dem en nøtt?
Skal de ha én på deling eller én hver?

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Ingen hos meg gir seg på hasselnøtter eller valnøtter - derimot hugger de løs på mandler med skall; artig lyd. Tror bare jeg har hørt om en hann som knekker hasselnøtter, egentlig - mine gutter er ihvertfall for dovne og for mette til å gidde gnage på noe så glatt. Nøtteknekking er ellers et enmansforetak - ingen som gir fra seg midten etter så mye jobb med skallet.
Anita

Anna

Post by Anna »

Ok, takk...;)
Skjønner forøvrig godt at de ikke gidder gi fra seg en nøtt de har jobbet på lenge... :spise:

Valnøtta har ligget i buret siden i går kveld - ser ikke ut til at den har falt i smak, nei...;)

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Her har du kun gått hull på èn valnøtt av ti.
Derimot hasselnøtter er stor favoritt. Èn til hver - alle er storfornøyde! :bravo: Jobber som fy for å få åpnet først.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

tørket brød er også bra for dem, dessuten elsker de det :D og er enkelt og billig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Et godt råd, ikke gi nøtter med skall til rottene om kvelden hvis du sover på rommet deres... :roll: :smack:

Mine har faktisk nettopp fått en hasselnøtt hver å gnage på, så lyden av rottetenner mot hasselnøttskallet skjærer i ørene min her jeg sitter. Men de elsker å få nøtter å gnage på, så da får jeg holde ut! ;)

Loyce

Post by Loyce »

kikky wrote:tørket brød er også bra for dem, dessuten elsker de det :D og er enkelt og billig.
Bare vær LITT forsiktig med det. For det er jo veldig MYE salt i spesielt industrifremstilt brød ;)

Baker du selv, har du jo full kontroll over også tilsetning av salt :)

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Ukokt pasteskruer er også godt gnagefòr. Knekkebrød er poppis også. Ellers kan man også bruker pinner av frukttrær. :bravo:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Loyce

Post by Loyce »

Woodgirl wrote:Ukokt pasteskruer er også godt gnagefòr. Knekkebrød er poppis også. Ellers kan man også bruker pinner av frukttrær. :bravo:
Pinner av frukttrær er pop! Også når det gjelder å klatre i (vi tar inn litt større greiner, og legger i buret).

Hva slags andre greiner kan brukes? Hva med ask eller osp?

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Loyce wrote:
kikky wrote:tørket brød er også bra for dem, dessuten elsker de det :D og er enkelt og billig.
Bare vær LITT forsiktig med det. For det er jo veldig MYE salt i spesielt industrifremstilt brød ;)

Baker du selv, har du jo full kontroll over også tilsetning av salt :)
Mine forje rotter fikk veldig mye tørket brød, levde til de var godt over 2 år, så ser ikke problemet der ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Ganske enig med du Kikki, vi må ikke bli helt hysteriske her. Organiske grønnsaker og hjemmelaget brød...moohaaa... :mrgreen:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Nøtter var en god idè :thu:

Men kan rotter gnage på bøffelhudbein til hunder? Det er jo tørka hud fra dyr. Beinhardt. Eller blir det for mye salt? (tror ikke de er salta)

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Man kan fint ge rotter både grise ører og okseskinns bein. Har gitt det til mine, og de synes det var stas :)
avføringen var helt normal, og de ble ikke tilsynelatende negativt påvirket av det heller.. God og ganske billig snacks for rotter :konge:

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Jeg har en del oksehudben igjen etter min hund, som jeg nylig mistet :cry: Så da kan de beina komme til nytte videre. Så at de ikke inneholdt salt (måtte teste litt med tunga også) Nå lager jeg hengekøyer av teppet til hunden. Fin terapi for meg :thu:

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Også mine erfaringer: Ga paranøtt til en av jentene for noen år siden, men etter at hun hadde slipt ustoppelig på den i en time, feiget jeg ut og byttet den mot en uten skall. Jeg ble alt for bekymret for skarpe kanter og biter som setter seg fast i halsen, men tenker nå at det kanskje var litt vel paranoia. Det må jo være morsomt og god trening!
Griseøre har jeg også prøvd, rottene var redd for det først, men etterhvert var det noen som var bortom det. Men etter at en her på forumet hadde en nesten-kvelningsulykke med tørrfisk, fjernet jeg det også...
Hmm, jeg ser nå et mønster av overdreven beskyttelse, så i dag skal jeg kjøpe griseører og paranøtter! :pig:
Maria H.

Post Reply