Frukt og grønnsaker?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utyske
Sofaspiser

Frukt og grønnsaker?

Post by utyske »

Hva slags frukt og grønsaker er det rotter har godt av og kan eta? :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Rotter kan spise det meste. En hovedregel er å gi dem alt med måte og mest naturlig mat. Hvis du titter lengre ned her, eller søker så skal du finne mange ideer til hva du kan gi rottene dine. :)

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Nå har jeg lest litt i gamle tråder, og slik jeg har forstått det, så eter rotter alt som er omtrent?
Så nå lurer jeg bare på om det er noe mat dem absolutt ikke ska ha?

:)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er en del ting de ikke bør spise - nå husker jeg ikke i farten referansen, men løk/gressløk har de for eksempel ikke godt av - og ikke rabarbra (pga. oksalsyreinnholdet).
Stenfrukt med sten skal man være forsiktig med, sies det. Hvis de gnager på stenene får de i seg blåsyre.
Melkeprodukter bør ha lavt laktoseinnhold. Dvs. modnede og først og framst faste oster, laktosereduserte produkter. Yoghourt i små mengder pleier å gå bra selv om den ikke er laktoseredusert. Bakteriene i youghourt'en hjelper vanligvis nok til på fordøyelsen til å motvirke diarre fra laktosen.

Rotter elsker agurk og melon, men det er ikke sikkert du elsker avføringen deres etter at de har mesket seg på det ;) Den blir bløt.

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Takk, det skal jeg huske på! :)

Post Reply