Appelsin/Mandarin skall?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Aurora&Vanessa
Stjeler mat

Appelsin/Mandarin skall?

Post by Aurora&Vanessa »

Kan rotter spise appelsin skall? iallefall mine er jo helt hekta på det. Hakke gitt dem så mye etter som jeg ikke vet akkurat. 8)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Gi dem heller litt av frukten av og til. :)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

De fleste appelsiner blir sprøytet, og sprøytemidlene forsvinner ikke av seg selv.

Folk har forskjellig oppfatning av hvor farlige sprøytemidlene er. Noen bruker bare organiske appelsiner når de skal lage marmelade eller rive appelsinskall i matretter. Andre nøyer seg med å vaske appelsinskallet grundig først. Selv hører jeg til den siste kategorien (men det er ikke så ofte jeg bruker appelsinskall på den måten.) Hvis rottene dine ofte får appelsinskall, ville jeg ha tenkt organisk. Hvis de bare får det en gang i blant, ville jeg antagelig bare ha skrubbet skallene grundig først :) Men det høres ut som om de får det litt oftere enn bare en gang i blant?

Bortsett fra sprøytemidlene og stenene vet jeg ikke om noe i appelsiner som rottene ikke tåler.

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Jeg har egentlig ikke peiling, men bare nevner dette likevel; har lest at sitrusfrukter ikke skal være bra for hamstere, så kanskje det ikke er så bra for rotter heller?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Man lærer så lenge man lever :shock: Det finnes mange undersøkelser om hvor bra citrusfrukter skal være for rotter - men også undersøkelser om hvordan oljene i skallet av citrusfrukt gir nyeskader hos hanrotter. Jeg leste på et amerikansk rotteforum at det gjalt store doser citrusolje og derfor ikke noe å bry seg om. Men det er faktisk ikke tilfellet :les: Moralen er: sjekk originalartikkelen:
At 24 hr after an acute dose of 200 mg d-limonene/kg body weight administered to adult male and female Fischer 344 rats by oral gavage, an increase in the incidence and severity of hyaline droplets was observed in the kidneys of males only. (...) In a separate subchronic study, groups of 5-wk-old male rats were administered d-limonene in a corn oil vehicle at 0 (control), 2, 5, 10, 30, or 75 mg/kg body weight by single daily gavage (5 days/wk) for 13 wk. (...)The no-observable-effect level for these effects was 5 mg d-limonene/kg body weight.
http://www.ihop-net.org/UniPub/iHOP/pm/ ... id=2481635

Citrusoljer inneholder > 95% d-limonene, men skall av appelsin inneholder ikke særlig mye citrusoljer. Det går an å ekstrahere ca. 0,5%.
http://www.aromaticplantproject.com/art ... _oils.html
Hvis det er 1% citrusolje i appelsinskallet vil det si at 0,5 g skall inneholder i underkant av 5mg d-limonene, som altså er nok til å lage synlige skader på nyrene til en hanrotte.

Selv om dette bare er ca. tall er det åpenbart at det bare er snakk om en liten bit skall pr. dag, så det er nok best for (han)rotter i alle fall å holde seg unna appelsinskall.[/quote]

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg visste jeg hadde skrevet om dette (også) før :akt:
viewtopic.php?t=5298
Jeg kan jo klippe ut det jeg svarte der, for de late som ikke gidder å lese hele tråden:
Heidi wrote:Det stemmer ikke at noen biter mandarin eller appelsin er farlig! Dette er en av de mytene som det ser ut til å være vanskelig å bli kvitt, og det hjelper ikke at folk sprer om seg med ting de ikke helt har greie på :-P

D-limonene er en av komponentene i sitrusolje. Det finnes i svært liten grad i selve sitrusfrukten, litt mer i skallet, og er ikke skadelig i så små mengder som en rotte klarer å få i seg, selv om den skulle klare å få tak i et helt appelsinskall. Ja, hannrotter er mer utsatt for nyretoksiske effekter av d-limonene enn hunnrotter (og mennesker), men det er fortsatt snakk om så høye doser at man skulle ha foret utelukkende med appelsinskall for å se en effekt! Dette er forsøk som er gjort med rene sitrusoljer eller renset stoff.

Det er mange ting man ikke skal gi for mye av. Ensidig kosthold er nok en mye større risiko for rottene enn noen biter appelsin nå og da. Det er mye sunt i appelsin!
Så skallet (i stooore mengder) kan være skadelig, selve frukten er det ikke. Matmor, konklusjonen min (den gang) var på bakgrunn av bl.a. artiklen du siterer fra.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Appelsinbåter mener også jeg at er trygt. Jeg er også helt enig i at det ikke er noen katastrofe om en rotte skulle få tak i en appelsinskallbit nå og da. Men det var ikke det jeg forsøkte å si noe om. Jeg svarte ut fra at vi står fremfor mandarin- og appelsinsesong i mange uker, og at Aurura og Vanessa snakket om rotter som var "helt ville" etter appelsinskall ;)

Selv har jeg hanner. Mat de er helt ville etter glupsker de raskt ned flere gram av i slengen, og hjemme hos oss er det nok av citrusskall til overs hver eneste dag. Jeg har ikke lyst til å anbefale noe som kan forstås slik at jeg synes det er greit rottene deres får skall tilsvarende flere ganger NOEL daglig i kanskje 8 uker i trekk. Det viktigste er at med referanser og tall tilgjengelig, kan alle som leser bestemme selv hva de vil gjøre. Håper det er litt klarere nå :)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, jeg er såklart helt enig. Jeg gir ikke mine hanner appelsinskall heller. De får nøye seg med en mandarinbåt hver nå og da :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Må bare si det; Mandarin forsvant fra norske fruktdisker for tjue år siden, det er klementin vi spiser mye av for tiden. :spise:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg nekter å kalle det noe annet! :P

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hihi, men da så! :lol:

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Går unna noen kilo "mandariner" her også,en og annen båt til bandittmøssene men mest til meg ;)

Post Reply