Høy
Moderator: Moderatorer
Høy
Jeg har søkt på forumet og jeg har lest det som er skrevet her tidligere om høy. Men jeg vil likevel ta dette opp igjen. Mest fordi det i tidligere tråder stort sett har blitt diskutert som redemateriale. Mitt spørsmål er om høy som for.
Som sagt, jeg har lest her på forumet at rotter ikke trenger høy som for. Men når jeg er i dyrebutikker, nevner alltid de ansatte dette: Har du husket at rotter skal ha høy? Jeg har også fått med meg at enkelte dyrleger sier dette. Hvorfor sier de det hvis det ikke er nødvendig for rottene? Er det dyrebutikkene/dyrlegene som ikke har peiling, eller er det her inne det skorter med kunnskapen?
Jeg har altså kjøpt høybriketter til rottene. Jeg har det i en slik "mat-ball" som henger fra taket. Rottene forsyner seg når de ønsker det og ingenting blir tisset på. Jeg er allergisk mot høy, men disse brikettene reagerer jeg ikke på.
Min observasjon er at dette var veldig populært i starten. De spiste en del den første dagen, men i ettertid spiser de ikke så mye av det. Men jeg ser at noen munnfuller tar de hver dag. Alle tre.
Finnes det noen dokumentasjon på at rotter skal ha/skal ikke ha høy? Det kan da vel umulig være skadelig å gi dem det hvis dyrebutikker/dyrleger anbefaler det? (Og nå snakker jeg ikke om høy med potensielt midd i).
:-)
Som sagt, jeg har lest her på forumet at rotter ikke trenger høy som for. Men når jeg er i dyrebutikker, nevner alltid de ansatte dette: Har du husket at rotter skal ha høy? Jeg har også fått med meg at enkelte dyrleger sier dette. Hvorfor sier de det hvis det ikke er nødvendig for rottene? Er det dyrebutikkene/dyrlegene som ikke har peiling, eller er det her inne det skorter med kunnskapen?
Jeg har altså kjøpt høybriketter til rottene. Jeg har det i en slik "mat-ball" som henger fra taket. Rottene forsyner seg når de ønsker det og ingenting blir tisset på. Jeg er allergisk mot høy, men disse brikettene reagerer jeg ikke på.
Min observasjon er at dette var veldig populært i starten. De spiste en del den første dagen, men i ettertid spiser de ikke så mye av det. Men jeg ser at noen munnfuller tar de hver dag. Alle tre.
Finnes det noen dokumentasjon på at rotter skal ha/skal ikke ha høy? Det kan da vel umulig være skadelig å gi dem det hvis dyrebutikker/dyrleger anbefaler det? (Og nå snakker jeg ikke om høy med potensielt midd i).
:-)
Aner ikke om de skal ha høy eller ikke. Men kan ikke se at de skal trenge dette, da de får masse fiberrik mat her.
Men de brikettene ville jeg vært forsiktig med. De kan svelle ut. Og i verste tilfelle svele ut i halsen og kvele rottene.
Jeg har gitt mine lucernebriketter, men da har jeg latt de svele ut i vann først, så det blir til en grøt.
Men de brikettene ville jeg vært forsiktig med. De kan svelle ut. Og i verste tilfelle svele ut i halsen og kvele rottene.
Jeg har gitt mine lucernebriketter, men da har jeg latt de svele ut i vann først, så det blir til en grøt.
ja det med høy er et interessant tema. jeg brukte det som burstrø en stund, da jeg ikke hadde fått tak i noe annet. det var et himla gris, rottene dro det overalt, masse utenfor buret, pluss at den ene rotta mi elsket å grave seg ganger i det på bunnen; ergo: hun stinket av tiss og jeg klarte knapt ta i henne uten å ha badet henne. dårlig løsning! i tillegg må det fryses, noe jeg tåpelig nok ikke gjorde....så det endte med en midd-kur. da var det nok, jeg heiv hele dritten.
men det var som mat du tenkte på da..
jeg har ikke sett noen av mine spise på høyet i det hele tatt.... det er viss ikke aktuelt som for her i gården. dessuten syns jeg det høres fryktelig rart ut
jeg har aldri hørt sagt av verken dyrebutikker eller vetrinærer at rotter skal ha høy... ikke har jeg lest det noen plass heller..... kan du ikke spørre om en god forklaring fra vetrinær neste gang da?
men det var som mat du tenkte på da..

Anne-Mette og 5 små
-
- Gammelrotte
Et innlegg som kan være interessant å lese:
viewtopic.php?p=13064#13064
viewtopic.php?p=13064#13064
Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
Mange gnagere som marsvin, degus og chinchilla bør ha høy tilgjengelig hele tiden. Så det er nok noen som mener at da bør alle gnagere ha det
Jeg har hamster, og der fikk jeg vite at hun ikke burde ha høy da hun kunne stikke istykker kinnposene sine på den (nå vet jeg ikke om rotter har kinnposer da
men tviler...) brukte det uansett som redemateriale en stund, det gikk fint, men av alle de hamsterne jeg har kjent (og det er ikke rent få) har jeg aldri sett noen spise høy, enda det er noen som gir dem på skolen. Noen lager rede av det, andre overser det fullstendig.
Nå bruker jeg dopapir til rede og det har ikke vært noe høy i buret på nesten et år

Jeg har hamster, og der fikk jeg vite at hun ikke burde ha høy da hun kunne stikke istykker kinnposene sine på den (nå vet jeg ikke om rotter har kinnposer da

Nå bruker jeg dopapir til rede og det har ikke vært noe høy i buret på nesten et år

-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
i noe høy fra butikken kan man få løvetenner og prestekrager i høyet, løvetann liker jo noen rotter så kan være det de spiser? den aller første rotta mi hadde litt høy i begynnelsen men så aldri at han spiste på det. Det er veldig mange dyrebutikker som ikke kan en bært om dyra de har inne, noe jeg syntes er trist.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.