Lus på rotter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

icebear
Pinky

Lus på rotter

Post by icebear »

Har hatt en rotte på pensjonat i sommer, og der fikk han lus.
De mener at det var "jeg" som var kilden, men hvordan kan det være mulig når min rotte aldri har sett noen andre rotter?
Jeg så ingenting på ham da jeg leverte ham inn der...

På pensjonatet var det andre rotter og hamstere og kaniner og div, så jeg mener jo det må komme fra noen av dem.

Men kan lus plutselig dukke opp fra intet?

:afro:
Harry og Ronny. Hermine får vente...

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Han har ikke fått det fra deg iallefall, såvidt jeg har forstått er lus og slike dyr artsbestemt, ergo smitter det ikke mellom menneske og dyr. Har han ikke vært i kontakt med andre rotter, er det vel mest sansynelig at han har fått det der han hadde ferien sin. Dette er bare ting jeg tror, andre med mer oversikt kan sikkert bekrefte/avkrefte påstandene mine....Lykke til med avlusingen :?
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Dersom han ikke har vært huset sammen med andre rotter hverken hos deg eller på pensjonatet, er sannsynligheten størst for at han har fått med seg lus fra der du kjøpte ham. Det kan gå lang tid før man oppdager at en rotte har lus. Så dersom pensjonatet heller ikke hadde tegn til lus før du kom med din rotte kan det bli vanskelig å finne "synderen". Men lus er dessverre vanlig, og heldigvis ikke vanskelig å bli kvitt.

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Sikker på at det ikke var midd? midd kan de nemli få av høy, vis du bruker det? ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

å se forsjell på midd og lus er iallefall MEGET lett.... så jeg tviler på at det kan forveksles=) midd kan man ikke se, men det oppdages ved intens løe, og kløsår, spesielt under hake, bak ørene, og bak albuer.
lus kan man se med det blotte øye, som rustrøde/brune små prikker som prøver å stikke av når man skiller pelsen.
såvidt jeg vet holder ikke lus til i høy, men midd gjør derimot det.
hvis du har hatt rotten din veldig lenge før den ble levert på pensjonatet, i tillegg til at den er alenerotte og ikke har vært i kontakt med andre rotter, så villle jeg nok holdt en knapp på at noen på pensjonatet haddem ed seg smitten, og ikke du, men som sagt, en rotte kan gå med lus lenge, før bestanden eksploderer, og man oppdager det.
Anne-Mette og 5 små

icebear
Pinky

Post by icebear »

Eneste turen ut han har hatt er to operasjoner hos veterinær...
Men de sjekker jo for sånt? Men er det vanskelig å se, så ER det vel vanskelig å se. Selv for helsepersonell.

Vel vel. Stakkars Harry er vandret heden i mellomtiden, han var en gammel mann. Takk for tips om lusens rariteter.
Harry og Ronny. Hermine får vente...

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Uffamei! Kondolerer! Får håpe Ronny har det bra, og at du kanskje skaffer deg en liten Hermine en gang!:roll:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Linus

Post by Linus »

Jeg har også hatt lus på mine to gutter nå. Dyrlegen sa att det kan komme fra maten vi kjøper i butikken, kornene i dyrebutikken altså. Hun anbefalte og fryse den slike korn først. Da dør eggene.. så det gjør jeg nå i framtiden :o

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

lus fra rottetørrfor man kjøper i dyrebutikk?? den var ny!
Anne-Mette og 5 små

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Rotter får bare lus og midd fra andre rotter. Med mindre det er snakk om en sjelden tropisk middart som jeg ennå ikke har sett bekreftet på kjæledyrrotter...

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Veterinæren jeg bruker sier at det i noen tilfeller kan smitte med lus i fra kanin til rotte. Lusene kan også leve i noen dager på et hamster (har opplevd dette selv også), men her vil de ikke kunne formere seg (blodlus).
Ved bruk av Stronghold, mildeste type, kan lusene tas knekken på. Rottene skal dryppes med 1 dråpe pr 100 gram. Dvs en rottebaby kan ikke dryppes dersom den er lettere enn 100 gram. Veier rotten 300gr. skal den ha 3 dråper, veier den 350 skal den ha 4 dråper, ellers vil det ikke ha noen effekt.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

Heidi wrote:Rotter får bare lus og midd fra andre rotter. Med mindre det er snakk om en sjelden tropisk middart som jeg ennå ikke har sett bekreftet på kjæledyrrotter...
der må jeg si meg uenig, da jeg hadde alenerotte fikk hun midd, og det fikk hun fra høyet jeg fikk hos pappa. hun hadde overhodet ingen kontakt med andre rotter...
Anne-Mette og 5 små

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

I noen tilfeller kan rottelus bæres på andre arter, men de er artsspesifikke og kan som regel ikke formere seg på dem. Joda, rotter kan sikkert smittes i sjeldne tilfeller av midd og lus fra andre dyr, men i hovedsak er de artsspesifikke og det skjer derfor veldig sjelden. I tillegg er det jo veldig uvanlig at kanin og hamster lever sammen med rotte.

Nurke: Men alenerotta di må ha blitt født av en rottemor, ikke sant? Hvem bekreftet at hun fikk midd av høyet? Hvilken middart var det? Jeg tror det er mer sannsynlig at hun reagerte på høyet på annen måte, og da eventuelt fikk middutbrudd på grunn av svekket allmenntilstand. Men middene hadde hun sannsynligvis fra før.

Såklart kan jeg ta feil, men før jeg ser bekreftede beviser på slik unaturlig smitte legger jeg det i usannsynlig-bunken.

H+B+S
Betarotte

Post by H+B+S »

Mine hadde blodlus da jeg kjøpte de i dyrebutikken, men gikk fort vekk med litt kur.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Eirorinon
Klatrer på møblene

Re: Lus på rotter

Post by Eirorinon »

Nå har rottene mine fått lus - IGJEN! Og jeg bruker selvfølgelig å la rottene springe fritt... I morgen skal jeg til dyrlegen og få medisin til de små. Selvfølgelig holdt jeg nå på med storrengjøring, og har vasket mange maskiner med klær som jeg har hengt opp, og som rottene til tider har klatret opp på. Det jeg lurer på, siden jeg ikke har noe hurtigprogram på vaskemaskina, er om lus (og evt. egg) vil dø dersom jeg kun skyller og centrifugerer - ikke bruker vaskepulver? Regner med dette går mye fortere, slik at jeg får vasket unna de mange omgangene med klær som trengs her. Det er så sabla mye som skjer her akkurat nå, så jeg vil helst gjøre ting så effektivt som mulig, men også på en måte som tar knekken på lusa selvsagt. Men jeg kan rett og slett ikke vaske alt og på alle steder der rottene har vært, for jeg har så mye ting i leiligheta som de kan ha vært i kontakt med, selv i løpet av de siste ukene. Jeg skal selvfølgelig ha rottene i buret under hele behandlingsperioden (noe som blir TUNGT for meg, da jeg synes synd på dem til tross for det svære buret de har :crazy: ), og jeg skal hele tiden smøre meg inn med antibac før og etter kontakt med dem. Men jeg aner jo ikke hva jeg trenger å vaske/kaste og hvor nøye jeg må være! Så, hvor lenge kan lus og evt egg leve uten næring fra rottene? Og, må jeg vaske gitteret i buret i denne "lus"perioden? Er et helvete å få vasket buret i utgangspunktet, og når man i tillegg må vaske alt av gitter tar det sikkert enda mer enn 2 timer, som er den omtrentlige tiden jeg bruker på rotteburvask og innredning i uka :(

Post Reply