Druestilk?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Frida96
Stjeler mat

Druestilk?

Post by Frida96 »

Hei!
Lurte på om druestilker er giftige for rotter..?
Jeg satt og spiste druer nå, da Herman smatt opp og tok med seg druestilken.. Han begynte å gnage på den, men jeg tok den fra han, siden jeg ikke visste om det var farlig for han. Noen som vet? =)
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Jeg aner ikke, men jeg vet at man lager olje av druekjerner som brukes i matlagning, så jeg har vanskeligheter for å tro at stilken er livsfarlig..har aldri hørt noe om at den skal være giftig heller. Går nok bra! ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

Kan de spise druer egentlig? Om man tar vekk steinen?

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Ja, det vil jeg tro :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Ja det kan de :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Hunder skal i hvert fall ikke ha druer. Vet ikke om det samme gjelder rotter. Går sikkert an å google litt rundt, så finner man ut av det :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Hvorfor skal ikke hunder ha druer? Har gitt det mange ganger til min :hm:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Druer går helt fint. Han tok sikkert stilken for å spise det lille av druen som fremdeles henger fast der du tok den av ;) . Rotter filtrerer vekk alt skallet når de spiser en drue, så de får bare i seg selve drue kjøttet. Mine rotter elsker druer :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Jeg kan ikke nok om det så da må jeg google først for å finne svaret, og det orker jeg ikke nå... Du kan jo prøve selv :P Søk på druer og hunder, så finner du en del tror jeg! :)
Blogg - Litt rottebabbel

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

wikipedia wrote:Druer og rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på dem som aldri så sunne for mennesker. Grunnen er ikke allergi som sikkert mange tror, men det at mage/fordøyelsessystemet hos hund er ganske annerledes bygd opp enn hos mennesker. De klarer rett og slett ikke å fordøye det, og det blir liggende som en klump i magen. Så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

Oi! Det viste jeg ikke! Heldig vis er hunden min litt over 25 kg da, sånn at når han får 1-2 kanskje 3 druer så tar han ikke skade av det...
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

I seg selv er den kanskje ikke farlig, men mange steder sprøytes druer ganske kraftig, og det setter seg på stilken.

dekoras
Stjeler mat

Post by dekoras »

Rottelooover wrote:
wikipedia wrote:Druer og rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på dem som aldri så sunne for mennesker. Grunnen er ikke allergi som sikkert mange tror, men det at mage/fordøyelsessystemet hos hund er ganske annerledes bygd opp enn hos mennesker. De klarer rett og slett ikke å fordøye det, og det blir liggende som en klump i magen. Så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

nå hvet jeg det,tror ikke jeg skal gi druer til hunder lenger :lol:

Lucifer
Sofaspiser

Post by Lucifer »

Hunder er kjøttetere og skal ikke ha grønnsaker eller frukt i noen form. Men for ikke å havne langt utenfor tema: for rotter er druer og druestilker bare sunt og godt.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

Ja, jeg har nemlig lest at hunder ikke skal ha druer, men heldigvis liker ikke mine det:) Derfor jeg spurte om rotter kan spise det=)

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Lucifer wrote:Hunder er kjøttetere og skal ikke ha grønnsaker eller frukt i noen form. Men for ikke å havne langt utenfor tema: for rotter er druer og druestilker bare sunt og godt.
Det stemmer vel ikke helt? Hunder er da omnivore, som oss mennesker, og kan spise både kjøtt og grønt :)
Blogg - Litt rottebabbel

Post Reply