Hvilken mat er bra?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

kikky wrote:hmm, rotter er ikke hunder, de er kjøttetere og rotter alltetende. Hvis ikke noen kan vise til noen artikkel eller slikt noe om at Druer og rosiner er farlige for rotter(ikke andre gnagere) så vil jeg fortsette å gi druer og rosiner :)

Og jeg tviler svært sterkt på at druer og rosiner kan være farlig for rotter.
Poenget mitt var å illustrere at selv om noen dyr kan spise noe uten å få synlige bivirkninger så trenger det ikke å bety at det ikke kan være farlig :)

Hunder er ikke kjøttetere forresten, de er laget for å spise både kjøtt og grønnsaker osv.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

at hunder ikke er kjøttetere må jeg desværre motsi deg på....
hunden som da stammer fra ulven er kjøttetere, mne de må ha tilsatt grønnsaker i kosten sin, siden de ikke har tilgang til samme næringskilde som ulven da har. ulven spiser magesekken og dens innhold på sitt bytte og får derfor i seg de nødvendige næringsstoffene. så vil absolutt kalle hund en kjøtteter. siden de ikke kan overleve uten kjøtt, noe en rotte kan.

jeg bruker mye tørket frukt og grønnsaker til mine. soltørket tomat, aprikos, ananas, kokos, osv....
soyayoghurt, kokt egg og potet, noe restemat(uten krydder eller salt) osv....

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

Siden dere var i gang med å debattere her...
Fant noe på canis, og det står der at hunder er altetende. Hovedmaten er kjøtt, men hunden kan tilpasse seg å spise vegetabilsk mat dersom tilgangen på kjøtt er dårlig.

"Hunder trenger faktisk ikke noe annet enn kjøtt/bein/innmat. De får alt de trenger av essensielle næringsstoffer gjennom dette. Men hunder er så praktisk utviklet at de også kan utnytte enkelte typer plantekost, og det gjør at de kan klare seg i perioder med dårlig tilgang på animalske råvarer."

"Det er jo en generell misforståelse om at hunder er kjøttetere. Kjøttetere er dyr som lever kun av kjøtt, og ikke noe annet. Men hunder må jo ha andre ting enn bare kjøtt for å få i seg alle de nødvendige næringsstoffene. Hunder er altså altetende, som oss! Derfor er det vel noen som kan være allergisk mot kjøtt. Har de da fått d konstatert av dyrlege at de er allergiske, eller er det bare noe de går ut i fra, siden hunden kanskje ble dårlig og kastet opp?

Vi mennesker kan jo også bli uggne om vi spiser noe vi ikke er vant med å spise. Og er ikke hunden vant med å spise diverse matsorter, kan de lett bli dårlige av den grunn. Men det er jo ingen allergisk reaksjon. De fleste hunder er jo vant med nesten bare tørrfor, så mange hunder kan bli dårlige i magen av andre ting. "

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=78492&start=1 - "Hund som ikke tåler kjøtt"
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden

Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

men jeg vil fremdeles stå på at hunden er kjøtteter.
ja den spiser alt, men det er ikke en normal adferd, men den menneskeskapt.
en hund kan overleve på innmat av slakt, uten tilsetning av grønnsaker...
mener det er unødvendig med 100 forskjellige fortyper fra en produsent pga det er litt drueekstrakt i den ene og litt mer taurin i den andre....

dette er min mening da. men over til rotte så mener jeg at man ikke skal sammenligne dem for mye. de kan nok overleve på det samme, men hundene skal foreksempel ha fot mye hvete og korn,,,,,

Molly matmor
Hamstrer mat

Post by Molly matmor »

Min rotte har fått rosin av og til :spise:
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Ja, mine også, og det ser ikke ut som om de har tatt noe av skade av det ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Oda---
River avispapir
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by Oda--- »

Jeg har også prøvd å gi de rosiner en gang, men mine liker det ikke :|
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Wollf: Jeg har lest flere steder at hunder klassifiseres som omnivore, altså altetere eller "opportunister". Altså ikke rene kjøttetere.

Nei, man skal ikke sammenlikne dietten til hunder og rotter, det har heller ingen sagt :) Men når druer kan være fatale for én kjæledyrart, er det ikke noe galt i å undersøke det litt nærmere før man gir druer til andre arter. Kanskje reagerer begge artene på det samme stoffet? Eller kanskje ikke, men det er kjekt å vite :)
Blogg - Litt rottebabbel

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

det kan godt være tonje, men jeg lærte motsatt på oslo hundeskole og på kurset til hill's og RC

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

wollf wrote:det kan godt være tonje, men jeg lærte motsatt på oslo hundeskole og på kurset til hill's og RC
Samme har jeg fått høre på diverse fôr kurs jeg har vært på. men folk er ikke alltids enige om hva som er det riktige.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Sikkert uenigheter rundt det. Men en ren kjøtteter er jo en art som kun skal spise kjøtt. Hunder kan spise kjøtt og grønt, og etter hva jeg har hørt kan flere hunder overleve kun på grønt. Det ville jo ikke en ren kjøtteter klart.
Blogg - Litt rottebabbel

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

at de er kjøttetere eller?
tror ikke at noen i noen dyremiljø vil komme til å bli enige:P

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Sikkert uenigheter rundt det. Men en ren kjøtteter er jo en art som kun skal spise kjøtt. Hunder kan spise kjøtt og grønt, og etter hva jeg har hørt kan flere hunder overleve kun på grønt. Det ville jo ikke en ren kjøtteter klart.

da dør den nok ganske fort... den får jo ikke taurin fra grønnsaker. men har hørt om en hund som overlevde 2 uker på gjørme så...

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

wollf wrote:da dør den nok ganske fort... den får jo ikke taurin fra grønnsaker. men har hørt om en hund som overlevde 2 uker på gjørme så...
Hvis du søker på "vegetarian dogs" på google finner du mange infosider om hvordan man kan fôre hunder på vegetariske eller til og med veganske dietter. Sier ikke at det er optimalt, men det ser ut til at det i hvert fall i mange tilfeller er gjennomførtbart :)
Blogg - Litt rottebabbel

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

wow... stakkars hunder. men tenker man på tennene til hundene så er jo de laget for å rive kjøtt men ikke for å knuse.
men nå har vi falt lange ut av tema her:P

Post Reply