Røyk
Moderator: Moderatorer
Lungeskader av passiv røking en time per dag i få dager er godt dokumentert hos rotter... For merkbar emfysemutvikling ser det ut som om det vil holde med et ferieopphold på litt over en uke hos en som røyker mindre enn 5 sigger daglig i samme rom som rottene bor, selv om vedkommende lufter mellom hver sigarett. Og slik lufting tviler jeg på er vanlig hvis man først røker innendørs hjemme. (Undersøkelsen gikk ikke inn på hvor lite eller kortvarig passiv røyking som skal til for å gi effekt.)
Andre effekter er økt hjerterytme og skader på reproduksjonsorgan hos hanner, men jeg tror det var kraftigere eksponering for røyk i de forsøkene.

Andre effekter er økt hjerterytme og skader på reproduksjonsorgan hos hanner, men jeg tror det var kraftigere eksponering for røyk i de forsøkene.

-
- Betarotte
Jeg vil tro at de fleste som røyker inne har en ganske god lufte-rutine for å klare å holde ut i sitt eget hjem.
Men om man så går ut for å ta en røyk henger det likevel igjen partikler i hår og klær som beviselig er skadelig, så man blir jo ikke helt kvitt det uansett.
Men det er mye som er farlig, luften i byen er ikke akkurat sunn for noen den heller. Nei man får stumpe røyken, flytte på landet og bure inn de andre røykerene.

Men det er mye som er farlig, luften i byen er ikke akkurat sunn for noen den heller. Nei man får stumpe røyken, flytte på landet og bure inn de andre røykerene.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et poeng i å røye i samme rom som verken barn eller rotter. Det har ikke noe med å skulle ha lov til å bestemme om en vil røye eller ikke, men å ta hensyn til andre. Når man velger å bo med rotter, som tross alt ikke kan velge selv, synes jeg jaggu man kan vise dem nok respekt til å ikke fylle lungene deres med røyk.