Utetid

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Nemesis
Tisser i køyene

Utetid

Post by Nemesis »

Hva gjør dere med rottene i utetida?

Hvor får de lov til å gå?

Siden Rattus og Silver kom i hus (et par mdr siden) har buret stått åpent så lenge noen av oss er hjemme, så de kunne gå ut og inn som de ville. De har hele tiden holdt seg på sofaen og stuebordet, og både vi og rottene har kost oss i hel! Sammen!

Når har imidlertid den ene rotta begynnt å hoppe ned på gulvet, og da følger vel den andre snart etter. På gulvet er de umulige å fange. Gjemmer seg :
-bak/inni kjøleskapet (med motoren og ledningene):(
-inni en lenestol med div. fjærer, så hvis noen setter seg der så... :(
-under sofaen, under hyller og overalt er det ledninger!!! :(

Det jeg lurer på nå er hva vi skal finne på. Vi greier ikke å råttesikre leiligheten. Kjedelig å bare la dem løpe på gangen, vil jo gjerne være mye sammen med dem, men ser ikke for meg at jeg skal tilbringe all min fritid i gangen?!?

Tror ikke jeg greier å lære dem at det ikke er lov til å gå enkelte steder i leiligheten, for de blir jo helt ville og umulige å få kontakt med på gulvet. I natt måtte samboeren min være oppe til kl.3 før begge rottene var i "hus", så nå sitter de inne i buret stakars, og er sikkert sure...skal la dem være i senga ei stund nå, men det blir ikke det samme (blir sikker tiss&og bæsj der siden de ikke kan springe inn i buret derfra. Ikke noe godt alternativ).

Kan gulvet miste nyhetens interesse?

Langt innlegg, men er litt frustrert... what to do?

Shelly

Post by Shelly »

Jeg har hatt det samme problemet.

Jeg har rottene i kjellerstuen og setter opp en 'barricade' på toppen av trappa. Det var en pizza-eske og en koffert. Det holdt i noen månder, men som vi vet, så er rotter spenstige dyr og de fant ut at det gikk helt greit å hoppe over en metre rett opp over barricaden. Når de først har skjønt att de kan det, så er det umulig å finne noen måte å holde de i kjelleren.

Nå går de over hele leiligheten når de er ute. Giftig stoff er i skap, men ellers så har rottene selv ansvaret å ikke spise noe dumt. Jeg vet det er kanskje en ganske 'radikal' holdning, men den har jeg bestandig hatt, og rottene er fortsatt i livet!

Når det gjelder ledninger, så kan jeg ikke gi noen råd. Jeg har vært svært heldig med rotter som viser lite interesse å gnage på ting, så 'skadedyrene' mine skader ikke så meget. Du kan jo prøve Bitter Apple, som er illesmakende stoff som man setter på ting som kabler, men jeg vet ikke hvor man kan få kjøpt det.

For å få rottene å komme tilbake, så kan du bare lære de det enkle trikset, som er å komme når man roper på de. Gi de mat en gang per dag, og gjør det når du vil ha de tilbake i buret. Det funker også bra for meg.
Kan gulvet miste nyhetens interesse?
Nei.

Lillith

Post by Lillith »

Ettersom vi har to katter og to hunder, bor Phillip og Atlas på soverommet. Så det har blitt deres domene. Jeg tror nesten jeg ville ha gjort det på den måten uansett, synes det er ganske så greit å vite hvor jeg har de. Jeg kjenner alle gjemmeplassene.
Jeg har vært ganske så heldig med at de ikke er så interessert i ledninger, og de få gangene de har vært i nærheten av ledningene har jeg fjernet de og sagt et bestemt nei. De er ikke dummere enn at de skjønner det!
Lønner seg og å lære de å komme når man kaller. Jeg gjorde det ved å lage smattelyder hver gang jeg ga de noe godt, og nå kommer de med en gang. Eldstemann Phillip, har sågar begynt å komme når jeg roper på han.
Jeg har tv på rommet, så vi har lange kosestunder på kvelden :)

Ang. kjøleskapet, så går det vel an å sette opp noen lister rundt det?
Snekre sammen noen planker eller noe som dere kan sette rundt bokhyllene og?
Og hvis ikke du er alt for glad i stolen, kan den være rottenes når de er ute?
Prøv å bruk fantasien, og sett opp ting som de vil synes det er morsomt å herje i. Skjær hull i pappesker, så de kan klatre inn og ut forskjellige steder. Her kan det, og en gammel t-skjorte være regne tivoliet.

Og gulvet vil de nok ikke miste interessen for, nei..

Sedra
Bygger bol

Post by Sedra »

Mine fire får gå rundt i stua. Vi lukker igjen alle dører og lager barrikader, sånn at de ikke kommer bak tven. Men så har vi ikke noen steder de kan komme til som er små som vi ikke får tak i dem.

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Takk for svar!

Jeg har også en slags smattelyd når de får noe godt, har brukt det fra dag en. De reagerer alltid på denne lyden, men om de kommer eller ei er et annet spørsmål. Det er ikke alltid de vil ha noe godt... Dessuten har det jo blitt sånn at når vi endelig får tak i den/dem så må de i buret...så det er ikke rart de ikke vil komme.

Må gruble litt videre nå...

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

I dag har de vært på gulvet i 4-5 timer. Den ene kommer (stort sett) når jeg roper på den men den andre gjør som den vil. De gnager ikke ledninger (enda), så i dag har fokus vært på at de ikke får gå på kjøkkenet (for da er det rett bak komfyr/kjøleskap). Første gangen jeg sa strengt "nei" ble de livredde og spant sidelengs tilbake. Liker visst ikke sjenn... Senere lusket de motvillig tilbake. Så de lærer jo:)

Problemet er den rotta som ikke vil komme (Silver). Når vi endelig får tak i han bærer det rett i buret. Det er ikke populært. Han blir kjempesur og stirrer oss i senk, vil ikke ha kos eller godteri. Den andre henger på døra med et blikk designet til å gi dårlig samvittighet. Har bestillt boka "training your pet rat". Noen som har lest den?
Hehe, det er ikke innsatsen det står på. Skulle ønske jeg satt på et par års erfaring :roll:

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Et lite tips er å ikke sette han i buret hver gang du får tak i han. Gi han en gobit eller litt kos når han kommer, og slipp han tilbake på gulvet igjen. Gjør gjerne dette hver gang han er ute. Han er såpass smart at han skjønner at du roper for å få han inn i buret igjen.. Men lærer du han at å komme ikke nødvendigvis betyr at han skal inn i buret, er jeg sikker på at han vil komme når du roper ;) Rotter kan trenes på neste samme måte som du ville ha trent en hundevalp, valpen kommer ikke på kommandoen "kom" den heller, hvis den forbinder det med noe negativt. :)
Mvh Ida S. Eggen

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Når jeg har rottene mine ute så lukker jeg døra til kjøkkenet slik at de ikke går inn der. Max og Splinter sitter stort sett oppå buret, eller under buret.. de går aldri mer enn 2meter unna. Stripa der imot er høyt og lavt hele tiden, men jeg har lært han til at når jeg skraper neglen over gulvteppe så kommer han dit for å få en godbit. Det lærte han veldig fort. Deretter begynte jeg å lage skrapelyd på gulvet, så da kom han dit for å få godbit. Så å lære han at han fikk godbit når han kom inn i buret gikk veldig fint, nå løper han inn i buret selv og venter på nammenammen..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

ketopas

Post by ketopas »

Just nu är det så stökigt på mitt rum och så dåligt möblerat att de kan ta sig in överallt där jag definitivt inte får ut de utan risk för skador... Så de får hålla sig till att springa löst inne på toa några timmar om dagen och på min säng.
Förut har det varit tvärtom däremot - när jag bara hade två grabbar så sprang de lösa dygnet runt, eftersom jag då bodde på internatskola och jag inte kunnat ta med stor bur. Så de fick bo i hamsterbur med tillgång till heeela rummet. Sen fick de springa i hallen och badrummet också. Badrummet var poppis när man duschade minsann, så kunde de ju springa rätt igenom strålen om och om igen *s*
Sen har det dock varierat lite medan jag bott där... Har bla efterhand skaffat fler råttor, samt passat en kompis råtthona och då hade jag fått dit stora buren så lösspringande dygnet runt var inte att tänka på eftersom min kompis hona bet rejält så fort hon kom åt tex en svans som hittat in i hennes bur osv.

Nu är det i planeringsstadie med hur jag ska möblera mitt rum... Ska försöka fixa yta och bli av med skrymslen och vrår vilket är väldigt svårt eftersom rummet är väldigt litet. Då kommer de iaf ha tillgång till hela rummet, men inte dygnet runt eftersom jag har en honflock som inte får vara med grabbarna, och två av grabbarna hatar resten av de och skulle gärna ha ihjäl de om de fick :|

Sen får de förstås springa lösa utomhus, i sele om de riskerar att sticka och de som inte kan sticka slipper selen fast det är ju inte så ofta nu när det börjar bli kallt... Tar ju med de ner i köket och annat också men de andra i familjen gillar de inte så lösa där får de tyvärr inte vara.

Nemi

upraktisk

Post by Nemi »

om en ikke kan dele av leiligheten. kjøkkenet er ikke noe bra sted for rotter. ellers går det ofte greit å stenge av så de ikke kommer under bokhyller og slikt. der jeg bodde før var det en ovn som de kunne gå inni i (den blei aldri brukt, men jeg er usikker på om det er åpning så de kunne stikke av). uansett hva jeg gjorde for å stenge av så kom den ene rotta seg inni. hver gang den klatret opp på veggen tok jeg den ned, men det hjalp ikke.... måtte fysisk sperre av hele greia. ikke særlig pent men...

nå har jeg mine i sofan med meg i stua (de går ikke ned derifra nå), eller i ganger der da kan styre rundt som de vil. dumt med stue og kjøkken i ett liksom... liker ikke tanken på at de skulle komme bak kjøleskap/fryser og slikt...

frosk

Post by frosk »

Lillith wrote:Så det har blitt deres domene. Jeg tror nesten jeg ville ha gjort det på den måten uansett, synes det er ganske så greit å vite hvor jeg har de. Jeg kjenner alle gjemmeplassene.
Soverommet er heller ikke uproblematisk, da sengetøy smaker veldig godt, men det er i alle fall befre enn kjøkkenet. Hadde de ikke vært så redd for badet, hadde det vært en god plan, men det er det nå engang ikke.

Lillith

Post by Lillith »

Lillith skrev:
Så det har blitt deres domene. Jeg tror nesten jeg ville ha gjort det på den måten uansett, synes det er ganske så greit å vite hvor jeg har de. Jeg kjenner alle gjemmeplassene.
Soverommet er heller ikke uproblematisk, da sengetøy smaker veldig godt, men det er i alle fall befre enn kjøkkenet. Hadde de ikke vært så redd for badet, hadde det vært en god plan, men det er det nå engang ikke.
Sengetøy smaker veldig godt, ja... Små hull i det meste av pute/dynetrekk og lakener. Men, litt svinn må man regne med! :D

Shelly

Post by Shelly »

Hadde de ikke vært så redd for badet, hadde det vært en god plan
Seriøst? Jeg trodde det var bare mine rotter som hadde badegulvphobi. Merkelig det.

frosk

Post by frosk »

har hatt dem gående rundt på gulvet mens jeg har pusset tennene, og det har bare ført til klatring oppover skinnleggen. Det kiler så skrekkelig!

Nemesis
Tisser i køyene

Re: upraktisk

Post by Nemesis »

Nemi wrote: nå har jeg mine i sofan med meg i stua (de går ikke ned derifra nå)
Så heldig du er!

Problemet er løst (inntil videre) her. Rottene har flyttet inn på badet, der er det ihvertfall ingen ledninger eller andre farlige ting. Ikke at de ganger på ledninger, eller noe som helst annet heller...? hvorfor? Har skjønt at det er ganske atypisk. De sover i et skap med håndklær, uten å gnage på dem (det er et håndkle de ikke liker, det kaster de på gulvet hver dag... 8)
De gnagde litt på sofaen for noen uker siden, men gav seg etter et par runder med "nei". Har jeg skremt dem siden de ikke gnager?
Er det forsvarlig å la dem være alene der inne? Lukker dem bare inne i buret om natta, men da blir de sure...

De går på do inne i buret, drømmerotter:)

Locked