Nå dukker det stadig opp nye problemstillinger i hodet mitt, som følge av de svarene jeg har fått:
- Bruker vi begrepet "forkjølelse" feil her?
Jeg har den "glede" av å være astmatiker/allergiker, og er derfor så "heldig" å ha litt erfaring med luftveisproblemer. Jeg kan altså fortelle at det er stor forskjell mellom symptomene jeg har på forkjølelse og astma/allergisk astma/luftveisinfeksjon/lungebetennelse.
a) Forkjølelse: Snufsing, tett/-e nese/bihuler, slimete hoste.
b) Astma/allergisk astma: Tung pust, surkling i brystet, slim, hyppig nysing, rennende nese. Forvarsel: Vesentlig mer kortpust enn vanlig ved normal aktivitet.
c) Luftveisinfeksjon/lungebetennelse: Sviende følelse og raspende lyd ved innånding, tørr hoste som over tid kan gå over til å bli slimete, svært kort pust (en følelse av stor motstand) og synlig nedsatt allmenntilstand. Eventuelt også feber. Forvarsel: Normal aktivitet medfører stor påkjenning fysisk; svært kort pust og en følelse av utmattelse, gjerne også nedsatt matlyst.
Som sagt, jeg er ikke medisinsk skolert. Dette er kun basert på mine erfaringer. Ut i fra disse, velger jeg å tro at det er stor forskjell på en forkjølet rotte og en rotte som har begynnende lungebetennelse. Dette er mitt personlige syn, jeg prøver ikke å påvirke andre til å mene det samme, og det må ikke sammenlignes med de spørsmålene jeg har stilt angående bruk av antibiotika.
To små ting til:
1. Jeg har nylig hatt bronkitt og jeg merket selv at det ikke "bare" var en litt langdryg forkjølelse, som jeg ble fortalt først.
2. Antibiotika-kuren hadde overhodet ingen effekt på rottene våre. De ble derimot "kurert" for "sykdommen" da vi innførte et rigid regime på burvask. Så lenge de ikke viser tegn til ubehag (grensen går lenge før smerter) eller minsket matlyst, avventer vi eventuelle nye symptomer. Vi veier alle fire og sjekker pelsen deres jevnlig, slik at vi skal ha en bedre sjanse til å oppdage eventuelle endringer.
Og: DETTE ER IKKE NOE ANGREP PÅ NOEN, DETTE ER KUN SPØRSMÅL JEG GRUBLER PÅ. Jeg tenkte dette ville være riktig sted å lufte tankene mine.